KLASA IV


Temat: Ćwiczenia z przysłówkiem. 


Zeszyt ćwiczeń- str. 30- 34

Temat: Do czego służy przysłówek?


spośród wszystkich łamigłówek
najtrudniejszy jest przysłówek
lecz nie będziesz mieć z nim biedy
gdy zapytasz: jak? gdzie? kiedy?




str. 161 ćw. 1, 2
str. 162 ćw. 4,5



Temat: Obraz Polski - naszej Ojczyzny w wierszu Antoniego Słonimskiego.


  1. Jakie masz skojarzenia, gdy słyszysz słowo Polska? Wypisz je w zeszycie.
  2. Czego uczysz się o swojej Ojczyźnie w szkole na poszczególnych lekcjach?
  3. Kim może być podmiot liryczny w wierszu?
  4. Do kogo się zwraca?
  5. W którym wersie znajduje się zwrot do adresata lirycznego?
  6. Skąd mamy czerpać informacje o naszym kraju?
  7. Dlaczego o Polsce więcej powie krzak bzu kwitnący i śpiew słowików niż słowniki i mapy?  Wyjaśnij jak rozumiesz te słowa.
  8. Jak według Was powinni zachowywać się ludzie mieszkający w tym samym kraju? Wskaż odpowiednie słowa.
  9. Jaki jest nastrój tego utworu?
  10. Z ilu strof i wersów składa się ten wiersz?
  11. Policz sylaby w każdym wersie. Wskaż rymy występujące w utworze.
  12. Wskaż środki stylistyczne, jakie w wierszu zastosował poeta:
epitety, przenośnie, ożywienia (uosobienia), wyrazy dźwiękonaśladowcze, wyliczenia

PODSUMOWANIE:
W wierszu Antoniego Słonimskiego pt. „Polska" podmiot liryczny nie podaje położenia geograficznego Polski, ponieważ nie jest to dla niego ważne.  Osoba mówiąca, opisując swoją ojczyznę, odwołuje się do własnych uczuć, a nie do wiedzy naukowej. Jest nią rodzic, który zwraca się do swojego dziecka. Osoba mówiąca stara się przekazać swojemu synowi wartości patriotyczne. Twierdzi, że o Polsce potrafią mówić: kwitnący krzak bzu, śpiew słowików, pełnia księżyca, mgła nad łąką, zapach liści i przekonuje, że Polska znajduje się: w niewymierzonej krainie – w każdym wiernym sercu Polaka, w szumie gołębi na rynku, w książce poety, na budowie, w codziennej pracy, w życzliwym słowie, w każdym dobrym uczynku.
Wiersz składa się z czterech strof, każda z nich ma cztery dziesięciosylabowe wersy. Jest to wiersz sylabiczny.

ZADANIE
Wykonaj zadanie interaktywne: TUTAJ

Temat: Obrazy słowem malowane: "Pan Tadeusz"- fragment.

Oglądnij filmik i wykonaj wszystkie polecenia.




Temat: Co warto wiedzieć o naszym hymnie narodowym?

  1. Oglądnij film o powstaniu filmu. Napisz w zeszycie, Kiedy i gdzie pierwszy raz został odśpiewany Mazurek Dąbrowskiego? Kto napisał słowa Mazurka? Film jest TUTAJ
  2. Na podstawie informacji z podręcznika- str. 155-156 napisz w zeszycie kim byli:


3. Podaj trzy przykłady sytuacji, kiedy śpiewa się hymn narodowy. 
4. Policz, ile jest sylab w wersach I zwrotki i w refrenie. 
5. Przepisz do zeszytu, co to jest rytm.
6. Spróbuj odczytać rękopis Mazurka Dąbrowskiego. 




Temat: Jak się wielkość w życiu rozpoczyna?- "Przed pomnikiem wielkiego człowieka".

