Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach mowy.
GRA
Temat: Co już wiemy o przyimku i spójniku?
1. Wśród podanych wyrazów podkreśl przyimki.
bez, wśród, i, ale, lecz, pięknie, mama, między, od.
2. W podanych zdaniach podkreśl przyimki.
• Adam jest skory do gniewu.
• Jurek czasami jest nieuprzejmy dla ludzi.
3. W podanych zdaniach podkreśl wyrażenia przyimkowe.
• Pokój znajduje się na poddaszu.
• Ania mieszka w bloku, który ma 100 lat.
4. Uzupełnij zdanie dowolnym, ale pasującym wyrażeniem przyimkowym.
• Książka znajduje się ………………………………….. .
• Mała Kasia leży ………………………………………. .
5. Połącz wyrazy z jednej grupy z wyrazami z drugiej, tak by powstały wyrażenia przyimkowe.
Właściwie uzupełnij nimi podane zdania. Pamiętaj o poprawnej pisowni.
• Wieczorem uczę się ………………………………… historii.
• Z owoców ………………………………… lubię banany.
• Huśtawka wysunęła się ………………………………… jak żywa.
• Trener wycisnął ………………………………… siódme poty.
Temat: Jak opisać krajobraz?
Opis krajobrazu to wypowiedź, w której ze szczegółami przedstawiamy widok, jaki roztacza się przed naszymi oczami lub jaki mieliśmy okazję zobaczyć w przeszłości. Opis taki może również dotyczyć krajobrazu ukazanego na obrazie lub fotografii, czyli pejzażu.
ETAPY REDAGOWANIA OPISU KRAJOBRAZU
- ogólne informacje na temat opisywanej okolicy, na przykład dotyczące jej położenia lub ukształtowania terenu.
- pora roku i dnia, pogoda.
- rozmieszczenie i położenie poszczególnych elementów krajobrazu.
- szczegóły charakterystyczne dla opisywanego miejsca, na przykład nietypowe budowle lub ciekawie wyglądające rośliny.
- uczucia, które wzbudza przedstawiany krajobraz.
Sformułowania określające położenie i ukształtowanie terenu:
Nad morzem jest usytuowany...W górach / nad rzeką znajduje się...Za łąką wznoszą się...Nad doliną rozpościera się...
Rozmieszczenie poszczególnych elementów krajobrazu:Przy, obok, nieopodal, niedaleko, blisko, w pobliżu, w oddali, poniżej, pod spodem, pomiędzy, z przodu, na pierwszym planie, na drugim planie, w tle.
Przymiotniki określające barwy i kształty:Wielokolorowy, pstrokaty, zielony, srebrzysty, okrągły, podłużny, trójkątny.
Pora roku i dnia:Wiosenny dzień, czerwcowy poranek, zimowy wieczór.
Pogoda:Wielka ulewa, zamieć, mżawka, upał, słonecznie, pochmurnie.
Nastrój:niezwykły, magiczny, pogodny, groźny, tajemniczy.
Opisz krajobraz z poniższej fotografii.
Nad morzem jest usytuowany...
Temat: "Janko Muzykant" jako nowela.
- Zagraj w grę, aby odpowiedzieć na pytania: link do gry: TUTAJ
- Uzupełnij i przepisz do zeszytu notatkę:
- właściciele dworu powracają z Włoch i otaczają opieką utalentowanego chłopca,
- we wsi przebywa znany muzyk i słysząc grę Janka na lichych skrzypkach, zachwyca się chłopcem, otacza go opieką i finansuje szkołę muzyczną.
Temat: Życie i zabawy dzieci na przykładzie Janka Muzykanta.
Życie dziecka w XIX wieku |
Życie dziecka współcześnie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Temat: Ćwiczenia gramatyczne na bazie lektury "Janko Muzykant"- odmiana rzeczownika przez przypadki.
Temat: Szczęśliwe zakończenie podróży Stasia i Nel - komiks.
