Temat: O czym marzyli bohaterowie "Kamieni na szaniec" w słoneczne dni? - c.d.
ROZDZIAŁ SŁONECZNE DNI
PREZENTACJA DO LEKCJI
FILMIK
Lecz zaklinam — niech żywi nie tracą nadziei
ja przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba, na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec!
- co znaczy słowo "szaniec"? - https://sjp.pwn.pl/sjp/szaniec;2526069
- Jakie zadanie wyznaczał Polakom Słowacki ?
- jak z tego zadania wywiązali się bohaterowie lektury?
Temat: Bohaterowie "Kamieni na szaniec".
PREZENTACJA DO LEKCJI
Temat: Geneza "Kamieni na szaniec".
PREZENTACJA DO LEKCJI
ZEMSTA - ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
Temat: "Zemsta" Aleksandra Fredry jako komedia.
Aleksander Fredro:
Jak odmienić nazwisko autora?
Mianownik kto? co? Fredro
Dopełniacz kogo? czego? Fredry
Celownik komu? czemu? Fredrze
Biernik kogo? co? Fredrę
Narzędnik z kim? z czym?: z Fredrą
Miejscownik o kim? o czym?: o Fredrze
Wołacz Fredro
FILMIK
"ZEMSTA" jako komedia:
RODZAJE KOMIZMU:
Komizm słowny (językowy) Śmieszy to, co mówią i w jaki sposób mówią bohaterowie.
Komizm postaci - Śmieszy sama postać, np. Papkin
Komizm sytuacyjny- Śmieszy sytuacja, zdarzenie.
Temat: Jak zemścił się Cześnik?- akt IV- powtórzenie wiadomości.
AKT II- RYSUNKI
Temat: Plany małżeńskie Cześnika Raptusiewicza- przypomnienie wiadomości z I aktu komedii "Zemsta".
ZAMEK KAMIENIEC- REKONSTRUKCJA
- W młodości był bardzo przystojnym mężczyzną.
- Cechowała go tężyzna fizyczna.
- Miał charakterystyczne wąsy.
- porywczy, gwałtowny,
- zuchwały, "Ale bym się pokrzywdzić nie dał i Królowi".
- dumny,
uparty, nieprzejednany.
"Jacek (...) komu na swym wąsie węzełek zawiąże,
Ten zadrży, choćby to był sam Radziwiłł książę".
- Pochodził ze średnio zamożnej szlachty. Gerwazy mówił o nim: "nic nie posiadał prócz kawałki roli, / Szabli i wielkich wąsów od ucha do ucha".
- Miał młodszego brata. Jego bratem był późniejszy właściciel Soplicowa - Sędzia.
- Ożenił się z kobietą, której nie kochał. Czytelnicy nie poznają nawet imienia jego żony. Ożenił się z nią z żalu i chęci zemsty. Nie kochał jej. Wkrótce później jego żona zmarła (jak opowiada Jacek, "z żalu").
- Z tego małżeństwa na świecie pojawił się jego syn. Synem Jacka Soplicy jest tytułowy bohater utworu, Tadeusz. Jacek po śmierci żony i ucieczce z kraju pozostawił go pod opieką Sędziego.
- Imponował swoją sprawnością fizyczną. Świetnie jeździł konno, znakomicie strzelał, po mistrzowsku władał szablą.
- Był niezwykle popularny pośród szlachty. Żartobliwie nazywano go "Wojewodą", bo przewodził dużej rodzinie Sopliców i dzięki temu miał wpływ na wyniki wyborów w sejmie. Właśnie dlatego Stolnik Horeszko zapragnął przyjaźni z Jackiem.
- Szalały za nim kobiety. Popularność Jacka była tak wielka, że układano o nim piosenki, a szlachcianki śpiewały: "Oto Jacek wąs kręci, trzęsą się zaścianki...".
Temat: „Taki miał koniec zajazd ostatni na Litwie.” Księga IX- "Bitwa".
Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj w zeszycie zad. 1,3 i 4.
W przyjaźni bohaterów
liczyła się brawura
i chęć wyróżnienia w podejmowanych akcjach przeciw hitlerowcom. |
P |
F |
W przyjaźni bohaterów wzrusza potrzeba bliskości i wzajemnej troski o
siebie. |
P |
F |
Rudy w celu pogłębienia przyjaźni z Zośką zgadzał się z nim bez
reszty we wszystkich sprawach.
|
P |
F |
Teza |
Argument uzasadniający |
Kamienie na szaniec
są epitafium.
|
|
Kamienie na szaniec są testamentem.
|
|
Rozprawka z tezą i hipotezą.
Rozprawka: Każdy człowiek może się zmienić i naprawić popełnione błędy. Odwołaj się do dwóch znanych ci lektur.
Temat: Ćwiczenia utrwalające o gatunkach i rodzajach literackich.
Temat: Gatunki i rodzaje literackie- liryka i dramat.
Temat: Użytkowe formy wypowiedzi: zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja.
Temat: Powtórzenie wiadomości o gatunkach i rodzajach literackich- epika.
Temat: Powtórka z mitów: "O Syzyfie" "O Dedalu i Ikarze".
MIT O SYZYFIE
Dedal Ikar
Temat: Postać Ikara w literaturze i sztuce- J. Iwaszkiewicz: "Ikar", Pieter Bruegel "Upadek Ikara".
J.IWASZKIEWICZ: IKAR
Temat: Mit o Prometeuszu- powtórzenie.
Temat: Wspólne pisanie rozprawki- teza, argumenty, przykłady, podsumowanie tezy.
Każdy jest w życiu za kogoś lub za
coś odpowiedzialny. Napisz rozprawkę, w której rozważysz, na czym polegała
odpowiedzialność wybranych przez Ciebie bohaterów literackich. Odwołaj się do
dwóch wybranych lektur obowiązkowych.
Nawiązując
do tematu wypracowania, że „każdy jest w życiu za kogoś lub za coś
odpowiedzialny”, postaram się udowodnić słuszność tego stwierdzenia, odwołując
się do przykładów z literatury. Na co dzień rodzice czują się odpowiedzialni za
swoje dzieci i odwrotnie. Czym więc jest odpowiedzialność? Na pewno to
pozytywna cecha człowieka, który bierze na siebie odpowiedzialność za drugą
osobę, albo za wykonanie jakieś pracy.
Argument I Na
początek posłużę się argumentem, że prawdziwy patriota czuje się odpowiedzialny
za swoją ojczyznę, za jej wolność i niezależność.
Przykłady:
Argument II
Przykłady:
Podsumowanie tezy:
Temat: Motywy literackie w lekturach obowiązkowych i spoza kanonu. - lekcja dwugodzinna- pomysły na wypracowanie egzaminacyjne.
Motyw |
Przykład z lektur
obowiązkowych- przynajmniej dwa |
Przykład z książki
spoza kanonu lektur- przynajmniej jeden |
Motyw przyjaźni |
1. Alek, Zośka i Rudy – przyjaźń, która
przejawia się w ogromnym poświęceniu, np. ofiarność w odbiciu Rudego, pomoc w
trudnych latach wojny 2. Książę i Róża |
1. Ania Shirley i Diana Barry, 2. Staś Tarkowski I Nel Rawlison |
Motyw walki |
1. Winicjusz- walka o Ligię 2. Cześnik Raptusiewicz i Rejent Milczek-
walka w obronie własnych racji i przekonań- mur graniczny 3. Walka o wolność ojczyzny- Skawiński,
Pułkownik- Emilia Plater, Ordon… |
1. Mary Lennox walczy o Colina Crawena,
aby przezwyciężył strach i wyszedł „z zamknięcia” do ludzi i przyrody |
Motyw podróży |
|
|
Motyw buntu |
|
|
Motyw rodziny |
|
|
Motyw cierpienia |
|
|
Motyw samotności |
|
|
Motyw władzy |
|
|
Motyw pracy |
|
|
Motyw dworu |
|
|
Motyw piękna
przyrody |
|
|
Motyw pracy |
|
|
Motyw zbrodni i kary |
|
|
Powiąż tekst lektury z materiałem ikonicznym:
LEKCJA I- KAMIENIE NA SZANIEC
LEKCJA II- KAMIENIE NA SZANIEC
LEKCJA III- KAMIENIE NA SZANIEC
ZEMSTA - ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
ZEMSTA- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
PAN TADEUSZ- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
BALLADYNA- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
DZIADY- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
LATARNIK- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE
Przypomnij sobie treść Świtezianki Adama Mickiewicza, oglądając film Sióstr Bui.