Przed pomnikiem Wielkiego Człowieka  Ewa Szelburg - Zarembina
Nie wiadomo, nie wiadomo wcale,
co w życiu ciebie czeka.
I ty możesz wyrosnąć 
na Wielkiego Człowieka.
Może tak się w twoim życiu stanie,
może z tobą tak się właśnie zdarzy,
że ty zrobisz to, że ty to zdobędziesz,
o czym tyle ludzi próżno marzy.
Może twoje serce będzie tak gorące,
może ty mieć będziesz tyle siły,
że obronisz słabych i skrzywdzonych,
że świat zmienisz na dobry i miły.
Może twojej matce będą błogosławić,
że dzielnego wychowała syna.
…Nie wiadomo, nie wiadomo wcale.
jak się Wielkość w życiu rozpoczyna.

1. Osobę, do której skierowany jest utwór, nazywamy adresatemOsoba mówiąca w wierszu kieruje do adresata swoje przemyślenia, pokazuje własne uczucia i doznania.
2. Podmiot liryczny w wierszu pt.: „Przed pomnikiem Wielkiego Człowieka” kieruje słowa do dzieci. Wierzy w to, że każde diecko może zasłużyć na miano wielkiego człowieka.
3. Jakie cechy ma człowiek wielki? 

wielki człowiek jest:...........................................................................................................

4. Jakie masz zdolności, talent?
5. Co trzeba robić, aby osiągnąć sławę?
6. Moje wady i zalety:

zalety:..................................
wady:...................................

7. Po czym poznajemy, że utwór jest wierszem?

8. Dokończ zdania:
 Osoba wypowiadająca się w wierszu wierzy w to, że … 
 Dodaje otuchy i radzi, by podejmować… 
 Początek wielkości zaczyna się od…

9. Jakie pomniki sławnych ludzi znajdują się w okolicy?


Temat: Opisujemy przedmiot- rower. 

1. O czym napiszemy we wstępie?
a/ Co to jest za przedmiot?
b/ Do czego służy?
c/ Dla kogo jest przeznaczony?

2. O czym napiszemy w rozwinięciu?
a/ Jaka jest wielkość jednośladu?
b/ Jaki ma kolor rama, siodełko, kierownica i koła?
c/ W co jest wyposażony rower?

3. Co należy napisać w zakończeniu?
a/ Czy rower mi się podoba?
b/ Czy przydałby mi się taki pojazd?

Wielkość

Kolor

Wyposażenie

Opinia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4. Przystępujemy do opisywania, pamiętając o akapitach i starannej pisowni.

    Przedmiot, który chcę opisać...............................Przeznaczony jest dla...............................
     
----------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------

Temat: Ogłoszenie o zagrożeniu- "Nazywam się Mikołaj Kopernik". 

1. Wyjaśnij znaczenie związków wyrazowych:
taksa chlebowa-
trzymać monety w pończosze

2. Kim byli: Zygmunt I Stary, Albrecht Hohenzollern, Mikołaj Firlej?

3. Ogłoszenie o zagrożeniu Olsztyna przed najazdem Krzyżaków. 


Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach mowy. 

1. W podanych zdaniach podkreśl tylko rzeczowniki i  określ ich przypadek.

Książki wzbogacają wiedzę. Książka uczy prawdy o człowieku.                               

2. Odmień przez przypadki i liczby  rzeczownik  ,,stół”                                   
liczba pojedyncza,   liczba mnoga                                   
…………………………………..                          ……………………………………
……………………………………                         ……………………………………
…………………………………..                          ……………………………………
…………………………………..                          ……………………………………
                         
3. Z podanych zdań wypisz czasowniki, a następnie określ ich osobę, liczbę, czas i rodzaj.
Na sali zapanowała złowroga cisza……………………………
Chłopcy będą mogli wykonać zdjęcia……………………………
           

4. Podkreśl grupę wyrazów, w której nie  występują przysłówki:
a) daleki, dobry, zielono                   b) daleki, dobrze, wczoraj
c) w, rzeka, idzie                               d) gorzko, przed, stoi                                                                              

5. Przepisz wyrazy z ,,nie” razem lub osobno.                                                               
(nie)podkreśla   ……………………………………..   (nie)źle……………………………………
(nie)gorzej……………………………………………..   
(nie )najlepiej…………………………..
(nie)wola………………………………………………... (nie)prawda…………………………….