W średniowieczu tworzono historie obrazkowe z krótkimi komentarzami, które sławić miały bohaterskie czyny władców, rycerzy czy historie świętych.
Temat: Oglądamy film pt. "Przygody Tomka Sawyera".
Temat1. Co przydarzyło się Tomkowi i Becky w pieczarach?
- Wysłuchaj fragmentu lektury TUTAJ
- Zapisz w zeszycie notatkę:
Temat2: Magia kina. Scenariusz a scenopis.
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Wyjaśnij pojęcia: klapser, scenariusz, scenopis.
- Przeczytaj fragment lektury TUTAJ
- Napisz list do Tomka, w którym pogratulujesz mu odwagi z powodu jego wystąpienia przed sądem. Oceń postawę Tomka w liście.
Temat: Wątek kryminalny w powieści „Przygody Tomka Sawyera”.
- Nocna wyprawa Tomka i Hucka na cmentarz.
- Strach przed duszami zmarłych.
- Rozmowa o zmarłym Hosie Williamsie.
- Tajemnicze odgłosy.
- Podsłuchanie rozmowy między Indianinem Joe, doktorem Robinsonem i Muffem Potterem.
- Rozkopanie grobu przez Muffa i Joego.
- Wydobycie ciała zmarłego.
- Domaganie się od doktora kolejnej zapłaty.
- Bójka między Indianinem a doktorem Robinsonem.
- Włączenie się do szamotaniny Muffa.
- Uderzenie Muffa wiekiem trumny w głowę.
- Zabicie Robinsona przez Joego.
- Obwinienie Muffa za śmierć doktora.
- Ucieczka chłopców z cmentarza.
- Prośby Pottera do Indianina o dyskrecję.
kryminał
«powieść lub film o
tematyce kryminalnej»
«więzienie lub areszt»
«zbrodnia lub inne
przestępstwo, za które grozi więzienie»
pot. «rzecz wykonana
źle, skandalicznie»
1. Synonimy do słowa
„kryminalny: aferalny, bezprawny, karalny, nielegalny, sensacyjny
- Wysłuchaj fragmentu lektury TUTAJ
- Przeczytaj samodzielnie II rozdział TUTAJ
- Sprawdź, czy rozumiesz przeczytany tekst, wykonując ćwiczenia, które są TUTAJ
- Ćwiczenie 2 przepisz do zeszytu.
Temat: Wyprawa pełna emocji, czyli Tomek i Huck na tropie skarbu.
- Przeczytaj z podręcznika - str. 304 fragment lektury "Przygody Tomka Sawyera".
- Poszukaj w internecie, jakie książki dla młodzieży napisał Mark Twain- wypisz przynajmniej 5 tytułów.
- Odpowiedz na pytania:
- Gdzie chłopcy znaleźli skarb?
- Jakie emocje towarzyszyły im podczas poszukiwania i później po znalezieniu skrzyni? Nazwij te stany uczuciowe i zapisz w tabelce.
Temat: Praca klasowa z lektury "Czarne stopy".
Temat: Powtórka przed klasówką z lektury "Czarne stopy".
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Zapisz w zeszycie przykłady z filmu i notatkę, co to jest zdanie podrzędnie złożóne.
- Wykonaj wykresy podanych zdań:
Temat2: Przyjedź do nas- reklama Biura Podróży Emeryk.
Temat: Kim był Leśne Oko?
- Wysłuchaj fragmentu. TUTAJ
- Przeczytaj samodzielnie fragment TUTAJ
- Przepisz do zeszytu wyjaśnienie pojęć:
Partyzant- żołnierz
nieregularnych oddziałów, prowadzący walkę w lesie w czasie II wojny światowej.
Krzyż Virtuti Militari/ męstwo wojskowe/- najwyższe polskie
odznaczenie wojenne, nadawane za wybitne zasługi bojowe.