FILM "ŚWITEZIANKA"
Ćwiczenia przygotowujące do egzaminu z "Pana Tadeusza". Ćwicz samodzielnie.
Ćwiczenia przygotowujące do egzaminu z "Pana Tadeusza". Ćwicz samodzielnie.
KSIĘGA XI w pytaniach i odpowiedziach - jest TUTAJ
KSIĘGA XII w pytaniach i odpowiedziach- jest TUTAJ
Próba napisania rozprawki o epopei "Pan Tadeusz".
KSIĘGA X w pytaniach i odpowiedziach- EMIGRACJA. JACEK- jest TUTAJ
Próba napisania rozprawki o Jacku Soplicy.
PAN TADEUSZ- prozą!
księga I: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4, cz. 5, cz. 6
księga II: cz. 1, cz.2, cz. 3, cz. 4, cz. 5, cz. 6
księga III: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4, cz. 5
księga IV: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4
księga V: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4
księga VI: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4, cz. 5
księga VII: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4
księga VIII: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz.4
księga IX: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4, cz. 5
księga X: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4
księga XI: cz. 1, cz. 2, cz. 3, cz. 4
Zamieszczam Wam do powtórki prezentacje do "Pana Tadeusza"- księgi I- VI
księga I GOSPODARSTWO
księga II i III ZAMEK, UMIZGI
księga IV i V DYPLIMATYKA I ŁOWY, KŁÓTNIA
księga VI- ZAŚCIANEK
księga VII- RADA
księga VIII- ZAJAZD
księga IX- BITWA
FILMIKI- PAN TADEUSZ
Temat: Pan Tadeusz- ćwiczenia egzaminacyjne.
Temat: O czym opowiadał Wojski? Argument a przykład.
Temat: Soplicowie na grzybach- opis sytuacji.
Temat: Jak wyglądał zamek Horeszków?
Oglądnij film i postaraj się zapamiętać o zamku Horeszków. Przygotuj się do kartkówki z ks. I i II na piątek i przeczytaj księgę III.
Temat: Historia zamku Horeszków na podstawie opowiadania Gerwazego.
Temat: Uczta u Sędziego Soplicy- I księga "Pana Tadeusza".
Temat: Obraz i symbolika dworu w I księdze "Pana Tadeusza".
Temat: Adam Mickiewicz- autor epopei "Pan Tadeusz"
.
Temat: Jakie uczucia wyraża Inwokacja?
================================================
Przykład rozprawki: "Każdy chrześcijanin powinien przeczytać powieść Quo vadis"
Temat: Synonimy, antonimy, homonimy, eufemizmy- podsumowanie i utrwalenie wiadomości.
Wykonaj ćwiczenie – rodzaje wyrazów ze względu na znaczenie
Wybierz synonim właściwy w danych kontekstach.
A. myśleć – sądzić, rozmyślać, dywagować, wnioskować, planować, główkować
– Lubię usiąść z gorącą herbatą i ______________ o moim życiu.
– Moja mama _____________, że chciałam jej zrobić na złość.
– ___________ nad tym zadaniem cały dzień, ale nie udało mi się znaleźć rozwiązania.