6. Z podanego zdania wypisz związek czasownika z przysłówkiem.                          
Cała klasa chętnie się złoży na zakup nowych stolików.
………………………………………………………………………
    7. Od przymiotników utwórz przysłówki.                                                                           
leniwy-…………… 
przyzwoity-…………………..
mocny-…………..
dobry-…………….                   

8. Nazwij w zdaniu znane części mowy.                                                                           
Mała dziewczynka brzydko pisze w zeszycie.
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………..


Temat: Ceremoniał u biskupa w Lidzbarku.

1. Jaki tytuł uzyskał Kopernik w Ferrarze?
2. Czego domagał się wuj od Mikołaja?
3. Czym zajmował się Kopernik we Fromborku?

Opisz ceremoniał, który panował na biskupim dworze.

Temat: Jak odróżnić zdanie pojedyncze od złożonego? 

1. Przypomnij sobie, co to jest orzeczenie.
2. Podkreśl orzeczenia w zdaniach i połącz zdania w jedno:
Słońce świeci. Dzieci wyszły do ogrodu.
Słońce świeci, więc dzieci wyszły do ogrodu. 

W zdaniu pojedynczym występuje tylko jedno orzeczenie, w zdaniu złożonym przynajmniej dwa. W zdaniu złożonym jest tyle zdań składowych, ile jest orzeczeń. 

3. Ćw. 1 str. 316
4. Ćw. 2, 3 str. 317


Temat: Ćwiczenia gramatyczne - zdanie pojedyncze a zdanie złożone.  




Temat: Dobroczynne i zgubne skutki wynalazków. 

1. Do czego służy samofruw- wynalazek Antka?
2. Jakie korzyści i zgubne skutki miałaby bułka odrostka?

Pozytywne skutki

Negatywne skutki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3. Wynalazki o przełomowym znaczeniu dla ludzkości. Który wynalazek uważasz za najważniejszy i dlaczego? 

Temat: Jak spełnienie mniejszego marzenia pomaga w spełnieniu większego?


Fundacja MAM MARZENIE

1. Kim jest Dominik?
2. Ile ma lat i na co choruje?
3. Kim chciałby zostać?
4.Kto go zaprosił do komendy?
5. Kto zorganizował spotkanie?
6. Czym zajmuje się fundacja "Mam marzenie"?
7. Jakie atrakcje czekały na chłopca podczas spotkania z policjantami?
8. Co chłopiec podarował komendantowi?
9. Jakie jest największe marzenie Dominika i jego rodziny?

Podr. str. 301- ćw. 5 i 6 - w zeszycie. 

Temat: Ćwiczenia utrwalające pisanie ogłoszenia. 

1. Co to jest ogłoszenie?- podr. str. 296
2. Budowa ogłoszenia.
3. Typy ogłoszeń- TUTAJ
4. Ćw. 2 str. 297
5. Zeszyt ćwiczeń- str. 104-106

Temat1:  Jaki piękny byłby świat!- Julian Tuwim: "Dyzio marzyciel". 

1. Zapisz w zeszycie słownikową definicję słów:

marzyciel - osoba skłonna do marzeń, zwłaszcza niemożliwych do zrealizowania; osoba żyjąca marzeniami; fantasta

marzenie - 1. myślenie o czymś przyjemnym, zwykle trudnym do zrealizowania, fantazjowanie; myślenie o zrealizowaniu swych pragnień;
2. przestarzałe: śnienie;

2. Dlaczego bohater wiersza jest marzycielem?
3. Co przypominały Dyziowi obserwowane obłoki?

Zapisz w zeszycie:

  • obłoczki różowe są jak ..................................
  • obłoczki złociste, pierzaste są jak ..................................

Jak nazywa się taki środek stylistyczny?


PORÓWNANIE - zestawienie dwóch zjawisk, przedmiotów lub osób, które ma na celu wskazanie ich wzajemnego podobieństwa. Obie części porównania są zwykle połączone słowami: jak, jakby, niby, niczym, na kształt. 


4. Wyobraź sobie, że chmury i niebo można zmienić tak, by życie ludzi stało się lepsze. Przedstaw na ilustracji (w zeszycie) swój pomysł.