4. Uzupełnij luki w zdaniach, na podstawie fragmentu lektury:
Leśne Oko to pseudonim………………………………………, który walczył
przeciwko…………………………………..
Był wartownikiem, który wypuszczał w lesie…………………….., aby
niemieckie psy nie wytropiły ……………………………Leśnemu Oku wróg ………………………………. ………………………………………, zniszczył pół
……………………………..i ……………………………
…………………………….., dlatego od czasów wojny mężczyzna ukrywał się przed
ludźmi w …………………………………Na jego starym mundurze wisiał ……………………………
…………………………………..
………………………………………
____________________________________________________________________________
Temat: Kto kradł
serdelki i wypijał mleko?
- Wysłuchaj fragmentu tekstu lektury TUTAJ
- Przeczytaj jeszcze samodzielnie tekst TUTAJ
- Odpowiedz na pytania w tabeli.
O której godzinie
był alarm w obozie?
|
|
Dlaczego harcerzom
nie chciało się wstać?
|
|
Co harcerze
słyszeli w wąwozie?
|
|
Kto przekazał
komunikat alfabetem Morse’a? |
|
Co przyniósł do
obozu Andrzej Wróbel?
|
|
Jakie zadanie miał
do wykonania Marek Osiński?
|
|
Co stało się
wyżlicy?
|
|
/— • — •/— — • •/• —/• — •/— •/• —/ /• • •/—/— — —/• — — •/• —/
5. Przesłuchaj alfabet Morse’a TUTAJ
6. Przepisz do zeszytu:
Samuel Morse ( 1791- 1872) początkowo był malarzem i rzeźbiarzem. Co ciekawe, to dzięki sugestiom Leonarda Gale, profesora chemii Uniwersytetu Nowego Yorku został wynalazcą i innowatorem sieci telegraficznej oraz późniejszym współtwórcą alfabetu Morsa.
__________________________________________________________________________
Temat: W harcerskim obozie.
- Wysłuchaj nagrania TUTAJ
- Przepisz do zeszytu:
- przechowywanie głowni z ostatniego obozowego ogniska na następny rok,
- śpiewy i zabawy przy ognisku,
- apele,
- zbiórki,
- odprawy,
- tworzenie godła zastępu z mchu, szyszek, kory,
- wybieranie nazwy i hasła zastępu,
- podchody,
- zadania dla zastępów,
- warty,
- nauka techniki terenoznawstwa
Temat1: Historia harcerstwa i skautingu- "Czarne stopy".
- Wysłuchaj nagrania o historii harcerstwa i skautingu TUTAJ
- Przepisz do zeszytu notatkę do lekcji:
Cechy harcerza: uczciwy, honorowy, prawdomówny, pomocny,
serdeczny, uparty, wytrwały, samodzielny.
Powstanie skautingu w Anglii - 1907 r.
Powstanie harcerstwa w Polsce- 1911 r.
Lata 90. XX wieku podział harcerstwa na:
- Związek Harcerstwa Polskiego- ZHP
- Związek Harcerzy Rzeczpospolitej
- Sprawdź się w znajomości treści lektury. Czy potrafił/a/byś rozwiązać krzyżówkę? Nie przepisuj jej do zeszytu.
- Dopasuj do nazwisk funkcję pełnioną na obozie i przepisz do zeszytu. Notatek nie odsyłaj.
Temat: Życie obozowe harcerzy.
- Przeczytaj fragment nr 9 "Czarne stopy nad Lubrznką". Tekst jest TUTAJ
- Napisz w kilku zdaniach, jak wyglądało życie harcerzy podczas obozu.
- Notatka do zeszytu: Czas i miejsce akcji powieści- druga połowa XX wieku - lipiec. Miejsce akcji- Góry Świętokrzyskie- Ciekoty, Mąchocice, na zboczu Diabelskiego Kamienia, nad rzeką Lubrzanką. Bohaterowie: Franek Fobusz, Marek Osiński, Maciek Osa, Andrzej Wróbel.