B. wysoki – rosły, podniosły, wzniosły, pokaźny, strzelisty, niebagatelny
– Marek ma dobrą pracę i dzięki temu jego dochody są _______________.
– „Reduta Ordonaˮ jest napisana stylem _______________.
– Ten budynek jest tak ______________, że sięga niemal chmur.
Temat: Ćwiczenia słownikowe z użyciem synonimów, antonimów, homonimów.
=========================================================================
Temat:Ćwiczenia z lekturą "Quo vadis"- wyjaśnienie cytatu, redagowanie ogłoszenia.
Temat: Charakterystyka Petroniusza.
Prezentacja pptx jest TUTAJ
Temat: Ćwiczenia z lekturą "Quo vadis".
Prezentacja pptx jest TUTAJ
Temat: "Rzym płonie! Miasto w ogniu! Bogowie, ratujcie Rzym"- opis starożytnego miasta w ogniu.
Prezentacja pptx/ slajdy od 1-20/, jeśli nie uda się komuś połączyć, jest TUTAJ
Temat: Przewodnik po starożytnym Rzymie- kartka z przewodnika.
Prezentacja pptx/ slajdy od 1-20/, jeśli nie uda się komuś połączyć, jest TUTAJ
Temat: Krew pierwszych chrześcijan.
Prezentacja pptx, jeśli nie uda się komuś połączyć, jest TUTAJ
Temat: Postacie fikcyjne w lekturze "Quo vadis".
Temat: Utrwalamy wiadomości z lektury "Latarnik".
1. lekcja
Temat: Jak powstało "Quo vadis"?
NAGRANIE LEKCJI TUTAJ
2. lekcja
Temat: Powtórzenie wiadomości z lektury "Latarnik" Henryka Sienkiewicza.
- Powtórz wiadomości o środkach stylistycznych. Zapamiętaj, jaką pełnią funkcję w wierszu TUTAJ
Temat: Piszemy artykuł i współczesną wersję mitu.
Artykuł prasowy- dłuższa wypowiedź publicystyczna na tematy polityczne, społeczne, kulturalne, sportowe. Artykuł tak, jak rozprawka zawiera tezę, argumenty i przykłady oraz podsumowanie. Pisany jest do gazety, na stronę www.
Przykład:
Napisz artykuł na stronę szkoły na
temat:
„Współczesna młodzież powinna czytać książki Henryka Sienkiewicza”
Wykaż się
znajomością dwóch lektur obowiązkowych tego pisarza.
Powieść
„Krzyżacy” swoją obszernością przestraszy niejednego rasowego czytelnika, ale
po przebrnięciu pierwszego rozdziału czytelnik może rozkoszować się obrazami z
historii Polski, doskonałymi wątkami fikcyjnymi oraz niezwykłym językiem powieści,
stylizowanym na mowę człowieka średniowiecznego.
Napisać, jaką wiedzę z historii
Polski czytelnik zdobywa, jakie wątki fikcyjne występują w powieści, co trzyma
czytelnika w napięciu i co ciekawego na temat języka powieści współczesny
czytelnik poznaje. Dlaczego powieść napisana została ku pokrzepieniu serc
Polaków.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Trudno sobie
wyobrazić współczesnego katolika, który nie wie, jak prześladowano chrześcijan
w I wieku naszej ery – za panowania Nerona. Chodzi oczywiście o powieść „Quo
Vadis”.
Napisać, jaki temat porusza pisarz w powieści. Co decyduje o ty, że
powieść należy do ‘perełek” literackich, czego współczesny młody człowiek może
dowiedzieć się z historii starożytnego Rzymu, w jaki sposób książka wzbogaca
wiadomości z religii ósmoklasisty. Czym powieść może zachwycić?
……………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
Myślę, że
udało mi się przekonać moich rówieśników do przeczytania książek Sienkiewicza,
który przecież za swoją twórczość został uhonorowany Nagrodą Nobla. Trzeba więc
przełamać wewnętrzne opory i przekonać się do twórczości tego pisarza, ponieważ
wiele przesłanek wskazuje, że jest wartościowa literatura.