5.Przypomnij sobie, co to jest epitet, a następnie wykonaj polecenie: 



6. Wypisz z wiersza kilka epitetów. 


Temat2: Ogłaszam, że...- jak napisać ogłoszenie? 



1. Oglądnij lekcję TUTAJ

2. Przepisz do zeszytu najważniejsze informacje, dotyczące ogłoszenia:



4. Zapisz w zeszycie ogłoszenie o kiermaszu używanych książek- z filmu. 

5. Zadanie- napisz ogłoszenie o zaginięciu potwora legendarnego. 


---------------------------------------------------------------------------------


Temat: Historia zagubionej pięćdziesięciopensówki- opowiadanie. 

1. Odczytanie fragmentu tekstu z podręcznika ze str. 292.
2. Plan opowiadania:
a/ Spacer pana Wonki. 
b/ Rozmowa producenta czekolady z dziećmi. 
c/ Współczucie pana Wonki nad trudną sytuacją dzieci.
d/ Wyjęcie portfela i pomoc finansowa dla dzieci.
e/ Zgubienie przez mężczyznę monety. 
f/ Szczęście Charliego. 
g/ Wędrówka monety do sklepu. 

2. Odmiana rzeczownika i przymiotnika przez przypadki. 

Temat: Marzenia o Złotym Talonie.

1. Uzupełnij notatkę. 

2. Odpowiedz ustnie na poniższe pytania:
Kto umieścił komunikat w gazecie?

Do kogo komunikat był adresowany?

Ile Złotych Talonów zostało wydrukowanych?

W ilu opakowaniach czekolad miały znaleźć się Złote Talony?

Czy wiadomo, w ilu krajach i sklepach sprzedawano produkty pochodzące z fabryki czekolady Willy’ego Wonki?
Do czego upoważniał Złoty Talon?

Jaki prezent miało otrzymać dziecko na zakończenie wizyty w fabryce czekolady?

Czy Wonka określił dokładnie, ile słodyczy gość miałby otrzymać po odwiedzinach w jego fabryce? O czym to świadczy?

Jakich korzyści mógł spodziewać się właściciel fabryki czekolady z umieszczenia komunikatu w gazecie?

3. Odpowiedz pisemnie na pytania:
a.  Gdzie pracował ojciec Charliego?

b.   Czym się tam prawdopodobnie zajmował?

c.  Ile osób mieszkało w jednym mieszkaniu?

 d.  W jakich warunkach sypiali dziadkowie?

 e.  Co Charlie dostał w prezencie urodzinowym? O czym to świadczyło?

 f. Jak mieszkało się rodzinie zimą?

 g.  Czym martwiła się cała rodzina Charliego w okresie zimowym?

 h.  Co działo się z Charliem w miarę upływu zimowych tygodni?

 i. Co pomyślał chłopiec, kiedy znalazł pięćdziesiąt pensów?

3. Uzupełnij dymek:


4. Narysuj Złoty Talon, który znalazł Charlie. 
______________________________________________________

Temat: Podróż w głąb fantastycznego świata- opis obrazu Vladimira Kusha. 


Obraz Vladimira Kusha „Metaforyczna podróż” jako wielkie marzenie.

1.Napisz, co widzisz na obrazie, dodaj określenia
a) chmury mają kształt ……………………
b) żagle statku, to …………………………
c) śmigła wiatraka mają kształt……………
d) liście na drzewie, to…………………….
e) zamiast dachu, jest ……………………..
f) wyspa ma kształt……………………….
g) pofalowane morze wygląda jak…………

2.Obraz przedstawia sytuację realną czy fantastyczną? Uzasadnij.
………………………………………………………………….
…………………………………………………………………. 

 3.Uzupełnij brakujące wyrazy w opisie:

                  Obraz pt. „Metaforyczna………………………..” został namalowany przez…………………………………, który jest rosyjskiego pochodzenia. Artysta urodził się w 1965 roku.