- Przeczytaj fragmenty lektury nr 3- "Kim jest brodacz", nr 4- "Diabeł o północy" i nr 5- "Westchnienie za szafą". Tekst lektury: TUTAJ
- Przepisz plan do zeszytu:
Spacer w góry. Poezja Anny Kamieńskiej i "Czarne stopy" Seweryny Szmaglewskiej.
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Bohaterowie lektury "Czarne stopy" również wyjechali w góry. Na podstawie przeczytanej lektury napisz, gdzie wyjechali chłopcy, gdzie rozbili obóz?
- Kim był Emeryk? - przeczytaj jeszcze raz fragment nr 28 pt. "Królewicz Emeryk płata figle", który jest TUTAJ
Temat1: Dziękuję Ci, Panie, że jestem „w kratkę”. Jan Twardowski: „Podziękowanie”
Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Napisz w zeszycie notatkę z lekcji. NIE ODSYŁAJ.
Temat2: Spójnik i przyimek – rozpoznajemy i odróżniamy- powtórzenie.
Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 3 i 6 ze strony https://epodreczniki.pl/a/forma-bez-zmian---nieodmienne-czesci-mowy/DyfOMz4Iz
_______________________________________________________________________
Temat: Magia miłości- podróż do krainy baśni- Knyps z Czubkiem.
Temat: Gdy popadamy w kompleksy.
Przeczytaj opowiadanie pt. "Gruby ze strony 265.
Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Zrób w zeszycie notatkę z lekcji na temat- co to znaczy mieć kompleksy.
Wykonaj ćwiczenie 1 ze str. 268.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Spacer po Żelazowej Woli. Wanda Chotomska, „Muzyka pana Chopina”.
Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Odpowiedz na pytanie: W jaki sposób Chopin "wrócił" do Polski?
Wykonaj ostatnie ćwiczenie z lekcji.
Przeczytaj wiersz: „Muzyka Pana Chopina” / fragment/
W Żelazowej Woli – drzewa wysokie,
w Żelazowej Woli – malwy u okien,
biały dworek stoi nad rzeczką.
– Czy to tutaj?
– Tutaj, córeczko.
Tu śpiewała lipowa kołyska,
tutaj wiatr grał piosenki na listkach,
tutaj malwy nuciły niebiesko.
– Tak jak teraz?
– Jak teraz, córeczko.
W Żelazowej Woli - śpiewanie takie,
jakby cały ogród był jednym ptakiem.
A tu jeszcze grają
świerszcze nad rzeką,
a za wodą w łąkach –
bocianów klekot
i żniwiarzy w pole woła przepiórka –
cała ziemia tutaj śpiewa mazurka.
Z Żelazowej Woli za nutą nuta
w świat z Chopinem poszły, by wrócić tutaj.
A wróciły nuty piękne nad podziw
do tej ziemi, gdzie się Chopin urodził,
gdzie śpiewała lipowa kołyska,
gdzie wiatr tańczył w zielonych listkach
i gdzie teraz słucha moja córka,
jak pan Chopin uśmiecha się w mazurkach.
Temat2: Opis obrazu.
Temat: W labiryncie z Tezeuszem- porozmawiajmy. Tworzymy dialog.
Temat: Uwaga zaginął Ikar- ogłoszenie.
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Napisz ogłoszenie - zgodnie z poleceniem w lekcji.
Temat: Zapraszamy na- jak napisać zaproszenie?
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Wykonaj polecenia z lekcji.
Temat: Jak napisać e-mail?
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Napisz e-mail do nauczyciela języka polskiego, w którym napiszesz, jak przebiega twoje nauczanie na odległość.
- Wyślij e-mail na adres: bargocha@gmail.com
Temat: Co piszemy i co czytamy w internecie?
Temat: Pisownia nie z różnymi częściami mowy.
