KLASA V

Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach mowy. 

GRA


 


 


 


 


 


 



______________________________________________________________________

Temat: Co już wiemy o przyimku i spójniku?

1. Wśród podanych wyrazów podkreśl przyimki. 

bez, wśród, i, ale, lecz, pięknie, mama, między, od.

2. W podanych zdaniach podkreśl przyimki.

• Adam jest skory do gniewu.
• Jurek czasami jest nieuprzejmy dla ludzi.
3. W podanych zdaniach podkreśl wyrażenia przyimkowe. 

• Pokój znajduje się na poddaszu.
• Ania mieszka w bloku, który ma 100 lat.

4. Uzupełnij zdanie dowolnym, ale pasującym wyrażeniem przyimkowym. 

• Książka znajduje się ………………………………….. .
• Mała Kasia leży ………………………………………. .

5. Połącz wyrazy z jednej grupy z wyrazami z drugiej, tak by powstały wyrażenia przyimkowe.
Właściwie uzupełnij nimi podane zdania. Pamiętaj o poprawnej pisowni.

• Wieczorem uczę się ………………………………… historii.
• Z owoców ………………………………… lubię banany.
• Huśtawka wysunęła się ………………………………… jak żywa.
• Trener wycisnął ………………………………… siódme poty.


Wstaw brakujące spójniki. 
Jurek ma psa ........ kota.
Chciałbym mieć teriera ........... sznaucera.
Chciałbym mieć teriera............. sznaucera.

Zeszyt ćwiczeń. 

__________________________________________________________________


Temat:  Przypomnienie wiadomości o przysłówku. 



Temat: Ćwiczenia w opisywaniu krajobrazu.


Temat: Jak opisać krajobraz?


Opis krajobrazu to wypowiedź, w której ze szczegółami przedstawiamy widok, jaki roztacza się przed naszymi oczami lub jaki mieliśmy okazję zobaczyć w przeszłości. Opis taki może również dotyczyć krajobrazu ukazanego na obrazie lub fotografii, czyli pejzażu.


ETAPY REDAGOWANIA OPISU KRAJOBRAZU

  1. ogólne informacje na temat opisywanej okolicy, na przykład dotyczące jej położenia lub ukształtowania terenu.
  2. pora roku i dnia,  pogoda.
  3. rozmieszczenie i położenie poszczególnych elementów krajobrazu.
  4. szczegóły charakterystyczne dla opisywanego miejsca, na przykład nietypowe budowle lub ciekawie wyglądające rośliny.
  5. uczucia, które wzbudza przedstawiany krajobraz.
Sformułowania określające położenie i ukształtowanie terenu: 
Nad morzem jest usytuowany...
W górach / nad rzeką znajduje się...
Za łąką wznoszą się...
Nad doliną rozpościera się...

Rozmieszczenie poszczególnych elementów krajobrazu:
Przy, obok, nieopodal, niedaleko, blisko, w pobliżu, w oddali, poniżej, pod spodem, pomiędzy, z przodu, na pierwszym planie, na drugim planie, w tle.

Przymiotniki określające barwy i kształty:
Wielokolorowy, pstrokaty, zielony, srebrzysty, okrągły, podłużny, trójkątny.

Pora roku i dnia:
Wiosenny dzień, czerwcowy poranek, zimowy wieczór.

Pogoda:
Wielka ulewa, zamieć, mżawka, upał, słonecznie, pochmurnie.

Nastrój:
niezwykły, magiczny, pogodny, groźny, tajemniczy.


Opisz krajobraz z poniższej fotografii.


Temat: Grzybobranie z Adamem Mickiewiczem. - 2 lekcje


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Grzeczność zawsze w cenie- fragment "Pana Tadeusza". 

1. Co oznacza określenie "savoir - vivre"?
2. Jakich dziedzin życia dotyczą zasady "savoir - vivre"?
3. Co wypada, a czego nie wypada nam robić?

Dziecięce zasady savoir- vivre. Wysłuchaj piosenki i wypisz o jakich zasadach grzeczności śpiewa dziewczynka. 


1. w środkach komunikacji
2. w sklepie
3. przy stole
4. odwiedziny w domu kolegi lub koleżanki
5. w szkole

Fragment "Pana Tadeusza"- nauka Sędziego o grzeczności. 

1. Jak zachowywał się Podkomorzy idąc do stołu"
2. Kto zajął zaszczytne miejsce za stołem?
3. Co decydowało o tym, jak zasiadali goście za stołem?
4. Kto usiadł przy Podkomorzym?
5. Jaki zwyczaj przestrzegany był przed posiłkiem?
6. Obok kogo usiadł Sędzia?
7. Gdzie usiadł Tadeusz?
8. Jakie zasady obowiązywały podczas posiłku?
9. Kto zmuszony był obsługiwać Podkomorzanki i dlaczego?
10. Co skłoniło Sędziego do wygłoszenia przemowy?