- Przypomnij sobie treść mitów: STRESZCZENIA
Po dwóch godzinach oczekiwania na lotnisku Tezeusz zajął swoje miejsce w samolocie lecącym do Londynu. W ręce trzymał małe pudełko przewiązane różową nitką. Uśmiechnął się. Tak wiele zdarzyło się w ciągu tego roku…
Po śmierci ojca wyjechał z mamą do Anglii. Nie czuł się tam najlepiej. W szkole miał ciągle kłopoty, ponieważ nieustannie wdawał się w bójki z kolegami. Pewnego dnia matka po kolejnej wizycie u dyrektora szkoły zagroziła, że odeśle go na jakiś czas do Polski, do babci. Ku jej zdziwieniu zbuntowany nastolatek z łatwością na to przystał. Tezeusz Ariadnę zobaczył pierwszy raz w szkole, do której zapisała go babcia. Dziewczyna siedziała zupełnie sama w szkolnej świetlicy i czytała jakąś książkę. Z początku pomyślał, że to nie jest jego świat, ale dziewczyna miała w sobie tyle uroku, że postanowił do niej podejść. Już po kilku minutach rozmowy przekonał się, że jest nie tylko bardzo ładna, ale też inteligentna i ma poczucie humoru. Od tego momentu spędzali ze sobą dużo czasu. Pewnego dnia koledzy z osiedla zaproponowali mu udział w zawodach bokserskich.
– Masz doskonałe umiejętności – argumentowali. – Poradzisz sobie bez problemu. I chociaż babcia stanowczo odradzała Tezeuszowi udział w zawodach, chłopak, nie chcąc wyjść na tchórza, postanowił się zgodzić. Walka okazała się łatwa, a Tezeusz nie odniósł większych obrażeń. Pierwsze starcie pociągnęło jednak za sobą następne. Ariadna zorientowała się, że nic dobrego z tego nie wyniknie i postanowiła stanowczo zaprotestować.
– Wiesz, dlaczego
chłopaka, z którym masz walczyć, nazywają Minotaur? – spytała. – To olbrzym,
który nie zawaha się przed niczym… Musisz zrezygnować z tej walki, bo niszczysz
samego siebie. Pogubiłeś się i nie umiesz znaleźć drogi wyjścia z labiryntu.
Wdając się w bójki, skrzywdziłeś już matkę, a teraz i mnie. Jak chcesz to
naprawić? I czy w ogóle chcesz to zrobić? Chciał. Dla matki, babci i przede
wszystkim dla niej, dla jego Ariadny, która podała mu nić ratunkową, a potem
machała w hali odpraw na pożegnanie. Podjął decyzję o powrocie do matki.
Teraz, siedząc w samolocie, otworzył pudełko. W środku
znajdowała się książka, którą podczas pierwszego spotkania czytała Ariadna.
Uśmiechnął się. Samolot spokojnie zmierzał w kierunku domu.
- Oglądnij filmik o częściach zdania TUTAJ
- Oglądnij filmik o zdaniach złożonych TUTAJ
- Nazwij części zdania w wypowiedzeniu: Ciepły czerwcowy dzień rozpoczął się źle dla mieszkańców miasta.
- Narysuj wykres zdania złożonego: Ponieważ niedługo odbędą się egzaminy, uczniowie pracują ze zdwojonymi siłami.
Przeczytaj z podręcznika- str. 244, co to jest podanie i jakie zawiera elementy.
Przerób samodzielnie ćwiczenia na stronie https://epodreczniki.pl/a/jak-napisac-podanie/DAX4dFDav
Wykonaj w zeszycie lub na komputerze i prześlij do oceny zadanie: Napisz podanie o przyjęcie do wybranej przez ciebie szkoły ponadpodstawowej. Nie zapomnij o znalezieniu i umieszczeniu odpowiednich informacji (np. adresu szkoły).