Temat: Poznajemy bohaterów ballady pt. „Powrót taty”.
Temat: Sprawdzamy swoje wiadomości o częściach zdania.
- Przypomnij sobie, jak pytamy o orzeczenie, podmiot, przydawkę, dopełnienie i okolicznik.
- Wykonaj test: TUTAJ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach zdania.
- Oglądnij filmik TUTAJ
- Poucz się na środę o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku na kartkówkę.
Temat 2: Utrwalenie wiadomości o okoliczniku.
Temat: Utrwalamy wiadomości o przydawce i dopełnieniu.
Temat: Czym dopełnić zdanie?
- Oglądnij lekcję, która jest: TUTAJ
- Zapisz w zeszycie notatkę, co to jest dopełnienie i na jakie pytania odpowiada. Zapamiętaj te informacje.
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- str.52-53- ćw. 2,3,4.- Nie przysyłaj odpowiedzi.
- Zapisz w zeszycie zdania i otocz pętlą dopełnienia i przyślij do oceny.
- Nauczyciel wpisał uczniowi szóstkę.
- Koleżanka poszła z siostrą do kina.
- Zobaczyłam z daleka góry.
- Dziadek opowiadał dzieciom o wojnie.
- Mama postawiła kwiaty na stole.
- ..................................................................................................................................
Temat: Jak napisać dedykację?
- Wysłuchajcie lekcji Jest TUTAJ
- Napiszcie dedykację w zeszycie ćwiczeń- str. 135- ćw. 2, str. 136 ćw. 5, str. 137- ćw. 6.
- Prześlijcie do oceny- ćw. 6- str. 137.
Temat: „Ortograficzny chochlik zachichotał hałaśliwie”- o pisowni wyrazów z „ch” i „h”
- Oglądnij lekcję. https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-5,jez-polski-01042020-lekcja-3,47340564
- Zapisz w zeszycie temat i zasady pisowni z „h” i „ch”
- Wykonaj w ćwiczeniach- str. 79- zad. 3, 4, str.80- ćw, 5, str. 81-nćw. 7
- Nie przysyłaj wykonanych ćwiczeń.
Temat: Funkcja przydawki.
- Oglądnij film. TUTAJ
- Zrób notatkę w zeszycie na podstawie wysłuchanej lekcji- co to jest przydawka, na jakie pytania odpowiada.
- Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń- str. 49-ćw. 2 i 3, str. 50- ćw. 4 i 5.
- Nie przysyłaj odpowiedzi, tylko naucz się rozpoznawać przydawki.
- Wysłuchaj nagrania DO UCZNIÓW
- Temat lekcji: Pokłady empatii w sercu
człowieka- Tadeusz Różewicz "Przepaść".
- Przeczytaj wiersz na stronie 264
- Oglądnij lekcję: TUTAJ
- Napisz 5 zdań na temat, w jaki sposób można być empatycznym w czasie epidemii koronawirusa.
Temat: Praca klasowa sprawdzająca wiadomości z mitologii.
Temat: Powtarzamy wiadomości z mitologii
- Co to jest mit i mitologia?
- Bogowie olimpijscy, ich atrybuty.
- Mitologiczne związki frazeologiczne.
- Przykład podobnego testu, jaki będzie na klasówce. Przerób sobie samodzielnie zadania. Wyników nie trzeba odsyłać. Test TUTAJ
- Oglądnij film, powtarzając najważniejsze mity.
Temat: Mitologia na językach.
- Przeczytaj o mitologicznych związkach frazeologicznych ze stron 230-231.
- Objaśnij znaczenie nowych związków frazeologicznych i ułóż z nimi zdania.