                              Dzieło przedstawia …………………………… morze. W centrum znajduje się płynący po nim …………………………. , który zamiast żagli, ma wielkie ……………………………………………. Po lewej stronie statku jest brzeg z …………………………………………domem.  Nie ma on……………………., zamiast niego powiewa na wietrze……………………………………………..      Przed domem rośnie ………………………..i ono nie oparło się wiatrowi- pochyla się w stronę morza. Drzewo zamiast liści ma……………………………………., które lecą w powietrze i siadają na statku. Z morza, po lewej stronie na brzeg wychodzi……………………………………. Ciągnie……………………………………………….., która wystaje poza burtę. Na dalszym planie, znajduje się wysunięta w morze ………………………….przypominająca leżącego lwa. Po prawej stronie, na wybrzeżu stoją……………………………………., które zamiast ogromnych śmigieł, mają motyle skrzydła. Cała ta sceneria umiejscowiona jest nad morzem. Tafla wody jest……………………………………………, fale lekko uderzają o brzeg. Wysoko na niebie, unoszą się chmury o różnych …………………………………………………….. Wieje silny wiatr. Jeśli popatrzymy na prawy dolny róg obrazu, to zobaczymy, że morze jest w rzeczywistości………………………………………………………., leżącym na stole.

                 Ten obraz.........................................................................


_______________________________________________________

Kajko i Kokosz

Karta pracy do lektury jest TUTAJ


Wysłuchaj piosenki Majki Jeżowskiej o komiksach:
Co to jest komiks?

komiks to historia opowiedziana za pomocą obrazków, na które naniesione są w dymkach wypowiedzi i myśli bohaterów oraz krótkie informacje od narratora. Informacje dotyczące dźwięków, ruchu czy emocji znajdują się bezpośrednio na obrazkach.


Rodzaje dymków:


Z wizytą w Mirmiłowie

Karta pracy TUTAJ
MIRMIŁOWO
1. Położenie: wśród lasów i borów na terenach dawnych Słowian.

2. Gród: niewielki; drewniany i obronny otoczony wałami, zabezpieczony bramą i mostem zwodzonym; znajdują się w nim chaty mieszkańców, dwór kasztelana Mirmiła i klubo-gospoda.

3. Okolica: lasy obfitujące w zwierzynę, w pobliżu jezioro i chata czarownicy Jagi oraz Łamignata, nieco dalej warownia Zbójcerzy.

4. Mieszkańcy: dawni Słowanie pragnący prowadzić spokojny tryb życia:
a) kasztelan Mirmił: pan w grodzie, mąż Lubawy, łagodny, nieco nadwrażliwy, miły;
b) woje - obrońcy grodu: Kajko (wierny woj Mirmiła i towarzysz Kokosza; drobny, czarnowłosy, odważny, rozsądny) oraz Kokosz (woj Mirmiła, przyjaciel Kajka, tęgi
i potężny, wiecznie głodny, nieco roztargniony).

5. Zagrożenia: rycerze - rozbójnicy zwani Zbójcerzami, łupiący podróżnych i próbujący pod wodzą Hegemona zdobyć Mirmiłowo.



6. Jak żyło się w Mirmiłowie?

Życie codzienne w Mirmiłowie toczyło się spokojnie - mieszkańcy uczciwie pracowali, polowali w okolicznych lasach. Wolny czas spędzali w klubo-gospodzie, biesiadowali. Władzę sprawował kasztelan, którego rozkazy (jak np. zamykanie na noc bram) ogłaszano na placu i poprzedzano biciem w bębny. O bezpieczeństwo mieszkańców dbali wojownicy zwani wojami.

Co zdarzyło się w chatce Jagi i Łamignata? Opowiadanie komiksowej historyjki. 

1. Uporządkuj plan wydarzeń: gra TUTAJ
2. Pracując z tekstem, wykonaj kolejne zadania. Przygotują Cię one do stworzenia opowiadania o tym, co przydarzyło się bohaterom komiksowej historyjki.
3. Opisz Jagę i Łamignata. Zagraj w grę TUTAJ
4. Jaga dała Łamignatowi pewien przedmiot. Napisz w zeszycie, jak wyglądał i o jakich jego niezwykłych właściwościach zapewniała męża czarownica.

5. Zastanów się, co mógł czuć każdy z bohaterów, i przyporządkuj mu odpowiednie uczucie. Wyjaśnij, co było przyczyną takich emocji. Tabelkę przerysuj do zeszytu.