- Przypomnij sobie fragment tekstu "Tędy i owędy" z podręcznika.
- Przeczytaj inny fragment TUTAJ
- Zapoznaj się z informacjami i odpowiedz na pytania na podstawie przeczytanego fragmentu. TUTAJ
- Oglądnij lekcję dla klasy VII TUTAJ
- Przeczytaj fragmenty z powieści "Ziele na kraterze" TUTAJ i TUTAJ
- Zapoznaj się z informacjami na temat lektury:
Wyjaśnienie
tytułu można znaleźć w dedykacji umieszczonej na początku powieści. Zielem nazwane
zostały córki pisarza, Krysia i Marta. Ich dorastanie, młodość przypadły w
czasie niebezpiecznym, wojna sprawiła, że szybko musiały dorosnąć i stać się
samodzielne. One (i ich pokolenie) były zatem zielem, a krater to trudne czasy.
- Zapoznaj się z notatką biograficzną na temat Ludwiki Wawrzyńskiej w Wikipedii TUTAJ
- Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej pt. "Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej" TUTAJ
- Wykonaj w zeszycie ćwiczenia z karty pracy. Wiersza nie przepisuj.
- Przeczytaj fragmenty tekstów na temat różnych form bohaterstwa TUTAJ
- Podaj 3 przykłady innych lektur, w których przedstawieni są bohaterowie i napisz krótko, na czym polegało ich bohaterstwo.
- Zapoznaj się z podziałem na głoski i litery. Przepisz do zeszytu notatkę. Pamiętaj,
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Zrób notatkę z lekcji o jednym z bohaterów.
Motyw |
Przykład z lektur obowiązkowych- przynajmniej
dwa |
Przykład z książki spoza kanonu lektur- przynajmniej jeden |
Motyw przyjaźni |
1.
Alek, Zośka i Rudy – przyjaźń,
która przejawia się w ogromnym poświęceniu, np. ofiarność w odbiciu Rudego,
pomoc w trudnych latach wojny 2.
Marcin Borowicz i Andrzej Radek –
pomoc w czasach rusyfikacji. |
1. Ania Shirley i Diana Barry, 2. Staś
Tarkowski I Nel Rawlison |
Motyw walki |
1.
Winicjusz- walka o Ligię 2.
Cześnik Raptusiewicz i Rejent
Milczek- walka w obronie własnych racji i przekonań- mur graniczny 3.
Walka o wolność ojczyzny-
Skawiński, Pułkownik- Emilia Plater, Bernard Zygier, Ordon… |
1.
Mary Lennox walczy o Colina
Crawena, aby przezwyciężył strach i wyszedł „z zamknięcia” do ludzi i
przyrody |
Motyw podróży |
|
|
Motyw buntu |
|
|
Motyw rodziny |
|
|
Motyw cierpienia |
|
|
Motyw samotności |
|
|
Motyw władzy |
|
|
Motyw pracy |
|
|
Motyw dworu |
|
|
Motyw piękna przyrody |
|
|
Motyw pracy |
|
|
Motyw zbrodni i kary |
|
|
- Wysłuchaj nagrań dla klasy VII, aby powtórzyć materiał do lektury:
https://drive.google.com/file/d/1H5yooOmpBWr0Nyr8VK2NSvqxYlJO8L35/view
https://drive.google.com/file/d/1_zyYi3VINCnMem8HWbEv62aeqk1Wheil/view
2. Napisz krótko, jak wyglądało dzieciństwo Scrooge'a na podstawie tego, co pokazał mu duch.
3. Co uświadomił sobie Scrooge po wizycie pierwszego ducha?
4. Jak wyglądał duch tegorocznych świąt Bożego Narodzenia?
5. Przeczytaj solidnie strony 26 i 27 rozdziału 3-
"Odwiedziny drugiego ducha"
6. Gdzie i kiedy ukazał się duch?
7. Jak wyglądał?
8. Przeczytaj z trzeciego rozdziału lektury- str. 29-32
informacje na temat pobytu Scrooge w domu Boba i odpowiedz, czym najbardziej
przejął się Ebenezer, widząc całą rodzinę swego pomocnika.