Związek
frazeologiczny
|
Znaczenie
|
Przykład
użycia w zdaniu
|
Syzyfowa praca
|
Praca bez
efektu, daremna, ciężka, nieustanna
|
………………………………………………….
|
Stajnia
Augiasza
|
Wielki
bałagan, nieporządek
|
…………………………………………………..
|
Urosły mi
skrzydła
|
Poczułam
motywację do działania
|
………………………………………………….
|
Podcinać komuś
skrzydła
|
Zniechęcać
|
………………………………………………….
|
Widzieć coś z
lotu ptaka
|
Widzieć coś z góry
|
………………………………………………….
|
Ikarowy lot
|
Ryzykowne przedsięwzięcie, skazane na niepowodzenie
|
………………………………………………….
|
Pięta
Achillesa
|
||
Znaleźć się w
objęciach Morfeusza
|
||
Znaleźć się w
labiryncie
|
||
Mieć nić
Ariadny
|
||
Jabłko
niezgody
|
||
Koń trojański
|
||
Paniczny
strach
|
||
Olimpijski
spokój
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Na skrzydłach marzeń z Dedalem i Ikarem.
- Oglądnij film: TUTAJ
- Teraz wysłuchaj i oglądnij filmik: TUTAJ
- Przeczytaj mit ze strony 232
- Wykonaj polecenia: przepisz do zeszytu.
- Cechy możesz wpisać do tabeli lub zrobić sobie rysnotkę jak poniżej:
Cechy Dedala
|
Cechy Ikara
|
Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?
- Wysłuchaj i oglądnij filmik: TUTAJ.
- Przeczytaj "Mit o Tezeuszu i Ariadnie" ze str. 228.
- Napisz w zeszycie kim byli:
Temat: Zdanie pojedyncze rozwinięte: grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
Na dzisiejszej lekcji "trochę" gramatyki. Polecam Wam nagrany filmik, na którym nieco wyjaśnień. Oglądnijcie i wysłuchajcie:
FILIMIK DO WWYSŁUCHANIA
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Dwanaście prac Herkulesa.
- Zachęcam do poszerzenia wiadomości ( niektórzy już to zrobili, np. Kacper G.), aby wypisać pozostałe prace półboga.
- Oglądnijcie więc filmik i w tabeli wypiszcie prace, które Herkules wykonał dla Eurysteusa.
- Odpowiedzcie też na pytanie: Co w dzisiejszych czasach oznacza związek frazeologiczny "stajnia Augiasza"?
- Spróbujcie ułożyć zdanie z tym związkiem. Można zmienić formę wyrazów.
Zabicie hydry
lernejskiej
|
Sprowadzenie do Myken
łani ceryntejskiej
|
Schwytanie groźnego
dzika
|
Oczyszczenie stajni
Augiasza
|
||
Herkules walczący z hydrą. |
Mit- strona 222.
Zapisać definicję ze strony 225- herosi
Wysłuchać nagrania i wykonać podane w nagraniu polecenie.
NAGRANIE
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Orzeczenie i podmiot w zdaniu pojedynczym- powtórka- część I.
Oglądnijcie filmik, aby powtórzyć sobie z klasy IV o podmiocie i orzeczeniu. Wystarczy kliknąć w link poniżej:
https://youtu.be/OlkAcjmJ7i8
Teraz już wiecie, że:
Orzeczenie to najważniejsza część zdania, o którą pytamy co robi? co się z nim dzieje? W funkcji orzeczenia występuje czasownik. Orzeczenie nazywa czynności.
Podmiot to również część zdania, o którą pytamy kto?co? W funkcji podmiotu najczęściej występuje rzeczownik. Podmiot nazywa wykonawcę czynności.
Zapamiętajcie jeszcze że zdanie, w którym występuje tylko samo orzeczenie lub orzeczenie i podmiot nazywamy nierozwiniętym, a zdanie z orzeczeniem, podmiotem i wyrazami określającymi podmiot i orzeczenie nazywamy rozwiniętym.
A teraz spróbujcie wykonać ćwiczenia, 1 i 2, aby sprawdzić, czy zrozumieliście. Ćwiczenia znajdują się pod linkiem TUTAJ