Temat: "Janko Muzykant" jako nowela. 

  1. Zagraj w grę, aby odpowiedzieć na pytania: link do gry: TUTAJ
  2. Uzupełnij i przepisz do zeszytu notatkę:
"Janko Muzykant" to krótki/ długi  utwór Henryka Sienkiewicza, pisany wierszem/prozą. Występuje w nim wiele/jeden wątków/wątek. 
W tym utworze występuje/ nie występuje punkt kulminacyjny.
Narrator w tej lekturze jest pierwszoosobowy/ trzecioosobowy. 
Bohaterów jest/ nie jest wielu, zatem akcja jest / nie jest rozbudowana. 
Taki gatunek epicki nazywamy powieścią/ nowelą. 


Temat: Jak można byłoby pomóc Jankowi? 

Małgorzata Baran is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: Małgorzata Baran's Zoom Meeting
Time: Jan 28, 2022 08:00 AM Warsaw
Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/98215906463?pwd=bHlIbGs1bzg0aTA0TTRFcHlQUnQ5UT09
Meeting ID: 982 1590 6463
Passcode: UW7fG4


  1. właściciele dworu powracają z Włoch i otaczają opieką utalentowanego chłopca,
  2. we wsi przebywa znany muzyk i słysząc grę Janka na lichych skrzypkach, zachwyca się chłopcem, otacza go opieką i finansuje szkołę muzyczną.

Temat:  Życie i zabawy dzieci na przykładzie Janka Muzykanta. 




Życie dziecka w XIX wieku

Życie dziecka współcześnie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Temat: Ćwiczenia gramatyczne na bazie lektury "Janko Muzykant"- odmiana rzeczownika przez przypadki. 


Odmień przez przypadki rzeczowniki:

skrzypce, grabie

Temat: Szczęśliwe zakończenie podróży Stasia i Nel - komiks. 


Definicja:
Nazwa komiks pochodzi od angielskich słów comic strip.
Comic oznacza zabawny, komiczny i wskazuje na humorystyczny charakter przedstawianych historii.
Wyraz strip znaczy wstęga, pasek i nawiązuje do formy komiksu - kolejne obrazki znajdują się obok siebie i przypominają kadry na taśmie filmowej.

Wszystkie rysunki tworzące komiks są ze sobą powiązane - występują na nich powtarzające się postacie, a wydarzenia dzieją się w określonym miejscu i czasie.

KOMIKS JEST TO HISTORIA OBRAZKOWA Z DODANYM TEKSTEM, PUBLIKOWANA W PRASIE LUB JAKO OSOBNE ZESZYTY.
Za początki sztuki komiksowej uznaje się malowidła na ścianach egipskich grobowców, które przedstawiały sceny z życia mieszkańców starożytnego Egiptu.

W średniowieczu tworzono historie obrazkowe z krótkimi komentarzami, które sławić miały bohaterskie czyny władców, rycerzy czy historie świętych. 



Historia komiksu, który znamy dzisiaj, sięga XIX wieku, kiedy to w 1865 roku w Niemczech powstała pierwsza książeczka, w której dominowały ilustracje. 
Nazywała się "Max i Moritz. Dzieje figlarzy w siedmiu psotach".
Jednak nie do końca był to komiks.

Za pierwszy komiks uznaje się stworzoną w 1896 roku w Stanach Zjednoczonych serię The Yellow Kid ( z ang. Żółty bobas) autorstwa Richarda Feltona Outcaulta. 
Ten komiks jako pierwszy został opatrzony tzw. dymkami, czyli krótkimi wypowiedziami przypisanymi poszczególnym bohaterom.


Jakie trudy i niebezpieczeństwa spotkały Stasia i Nel u końca podróży?
Dzięki komu i czemu zostali uratowani?

-----------


Temat: Charakterystyka Stasia Tarkowskiego. 




Temat: Wśród czarnoskórych bohaterów powieści "W pustyni i w puszczy". 

1. Co Kali sądzi na temat dobrego i złego uczynku?
2. Co zagrażało Nasibu?
3. Uzupełnij tabelę:


4. Jak mówić- Murzyn czy czarnoskóry?

Polska nazwa Murzyn wywodzi się z łacińskiego Maurus (który do naszego języka dotarł za pośrednictwem czeskim) oznaczającego mieszkańca północnej Afryki, a więc osobę mającą nieco ciemniejszą karnację niż my. Obecnie poprawność polityczna każe mówić Afroamerykanin lub osoba czarnoskóra, a Murzyn stał się określeniem obraźliwym.

Temat: Walka Wahimów z Samburami- w wiosce Kalego. 