9. Przeczytaj
poniższe fragmenty i odpowiedz na pytania:
- Kogo odwiedził Scrooge z duchem tegorocznych świąt?
- Jak przebiegały święta u Freda? ( przeczytaj do końca rozdział III)
https://drive.google.com/file/d/1LWq3PfRbScMXhXCCRl6ma96tJFdhx5RY/view
10. Jakie miejsca odwiedził Scrooge z duchem wigilijnej przyszłości? Wypisz w punktach.
Oglądnij filmik https://www.youtube.com/watch?v=owyxubf8s-U&feature=youtu.be
- Kim był Ebenezer?
- Co się stało z jego przyjacielem Marleyem?
- Jaką miał rodzinę?
- Kogo zatrudniał i jak traktował ludzi?- podaj przykłady z lektury.
- Jakie było dzieciństwo i młodość Scooge’a?
- Jakie były jego cechy charakteru? Podaj kiedy się uwidoczniały.
- Jak zmienił się Ebenezer po odwiedzinach duchów?
- Co sądzę o tej postaci?
- Jakich przeżyć doświadcza podmiot liryczny?
- Jak podmiot liryczny wyraża swoje uczucia?
- Dlaczego poeta "zamiast człowiekiem, powinien być wiosną"?
Wysłuchaj lekcji powtórzeniowej TUTAJ
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przeczytaj tekst ze stron 288-291 i wykonaj ćwiczenia. Tekst jest TUTAJ
- Podaj 3 imiona dwuczłonowe.
- W jakich okolicznościach nadaje się imiona współcześnie, a jak to robiono dawniej?
- Z jakich języków wywodzą się imiona?
- Która forma jest poprawna: Jacku, przyjdź do mnie dzisiaj wieczorem./ Jacek, przyjdź do mnie dzisiaj wieczorem.
- Kiedy w Polsce pojawiły się nazwiska i jak były tworzone?
- Odmień przez przypadki nazwisko: „Andrzej Mądry”.
- Wysłuchaj nagranej lekcji: TUTAJ
- Wykonaj notatkę o wierszu do zeszytu. możesz skorzystać z notatek TUTAJ
- Proszę powtórzyć sobie wiadomości z trenów V, VII i VIII. Informacje znajdziecie TUTAJ
- Pod wyżej wymienionym linkiem jest także wzór współczesnej wersji mitu o Persefonie i Demeter. Ponieważ na egzaminie może pojawić się podobne opowiadanie, więc zapoznajcie się z wersją uwspółcześnioną tego mitu i wzorując się, napiszcie współczesną wersję mitu o Syzyfie.
o wieku złotym, kiedy wszyscy byli jeszcze szczęśliwi, mieszkając w szałasach i żywiąc się żołędziami. Myśleli, że w czasach poprzedzających wiek żelaza – ich własną epokę – wszystko zdążyło się wynaturzyć i zwyrodnieć. U Homera mędrzec Nestor oświadcza, że
w czasach jego młodości ludzie byli odważniejsi i silniejsi od tych, których spotyka będąc już starym. Takie starcze pochwały czasów młodości są bardzo szczere i często zawierają ziarnko prawdy. Na szczęście nie wszyscy starożytni wierzyli w istnienie złotego wieku; byli i tacy, którzy spodziewali się lepszej przyszłości.
i dobroci. Wszyscy pracowali tam tylko nad rzeczami pożytecznymi; jedyną zaletę ubioru stanowiła jego trwałość. Nie ma tam lenistwa, skąpstwa, kradzieży; wychowanie Utopian było na to zbyt doskonałe. Racjonalnie urządzone społeczeństwo Utopii Morusa stanowiło jakby odwrotność współczesnej rzeczywistości społecznej, a więc i jej krytykę.