6. Spróbuj opowiadanie o tym, co zdarzyło się w chatce Jagi i Łamignata. Pamiętaj, że opowiadanie musi składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia, które wyodrębnić należy akapitem. 



=================================================================

Co warto zapamiętać o balladzie "Pani Twardowska"?

Oglądnij ciekawą wersję ballady: TUTAJ

Na temat mistrza Twardowskiego krążyły różne legendy. Jedna z nich mówiła, że był na dworze Zygmunta Augusta magiem i umożliwił królowi zobaczenie ducha zmarłej żony. Inne wersje przedstawiają go jako człowieka , który zawarł pakt z Lucyferem. Diabły miały spełnić wszystkie jego życzenia , a duszę mogły zabrać tylko w Rzymie. Ponieważ mistrz nie miał zamiaru przyspieszać swojej śmierci, diabły wybudowały karczmę o nazwie Rzym. Sprowadziły do niej Twardowskiego i porwały go, ulatując przez komin w powietrze. Czarnoksiężnik zaczął się modlić, a Matka Boska ulitowała się nad grzesznikiem i Twardowski zawisł na księżycu, gdzie podobno przebywa do dziś. 
I. W utworze Adama Mickiewicza pojawia się wiele słów, których już dziś nie rozumiemy.  Te słowa to ARCHAIZMY. 

II. Archaizmy - to wyrazy przestarzałe, takie, które wyszły z użycia. np. koncept (czyli dzisiejszy pomysł), kusa rada (czyli trudna rada). 

III. Jakimi cechami odznacza się pan Twardowski? Znajdź przymiotniki w wykreślance

IV. Czy znasz odpowiedzi na poniższe pytania?

1. Jakie zadania pan Twardowski powierzył diabłu? 
ożywienie konia  namalowanego na szyldzie karczmy;
wybudowanie domu z ziarenek orzecha, pokrycie go strzechą (dachem) z bród żydowskich, podbicie strzechy ziarenkami maku,  wbicie w każde ziarenko  ogromnych gwoździ;
ukręcenie bicza z piasku
wskoczenie Mefistofelesa do misy pełnej święconej wody
 pozostanie z panią Twardowską przez rok w zastępstwie za pana Twardowskiego
2. Jak zakończyło się spotkanie Twardowskiego z diabłem? 

................................................................................

3. Która wersja historii o panu Twardowskim podoba Ci się bardziej - historia opisana przez Adama Mickiewicza czy legenda O Mistrzu Twardowskim? Uzasadnij swoją odpowiedź.

V. Zapamiętaj!

Elementy realistyczne - takie, które mogłyby się wydarzyć w prawdziwym życiu.
Elementy fantastyczne - takie, które nie mogą się wydarzyć, magiczne przedmioty, osoby. 

VI. Uporządkuj elementy realistyczne i fantastyczne. W tym celu wykonaj ćwiczenie, które znajdziesz TUTAJ

VII. Sprawdź, czy dobrze znasz treść ballady TUTAJ

VIII. A teraz ciekawostka: Czy wiesz, co to jest ballada?

  •  o wydarzeniach opowiada narrator, a nie podmiot liryczny, mimo że jest to utwór wierszowany
  • opowiada o niezwykłych wydarzeniach, zaczerpniętych z ludowych podań i legend, a także ze źródeł historycznych
  • występują dialogi

A może sobie narysujesz bohaterów ballady?



================================================

Temat: Leśne śpiochy i nieśpiochy- Joanna Kulmowa: "Zasypianie lasu". 





=================================================
Temat: Ćwiczenia w układaniu planu wydarzeń. 

Zeszyt ćwiczeń- str. 122-124
=================================================================

Temat: Jurata- królowa Bałtyku- plan wydarzeń. 

Podręcznik - str. 172-173
174-175



================================================
Temat: Legenda o Czechu, Lechu i Rusie- plan wydarzeń, cechy legendy. 