Pytania do lekcji:
1. W jaki sposób załoga Fumby pokonała Samburów?
2. Co stało się z Fumbą?
3. Co Kali chciał zrobić z jeńcami wojennymi?
4. Co stało się ostatecznie z jeńcami?

Pytanie do samodzielnej odpowiedzi- Czym była Luella?- połowa 40. rozdziału.



------------------------------------------------------------------------------


Temat: W murzyńskiej wiosce M'Ruy. 



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Oglądamy film pt. "Przygody Tomka Sawyera". 


Proszę oglądnąć film TUTAJ


Temat1. Co przydarzyło się Tomkowi i Becky w pieczarach? 

  1. Wysłuchaj fragmentu lektury TUTAJ
  2. Zapisz w zeszycie notatkę:
Tomek Sawyer – trzynastoletni chłopiec, którym opiekowała się ciotka Polly. Zazwyczaj chodził boso, był brudny, rozczochrany i obszarpany. Czasem w odświętne dni chodził w marynarskiej bluzie i miał czyste, gładko zaczesane włosy. Uwielbiał płatać figle. Chociaż zdarzało mu się kłamać, wdawać w bójki i namawiać innych do robienia złych rzeczy, w głębi duszy był dobrym i szlachetnym chłopcem. Razem ze swoją koleżanką Becky zabłądził w jaskini, ale okazał się wtedy bardzo opiekuńczy, rozsądny i odważny. Troszczył się o dziewczynkę, pocieszał ją i próbował znaleźć rozwiązanie w trudnej sytuacji. Zachowywał się wobec Becky jak prawdziwy rycerz. 

Temat2: Magia kina. Scenariusz a scenopis. 


  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
  2. Wyjaśnij pojęcia: klapser, scenariusz, scenopis. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Tomek Sawyer przed sądem.

  1. Przeczytaj fragment lektury TUTAJ
  2. Napisz list do Tomka, w którym pogratulujesz mu odwagi z powodu jego wystąpienia przed sądem. Oceń postawę Tomka w liście. 
__________________________________________________________________________________

Temat: Wątek kryminalny w powieści „Przygody Tomka Sawyera”.

  1. Wysłuchaj fragmentu TUTAJ
  2. Przeczytaj samodzielnie tekst TUTAJ
  3. Zapisz w zeszycie plan wydarzeń:

  • Nocna wyprawa Tomka i Hucka na cmentarz.
  • Strach przed duszami zmarłych.
  • Rozmowa o zmarłym Hosie Williamsie.
  • Tajemnicze odgłosy.
  • Podsłuchanie rozmowy między Indianinem Joe, doktorem Robinsonem i Muffem Potterem.
  • Rozkopanie grobu przez Muffa i Joego.
  • Wydobycie ciała zmarłego.
  • Domaganie się od doktora kolejnej zapłaty.
  • Bójka między Indianinem a doktorem Robinsonem.
  • Włączenie się do szamotaniny Muffa.
  • Uderzenie Muffa wiekiem trumny w głowę.
  • Zabicie Robinsona przez Joego.
  • Obwinienie Muffa za śmierć doktora.
  • Ucieczka chłopców z cmentarza.
  • Prośby Pottera do Indianina o dyskrecję. 

4. Przepisz do zeszytu wyjaśnienie słów:

kryminał

«powieść lub film o tematyce kryminalnej»

«więzienie lub areszt»

«zbrodnia lub inne przestępstwo, za które grozi więzienie»

pot. «rzecz wykonana źle, skandalicznie»

 

1.    Synonimy do słowa „kryminalny: aferalny, bezprawny, karalny, nielegalny, sensacyjny


5. Odpowiedz na pytanie: Po co Tomek i Huck poszli w nocy na cmentarz. Przeczytaj w tym celu str. 21- 22 z lektury TUTAJ
_____________________________________________________________________________
Temat: Genialny plan Tomka Sawyera.
  1. Wysłuchaj fragmentu lektury TUTAJ
  2. Przeczytaj samodzielnie II rozdział TUTAJ
  3. Sprawdź, czy rozumiesz przeczytany tekst, wykonując ćwiczenia, które są TUTAJ
  4. Ćwiczenie 2 przepisz do zeszytu.
________________________________________________________________________________

Temat: Wyprawa pełna emocji, czyli Tomek i Huck na tropie skarbu. 


  1. Przeczytaj z podręcznika - str. 304 fragment lektury "Przygody Tomka Sawyera".
  2. Poszukaj w internecie, jakie książki dla młodzieży napisał Mark Twain- wypisz przynajmniej 5 tytułów.
  3. Odpowiedz na pytania:
  • Gdzie chłopcy znaleźli skarb?
  • Jakie emocje towarzyszyły im podczas poszukiwania i później po znalezieniu skrzyni? Nazwij te stany uczuciowe i zapisz w tabelce. 
__________________________________________________________________________

Temat: Praca klasowa z lektury "Czarne stopy". 