- Twórczość Kochanowskiego - oglądnij lekcję dla klasy VII TUTAJ
- Oglądnij filmik- https://www.youtube.com/watch?v=oY3lD2mDtPU
- Wykonaj zadania z kart pracy na temat trenu I:
- Przeczytaj tekst z podręcznika- str. 194-195. Jest TUTAJ
- Wypisz nazwy zwierząt- bohaterów tekstu.
- Przeczytaj trzy bajki Ignacego Krasickiego- TUTAJ
- Oceń życie na farmie:
- Jakie było zachowanie zwierząt?
- Jak reagowały zwierzęta na rozkazy Napoleona?
- Dlaczego zwierzęta nie wyrażały swojego zdania?
- Jak powstało Panem?
- Na czym polegały Głodowe Igrzyska?
- Co zrobiła narratorka?
- Co narratorka zawdzięcza Peetowi Mellark?
- Dlaczego życie w Panem, to antyutopia?
- Oglądnij film pt. „Projekt Eden” https://www.youtube.com/watch?v=6RXjKUUbvG4
- Wysłuchaj nagrania:
- Przeczytaj tekst ze str. 184-185 z podręcznika.
- Zapisz w zeszycie definicję słowa "utopia", która jest TUTAJ
- Napisz, w jaki sposób wychowywano dzieci w państwie, zwanym Utopia?
- Poniżej zamieszczam skan tekstu:
...........................................................................................................................................
- Oglądnij film pt. „Latarnik” https://www.cda.pl/video/150749468
- Wysłuchaj streszczenia utworu: https://www.youtube.com/watch?v=K6QuNBEu7oU
- Wysłuchaj omówienia lektury https://www.youtube.com/watch?v=uvssySf52Eg
- Wymień w punktach zasługi Skawńskiego jako żołnierza.
- Wymień w punktach, gdzie pracował Skawiński.
- Jaką rolę odegrała w jego życiu epopeja „Pan Tadeusz”?
- Nagranie DO UCZNIÓW
- Oglądnij filmik ze znajomą Panią TUTAJ
- Przypomnij sobie informacje o Balladynie.
- Co powinno się znaleźć w opowiadaniu twórczym:
27 marca
zadania z cke- dzień 3 rozwiązanie-3
zadania z cke- dzień 4 rozwiązanie-4
zadania z cke- dzień 5 rozwiązanie-5
zadania z cke-dzień 6 rozwiązanie-6
zadania z cke-dzień 7 rozwiązanie-7
zadania z cke- dzień 8 rozwiązanie-8
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Przeczytaj wiersz Adama Mickiewicza pt. "Stepy akermańskie" oraz zapoznaj się z omówieniem tekstu- TUTAJ
- Wysłuchaj "znajomej Pani" TUTAJ
- Zapoznaj się z zasadami pisania dedykacji:
- ! Napisz dedykację w tomiku "Sonetów krymskich" z okazji imienin dla bliskiej ci osoby i prześlij do oceny.
- Zapoznaj się treścią wiersza Adama Mickiewicza: "Śmierć Pułkownika" TUTAJ
- Przeanalizuj omówienie utworu: TUTAJ
- Przypomnij sobie, jak piszemy zaproszenie i wykonaj test sprawdzający na czwartek 26 marca: TUTAJ
- Zapoznaj się z treścią utworu i jego opracowaniem. Jest TUTAJ
- Teraz wysłuchaj "znajomej Pani". Znajdziesz ją TUTAJ
- 4. A teraz rozwiąż test, który jest: TUTAJ
- Fotka reduty:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
POWTÓRKA- "Żona modna"
Informacje od nauczyciela- oglądnij i wysłuchaj: FILMIK
zadania z cke- dzień 3 rozwiązanie-3
zadania z cke- dzień 4 rozwiązanie-4
zadania z cke- dzień 5 rozwiązanie-5
zadania z cke-dzień 6 rozwiązanie-6
zadania z cke-dzień 7 rozwiązanie-7
zadania z cke- dzień 8 rozwiązanie-8