  1. Oglądnij prezentację TUTAJ i przepisz do zeszytu plan wydarzeń.
  2. Wykonaj sobie quizy z prezentacji.
  3. Przepisz do zeszytu definicję legendy i uzasadnij, że tekst jest legendą. 
  4. Ostatnie zadanie z prezentacji- zastanów się i poszukaj w internecie, co może znaczyć herb Gminy Miejsce Piastowe. Informacje znajdziesz TUTAJ


=================================================

Temat: Kraj Lecha.

Tekst z podręcznika- str. 165.
Odpowiedz na pytania:

Dlaczego Lech, Czech i Rus wyruszyli w podróż?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Który z braci odłączył się od pozostałych jako pierwszy?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaką krainę wybrał Rus?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W jakim miejscu założył swoje państwo Czech?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak wyglądała okolica, w której zatrzymał się Lech wraz ze swoim orszakiem?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Co zadecydowało o wyborze miejsca na budowę grodu Lecha?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W jaki sposób nazwano gród, w którym osiedliła się drużyna Lecha?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Co przedstawia godło Polski i jaki ma związek z historią Lecha, Czecha i Rusa?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Temat: Nie, nie i jeszcze raz nie- pisownia "nie" z różnymi częściami mowy. 

  1. Oglądnij film na temat pisowni "nie" z różnymi częściami mowy. Film jest TUTAJ
  2. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczenie 1 z podręcznika str. 168.
  3. Wykonaj ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń- str. 69- ćw. 2, 
  4. Przeczytaj dobrą radę ze str. 70 i wykonaj ćwiczenia- str. 70-71- ćw. 3,4,5,6


================================================

Temat: Piastowska gościnność: "Piast Kołodziej". 
=================================================

Temat: Jaką funkcję pełni przysłówek?



str. 161 ćw. 1, 2
str. 162 ćw. 4,5,5
================================================
Temat: Obrazy słowem malowane: "Pan Tadeusz"- fragment.

 filmik 

=========================================================================


Temat: Co warto wiedzieć o naszym hymnie narodowym?

  1. Oglądnij film o powstaniu filmu. Napisz w zeszycie, Kiedy i gdzie pierwszy raz został odśpiewany Mazurek Dąbrowskiego? Kto napisał słowa Mazurka? Film jest TUTAJ
  2. Na podstawie informacji z podręcznika- str. 155-156 napisz w zeszycie kim byli:


3. Podaj trzy przykłady sytuacji, kiedy śpiewa się hymn narodowy. 
4. Policz, ile jest sylab w wersach I zwrotki i w refrenie. 
5. Przepisz do zeszytu, co to jest rytm.
6. Spróbuj odczytać rękopis Mazurka Dąbrowskiego. 


================================================
Temat: Jak się wielkość w życiu rozpoczyna?- "Przed pomnikiem wielkiego człowieka".

Przed pomnikiem Wielkiego Człowieka  Ewa Szelburg - Zarembina

Nie wiadomo, nie wiadomo wcale,
co w życiu ciebie czeka.
I ty możesz wyrosnąć 
na Wielkiego Człowieka.
Może tak się w twoim życiu stanie,
może z tobą tak się właśnie zdarzy,
że ty zrobisz to, że ty to zdobędziesz,
o czym tyle ludzi próżno marzy.
Może twoje serce będzie tak gorące,
może ty mieć będziesz tyle siły,
że obronisz słabych i skrzywdzonych,
że świat zmienisz na dobry i miły.
Może twojej matce będą błogosławić,
że dzielnego wychowała syna.
…Nie wiadomo, nie wiadomo wcale.
jak się Wielkość w życiu rozpoczyna.

1. Osobę, do której skierowany jest utwór, nazywamy adresatem. Osoba mówiąca w wierszu kieruje do adresata swoje przemyślenia, pokazuje własne uczucia i doznania.
2. Podmiot liryczny w wierszu pt.: „Przed pomnikiem Wielkiego Człowieka” kieruje słowa do dzieci. Wierzy w to, że każde diecko może zasłużyć na miano wielkiego człowieka.
3. Jakie cechy ma człowiek wielki? 

wielki człowiek jest:...........................................................................................................

4. Jakie masz zdolności, talent?
5. Co trzeba robić, aby osiągnąć sławę?
6. Moje wady i zalety:

zalety:..................................
wady:...................................