Test jest TUTAJ

___________________________________________________________________________

Temat: Powtórka przed klasówką z lektury "Czarne stopy".


Przygotuj się do klasówki, powtórz materiał. Oglądnij filmik TUTAJ


_________________________________________________________________________


Temat1: Zdanie złożone podrzędnie.

  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
  2. Zapisz w zeszycie przykłady z filmu i notatkę, co to jest zdanie podrzędnie złożóne.
  3. Wykonaj wykresy podanych zdań:
Przeczytaliśmy ostatnio lekturę, która bardzo mnie zaciekawiła.
Ponieważ boli mnie ząb, pójdę do dentysty.

Temat2: Przyjedź do nas- reklama Biura Podróży Emeryk.


1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
2. Wykonaj polecenie z lekcji- zredaguj ofertę Biura Podróży. 
___________________________________________

TematKim był Leśne Oko?


  1. Wysłuchaj fragmentu.  TUTAJ
  2. Przeczytaj samodzielnie fragment TUTAJ
  3. Przepisz do zeszytu wyjaśnienie pojęć:

Partyzant-  żołnierz nieregularnych oddziałów, prowadzący walkę w lesie w czasie II wojny światowej.

Krzyż Virtuti Militari/ męstwo wojskowe/- najwyższe polskie odznaczenie wojenne, nadawane za wybitne zasługi bojowe.

4. Uzupełnij luki w zdaniach, na podstawie fragmentu lektury:

Leśne Oko to pseudonim………………………………………, który walczył przeciwko…………………………………..

Był wartownikiem, który wypuszczał w lesie…………………….., aby niemieckie psy nie wytropiły ……………………………Leśnemu Oku wróg ……………………………….     ………………………………………, zniszczył pół ……………………………..i ……………………………   …………………………….., dlatego od czasów wojny mężczyzna ukrywał się przed ludźmi w …………………………………Na jego starym mundurze wisiał ……………………………

…………………………………..    ………………………………………

____________________________________________________________________________


Temat: Kto kradł serdelki i wypijał mleko?

  1. Wysłuchaj fragmentu tekstu lektury TUTAJ
  2. Przeczytaj jeszcze samodzielnie tekst TUTAJ
  3.  Odpowiedz na pytania w tabeli. 

 

O której godzinie był alarm w obozie?

 

 

 

Dlaczego harcerzom nie chciało się wstać?

 

 

 

Co harcerze słyszeli w wąwozie?

 

 

 

Kto przekazał komunikat alfabetem Morse’a?

 

 

 

 

Co przyniósł do obozu Andrzej Wróbel?

 

 

 

Jakie zadanie miał do wykonania Marek Osiński?

 

 

 

Co stało się wyżlicy?

 

 


4. Rozszyfruj napis: KODY SĄ TUTAJ

/— • — •/— — • •/• —/• — •/— •/• —/        /• • •/—/— — —/• — — •/• —/

 

5. Przesłuchaj alfabet Morse’a TUTAJ

6. Przepisz do zeszytu:

Samuel Morse ( 1791- 1872) początkowo był malarzem i rzeźbiarzem. Co ciekawe, to dzięki sugestiom Leonarda Gale, profesora chemii Uniwersytetu Nowego Yorku został wynalazcą i innowatorem sieci telegraficznej oraz późniejszym współtwórcą alfabetu Morsa. 

__________________________________________________________________________


Temat: W harcerskim obozie.

  1. Wysłuchaj nagrania TUTAJ
  2. Przepisz do zeszytu:
Nazwy zastępów i ich członków.
Czarne Stopy – zastępowy Maciek Osa, pozostali harcerze: Marek Osiński, Fobusz, Felek, Nobo,
Zenek, Józio, Błyskawica,
Białe Foki – zastępowy Patelnia, pozostali: Korek, Bochenek, Adamczyk,
Kontiki – zastępowy Puchatek,
Żurawie – zastępowy Longinus,
Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny (PIHM) – zastępowy Dąbrowski,
Opiekunowie młodych harcerzy – Andrzej Wróbel (drużynowy), oboźny, Puma (instruktor
gimnastyki), jego brat Hindus, a także kucharz i lekarz.

3. Zwyczaje harcerskie:
  • przechowywanie głowni z ostatniego obozowego ogniska na następny rok, 
  • śpiewy i zabawy przy ognisku, 
  • apele, 
  • zbiórki, 
  • odprawy, 
  • tworzenie godła zastępu z mchu, szyszek, kory, 
  • wybieranie nazwy i hasła zastępu, 
  • podchody, 
  • zadania dla zastępów, 
  • warty,
  • nauka techniki terenoznawstwa 
4. Zostałeś obozowym kronikarzem. Zredaguj i zapisz informację z pierwszego dnia pobytu na
obozie.


_____________________________________________________________________________

Temat1: Historia harcerstwa i skautingu- "Czarne stopy".


  1. Wysłuchaj nagrania o historii harcerstwa i skautingu TUTAJ
  2. Przepisz do zeszytu notatkę do lekcji:

Cechy harcerza:  uczciwy, honorowy, prawdomówny, pomocny, serdeczny, uparty, wytrwały, samodzielny. 

Powstanie skautingu w Anglii - 1907 r.

Powstanie harcerstwa w Polsce- 1911 r. 

Lata 90. XX wieku podział harcerstwa na:

  •   Związek Harcerstwa Polskiego- ZHP
  • Związek Harcerzy Rzeczpospolitej
Mundur harcerza:


Temat2: Czy uważnie przeczytaliśmy lekturę „Czarne stopy”?

  1. Sprawdź się w znajomości treści lektury. Czy potrafił/a/byś rozwiązać krzyżówkę? Nie przepisuj jej do zeszytu. 
     
  2. Dopasuj do nazwisk funkcję pełnioną na obozie i przepisz do zeszytu. Notatek nie odsyłaj. 
Andrzej Wróbel                    instruktor gimnastyki
    Puma                               bibliotekarz
      Marek Osiński               drużynowy

      _____________________________________________________________________________

      Temat: Życie obozowe harcerzy.

      1. Przeczytaj fragment nr 9 "Czarne stopy nad Lubrznką". Tekst jest TUTAJ
      2. Napisz w kilku zdaniach, jak wyglądało życie harcerzy podczas obozu.
      ____________________________________________________________________________

      Temat: Jakie problemy miał Marek Osiński- bohater lektury "Czarne stopy"?

      1. Notatka do zeszytu: Czas i miejsce akcji powieści- druga połowa XX wieku - lipiec. Miejsce akcji- Góry Świętokrzyskie- Ciekoty, Mąchocice, na zboczu Diabelskiego Kamienia, nad rzeką Lubrzanką. Bohaterowie: Franek Fobusz, Marek Osiński, Maciek Osa, Andrzej Wróbel.
      2. Przeczytaj fragmenty lektury nr 3- "Kim jest brodacz", nr 4-  "Diabeł o północy" i nr 5- "Westchnienie za szafą". Tekst lektury: TUTAJ
      3. Przepisz plan do zeszytu:

      Praca do wykonania: Na podstawie przeczytanego fragmentu napisz 10 zdań o tym, jakie problemy miał Marek Osiński. 

      ________________________________________________________________________________

      Spacer w góry. Poezja Anny Kamieńskiej i "Czarne stopy" Seweryny Szmaglewskiej.

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Bohaterowie lektury "Czarne stopy" również wyjechali w góry. Na podstawie przeczytanej lektury napisz, gdzie wyjechali chłopcy, gdzie rozbili obóz?
      3. Kim był Emeryk? - przeczytaj jeszcze raz fragment nr 28 pt. "Królewicz Emeryk płata figle", który jest TUTAJ

      ___________________________________________________________________________

      Temat1: Dziękuję Ci, Panie, że jestem „w kratkę”. Jan Twardowski: „Podziękowanie”

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Napisz w zeszycie notatkę z lekcji. NIE ODSYŁAJ. 

      Temat2: Spójnik i przyimek – rozpoznajemy i odróżniamy- powtórzenie.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 3 i 6 ze strony https://epodreczniki.pl/a/forma-bez-zmian---nieodmienne-czesci-mowy/DyfOMz4Iz


      _______________________________________________________________________

      Temat: Magia miłości- podróż do krainy baśni- Knyps z Czubkiem.


      Przeczytaj z podręcznika baśń "Knyps z Czubkiem".
      Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      Zrób w zeszycie notatkę z lekcji. NIE ODSYŁAJ

      __________________________________________________________________________________

      Temat: Gdy popadamy w kompleksy. 

      Przeczytaj opowiadanie pt. "Gruby ze strony 265.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Zrób w zeszycie notatkę z lekcji na temat- co to znaczy mieć kompleksy.

      Wykonaj ćwiczenie 1 ze str. 268.

      ----------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Spacer po Żelazowej Woli. Wanda Chotomska, „Muzyka pana Chopina”.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Chopin "wrócił" do Polski?

      Wykonaj ostatnie ćwiczenie z lekcji.

      Przeczytaj wiersz: „Muzyka Pana Chopina” / fragment/

      W Żelazowej Woli – drzewa wysokie,

      w Żelazowej Woli – malwy u okien,

      biały dworek stoi nad rzeczką.

      – Czy to tutaj?

      – Tutaj, córeczko.

      Tu śpiewała lipowa kołyska,

      tutaj wiatr grał piosenki na listkach,

      tutaj malwy nuciły niebiesko.

      – Tak jak teraz?