7. Po czym poznajemy, że utwór jest wierszem?

8. Dokończ zdania:
 Osoba wypowiadająca się w wierszu wierzy w to, że … 
 Dodaje otuchy i radzi, by podejmować… 
 Początek wielkości zaczyna się od…

9. Jakie pomniki sławnych ludzi znajdują się w okolicy?


Temat: Opisujemy przedmioty. 

 Filmik jest TUTAJ

=========================================================================

Temat: Opis przedmiotu. 

Prezentacja do lekcji  TUTAJ

Temat: Ćwiczenia ortograficzne, utrwalające pisownię wyrazów z "rz" i "ż".

Wykonaj w zeszycie poniższe ćwiczenia. 





=================================================
Temat: Pisownia wyrazów z "rz" i "ż"- ćwiczenia.
Prezentacja do lekcji TUTAJ

================================================

Temat: Praca klasowa z lektury "Mikołajek".

Link do sprawdzianu: TUTAJ

================================================


Temat: List do rodziców- Mikołajek ucieka z domu. 

PREZENTACJA  TUTAJ

Temat: Jak korzystać ze Słownika wyrazów bliskoznacznych?

 Prezentacja jest TUTAJ


=========================================================================

Temat: Piszemy opowiadanie o wizycie Mikołajka u Ananiasza. 

Prezentacja  TUTAJ

=================================================================

Temat: Dlaczego nie warto wagarować? Mikołajek na wagarach. 

Prezentacja  TUTAJ
====================================
Temat: Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku, przymiotniku i czasowniku. 

 Prezentacja jest TUTAJ

================================================

Temat: Jak dbać o pieski? - na podstawie opowiadania "Reks". 

Prezentacja TUTAJ

Temat: Przedstawiamy przygodę Mikołajka w formie komiksu- "Rower". 

 Prezentacja jest TUTAJ

=================================================
Temat: Dlaczego Rosół nie przyszedł do szkoły?- opis obrazka.
  
Prezentacja jest TUTAJ

===============================================
Temat: Humor w opowiadaniu pt. "Wizytacja".

Prezentacja  TUTAJ


================================================

Temat: Fotograficzna pamiątka Mikołaja.

  1. Jak nazywał się najstarszy aparat fotograficzny, kiedy i gdzie powstał?
Camera obscura była pierwszym bezzapisowym aparatem. Opisywana jako prosty przyrząd optyczny pozwalający uzyskiwać rzeczywisty obraz. Mówią o niej „ciemnia optyczna” lub „kamera otworkowa”. Zjawisko rzucania odwróconego obrazu rzeczywistości opisywał Euklides i Arystoteles. Camera obscura znana była przed narodzinami Chrystusa w Chinach i na terenie państw arabskich. Camerę obscura możemy zrobić z pudełka po butach.

2. Jak zrobić camerę obscurę? 
Oglądnij filmik TUTAJ 
3. Oglądnij, jak zmieniały się aparaty fotograficzne.  










ćw. 1

Odpowiedz na pytania: 

  1. Jaki aparat fotograficzny miał Gotfryd? 

  1. Dlaczego Alcest musiał stanąć w ostatnim rzędzie? 

ćw. 2


================================================

Temat: Czy należy się chwalić? Jan Brzechwa: "Samochwała".

 Filmik jest TUTAJ


=================================================================

Temat: Czas na czasownik.

 filmik  TUTAJ
================================================
Temat: Czego życzą sobie dzieci? "Król Maciuś I". 
  •  tekst ze str. 102- "Król Maciuś Pierwszy".
  • filmik i wykonajcie polecenia. 
Link do filmu: TUTAJ
=================================================

Temat: Poznajemy porównanie. Wśród środków stylistycznych wiersza.  

Filmik jest TUTAJ

Temat: Kim był Janusz Korczak. Układamy notatkę. 

Oglądnij filmik do lekcji i wykonaj wszystkie polecenia.
Filmik jest TUTAJ

______________________________________________________

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Możesz zapytać, możesz odpowiedzieć

O "Zemście" w dawnej prasie.