      – Jak teraz, córeczko.

      W Żelazowej Woli - śpiewanie takie,

      jakby cały ogród był jednym ptakiem.

      A tu jeszcze grają

      świerszcze nad rzeką,

      a za wodą w łąkach –

      bocianów klekot

      i żniwiarzy w pole woła przepiórka –

      cała ziemia tutaj śpiewa mazurka.

      Z Żelazowej Woli za nutą nuta

      w świat z Chopinem poszły, by wrócić tutaj.

      A wróciły nuty piękne nad podziw

      do tej ziemi, gdzie się Chopin urodził,

      gdzie śpiewała lipowa kołyska,

      gdzie wiatr tańczył w zielonych listkach

      i gdzie teraz słucha moja córka,

      jak pan Chopin uśmiecha się w mazurkach.


      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat1: W bibliotece.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      Wypisz do zeszytu elementy budowy książki. Notatki nie odsyłaj.

      Temat2: Opis obrazu.


      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Opisz obraz: 

      Władysław Podkowiński, Mokra Wieś, 1892, 
      Muzeum Narodowe w Poznaniu, wł. Fundacja im. Raczyńskich,
      Olej na płótnie
      Rozmiar: 72 cm; Szerokość: 91 cm


      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: W labiryncie z Tezeuszem- porozmawiajmy. Tworzymy dialog. 


      Wysłuchaj lekcji, aby powtórzyć sobie wiadomości o tworzeniu dialogu. Lekcja jest TUTAJ

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      ___________________________________________________________________________________

      Temat: Uwaga zaginął Ikar- ogłoszenie.

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Napisz ogłoszenie - zgodnie z poleceniem w lekcji.
      __________________________________________________________________________

      Temat: Zapraszamy na- jak napisać zaproszenie?

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Wykonaj polecenia z lekcji.

      ========================================================================

      Temat: Jak napisać e-mail?

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Napisz e-mail do nauczyciela języka polskiego, w którym napiszesz, jak przebiega twoje nauczanie na odległość.
      3. Wyślij e-mail na adres: bargocha@gmail.com
      Uwaga- po majowej przerwie będzie lekcja na aplikacji ZOOM. Podam wcześniej link.
      ______________________________________________________________________________

      Temat: Co piszemy i co czytamy w internecie?


      Oglądnij lekcję TUTAJ

      _______________________________________________________________________________


      Temat: Zbójca o wrażliwym sercu- „Powrót taty”.

      Oglądnij lekcję: TUTAJ
      Zrób notatkę do zeszytu na temat zbójcy.

      Temat: Pisownia nie z różnymi częściami mowy.


      Oglądnij lekcję: TUTAJ
      Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- str. 82-ćw. 2, str.84-ćw. 5,6, str.85- ćw.7,8

      ............................................................................................................

      Temat: Poznajemy bohaterów ballady pt. „Powrót taty”.


      Oglądnij lekcję TUTAJ
      Zrób notatki do zeszytu. 

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Sprawdzamy swoje wiadomości o częściach zdania. 


      1. Przypomnij sobie, jak pytamy o orzeczenie, podmiot, przydawkę, dopełnienie i okolicznik.
      2. Wykonaj test: TUTAJ

      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach zdania.

      1. Oglądnij filmik TUTAJ
      2. Poucz się na środę o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku na kartkówkę. 

      ==================================================================
      Temat 1: Okolicznik w zdaniu pojedynczym rozwiniętym.

      Oglądnij film i wpisz do zeszytu, co to jest okolicznik i na jakie pytania odpowiada. Nie przysyłaj notatki.


      Temat 2: Utrwalenie wiadomości o okoliczniku.


      Przepisz do zeszytu  i zapamiętaj notatkę/ dobra rada/ - zeszyt ćwiczeń - str. 54
      Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń- str. 54-55- ćw. 6, 7, 9, 10. 
      Nie przesyłaj do oceny. 

      .............................................................................................................................................................

      Temat: Utrwalamy wiadomości o przydawce i dopełnieniu.


      Przydawka: jaki? który? czyj? Ile? czego? z czego?
      Jest określeniem rzeczownika. W funkcji przydawki występuje najczęściej przymiotnik, zaimek, liczebnik, rzeczownik, wyrażenie przyimkowe.

      Dopełnienie: kogo? czego?, komu? czemu?, kogo? co?, z kim? z czym? o kim? o czym?

      Jest określeniem czasownika. W funkcji dopełnienia występuje najczęściej rzeczownik, wyrażenie przyimkowe.

      ćw.1
      Poszukajmy orzeczeń, podmiotów, przydawek i dopełnień.

      Tajemniczy człowiek wbiegł z psem do ciemnego lasu.
      wbiegł- co zrobił?- orzeczenie
      człowiek- kto?- podmiot
      tajemniczy- jaki?- przydawka
      z psem- z kim? z czym?- dopełnienie
      ciemnego- jakiego?- przydawka

      Ćw. 2 Wpiszcie pytanie i nazwę części zdania, tak jak w ćwiczeniu 1.

      Ania idzie z mamą na zakupy.
      idzie- ………………………….-…………………………….
      Ania-………………………….-………………………………
      z mamą-…………………..-………………………………
      Moja młodsza koleżanka dała nauczycielce małego kotka.
      dała-…………………………-……………………………….
      koleżanka-……………….-……………………………….
      moja-……………………..-……………………………….
      młodsza-…………………..-…………………………….
      nauczycielce-………………….-………………………………
      kotka- kogo? co?- dopełnienie
      małego-……………………….-……………………………
      ........................................................................................................................................................

      Temat: Czym dopełnić zdanie?

      1. Oglądnij lekcję, która jest: TUTAJ
      2. Zapisz w zeszycie notatkę, co to jest dopełnienie i na jakie pytania odpowiada. Zapamiętaj te informacje. 
      3. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- str.52-53- ćw. 2,3,4.- Nie przysyłaj odpowiedzi. 
      4. Zapisz w zeszycie zdania i otocz pętlą dopełnienia i przyślij do oceny.
      • Nauczyciel wpisał uczniowi szóstkę.
      • Koleżanka poszła z siostrą do kina.
      • Zobaczyłam z daleka góry.
      • Dziadek opowiadał dzieciom o wojnie.
      • Mama postawiła kwiaty na stole. 
      • .................................................................................................................................. 

      Temat: Jak napisać dedykację?

      1. Wysłuchajcie lekcji  Jest TUTAJ
      2. Napiszcie dedykację w zeszycie ćwiczeń- str. 135- ćw. 2, str. 136 ćw. 5, str. 137- ćw. 6.
      3. Prześlijcie do oceny- ćw. 6- str. 137.

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: „Ortograficzny chochlik zachichotał hałaśliwie”- o pisowni wyrazów z „ch” i „h”

      1.        Oglądnij lekcję. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jez-polski-01042020-lekcja-3,47340564
      2.      Zapisz w zeszycie temat i zasady pisowni z „h” i „ch”
      3.      Wykonaj w ćwiczeniach- str. 79- zad. 3, 4, str.80- ćw, 5, str. 81-nćw. 7
      4.      Nie przysyłaj wykonanych ćwiczeń. 


      ----------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Funkcja przydawki.

      1. Oglądnij film. TUTAJ
      2. Zrób notatkę w zeszycie na podstawie wysłuchanej lekcji- co to jest przydawka, na jakie pytania odpowiada. 
      3. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń- str. 49-ćw. 2 i 3, str. 50- ćw. 4 i 5. 
      4. Nie przysyłaj odpowiedzi, tylko naucz się rozpoznawać przydawki.
      --------------------------------------------------------------------------------------------------

      1. Wysłuchaj nagrania DO UCZNIÓW

      1. Temat lekcji: Pokłady empatii w sercu człowieka- Tadeusz Różewicz "Przepaść".

      1. Przeczytaj wiersz na stronie 264
      2. Oglądnij lekcję: TUTAJ
      3. Napisz 5 zdań na temat, w jaki sposób można być empatycznym w czasie epidemii koronawirusa. 
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Praca klasowa sprawdzająca wiadomości z mitologii. 


      Test do wykonania na komputerze, czas- 45 minut. Kliknij w link i rozwiązuj TUTAJ
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Powtarzamy wiadomości z mitologii


      Co należy wiedzieć na klasówkę w środę?
      1. Co to jest mit i mitologia?
      2. Bogowie olimpijscy, ich atrybuty.
      3. Mitologiczne związki frazeologiczne. 
      4. Przykład podobnego testu, jaki będzie na klasówce. Przerób sobie samodzielnie zadania. Wyników nie trzeba odsyłać. Test TUTAJ
      5. Oglądnij film, powtarzając najważniejsze mity.


      Temat: Mitologia na językach.

      1. Przeczytaj o mitologicznych związkach frazeologicznych ze stron 230-231.
      2. Objaśnij znaczenie nowych związków frazeologicznych i ułóż z nimi zdania. 
      Związek frazeologiczny
      Znaczenie
      Przykład użycia w zdaniu
      Syzyfowa praca
      Praca bez efektu, daremna, ciężka, nieustanna

      ………………………………………………….
      Stajnia Augiasza
      Wielki bałagan, nieporządek


      …………………………………………………..
      Urosły mi skrzydła


      Poczułam motywację do działania

      ………………………………………………….
      Podcinać komuś skrzydła
      Zniechęcać



      ………………………………………………….

      Widzieć coś z lotu ptaka
      Widzieć coś z góry



      ………………………………………………….

      Ikarowy lot

      Ryzykowne przedsięwzięcie, skazane na niepowodzenie

      ………………………………………………….
      Pięta Achillesa




      Znaleźć się w objęciach Morfeusza



      Znaleźć się w labiryncie



      Mieć nić Ariadny




      Jabłko niezgody



      Koń trojański



      Paniczny strach



      Olimpijski spokój




      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Na skrzydłach marzeń z Dedalem i Ikarem.

      1. Oglądnij film: TUTAJ
      2. Teraz wysłuchaj i oglądnij filmik: TUTAJ
      3. Przeczytaj mit ze strony 232
      4. Wykonaj polecenia: przepisz do zeszytu.
      5. Cechy możesz wpisać do tabeli lub zrobić sobie rysnotkę jak poniżej:



      Cechy Dedala
      Cechy Ikara












      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

      1. Wysłuchaj i oglądnij filmik: TUTAJ.
      2. Przeczytaj "Mit o Tezeuszu i Ariadnie" ze str. 228.
      3. Napisz w zeszycie kim byli: 

      Tezeusz-
      Ariadna-
      Minotaur-
      Dedal-
      Dionizos-

          4. Zapisz w zeszycie znaczenie związków frazeologicznych: trafić po nitce do kłębka, znaleźć się w labiryncie.
          5. Uporządkuj plan wydarzeń:- ćwiczenia nie przesyłaj. Jutro sprawdzisz, czy zrobiłeś dobrze. 

      Małżeństwo Ariadny z Dionizosem.
      Miłość Ariadny do Tezeusza.
      Ofiarowanie Grekowi magicznego kłębka nici.
      Opuszczenie żony.
      Pomoc Ateny za pośrednictwem Ariadny.
      Powrót z Krety do Aten.
      Przybycie Ateńczyka na Kretę.
      Przygotowanie Tezeusza do walki z Minotaurem.
      Rozpacz Ariadny.
      Warunek Ariadny.
      Zabicie potwora.


      Zredaguję opis Minotaura. 
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Zdanie pojedyncze rozwinięte: grupa podmiotu i grupa orzeczenia.


      Na dzisiejszej lekcji "trochę" gramatyki. Polecam Wam nagrany filmik, na którym nieco wyjaśnień. Oglądnijcie i wysłuchajcie:

      FILIMIK DO WWYSŁUCHANIA

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

       
      Pograj w mitologię, aby zostać mistrzem.

      Temat: Dwanaście prac Herkulesa.


      Fragment mitu o Herkulesie w Waszym podręczniku zawiera tylko część z 12 prac herosa. 

      1. Zachęcam do poszerzenia wiadomości ( niektórzy już to zrobili, np. Kacper G.), aby wypisać pozostałe prace półboga. 
      2. Oglądnijcie więc filmik i w tabeli wypiszcie prace, które Herkules wykonał dla Eurysteusa. 
      3. Odpowiedzcie też na pytanie: Co w dzisiejszych czasach oznacza związek frazeologiczny "stajnia Augiasza"? 
      4. Spróbujcie ułożyć zdanie z tym związkiem. Można zmienić formę wyrazów. 

      Zabicie hydry lernejskiej
      Sprowadzenie do Myken łani ceryntejskiej

      Schwytanie groźnego dzika
      Oczyszczenie stajni Augiasza
















      Herkules walczący z hydrą. 

      Temat: Czyny Heraklesa.
      Mit- strona 222.
      Zapisać definicję ze strony 225- herosi
      Wysłuchać nagrania i wykonać podane w nagraniu polecenie.

      NAGRANIE

      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Orzeczenie i podmiot w zdaniu pojedynczym- powtórka- część I.


      Oglądnijcie filmik, aby powtórzyć sobie z klasy IV o podmiocie i orzeczeniu. Wystarczy kliknąć w link poniżej:

      https://youtu.be/OlkAcjmJ7i8


      Teraz już wiecie, że:

      Orzeczenie to najważniejsza część zdania, o którą pytamy co robi? co się z nim dzieje? W funkcji orzeczenia występuje czasownik. Orzeczenie nazywa czynności.
      Podmiot to również część zdania, o którą pytamy kto?co? W funkcji podmiotu najczęściej występuje rzeczownik. Podmiot nazywa wykonawcę czynności. 

      Zapamiętajcie jeszcze że zdanie, w którym występuje tylko samo orzeczenie lub orzeczenie i podmiot nazywamy nierozwiniętym, a zdanie z orzeczeniem, podmiotem i wyrazami określającymi podmiot i orzeczenie nazywamy rozwiniętym.

      A teraz spróbujcie wykonać ćwiczenia, 1 i 2, aby sprawdzić, czy zrozumieliście. Ćwiczenia znajdują się pod linkiem TUTAJ





      O "Zemście" w dawnej prasie.