KLASA VI

Temat: Biuro detektywistyczne "Adam" przyjmie zlecenie. 


1. Kto to jest detektyw? TUTAJ

2. Najsłynniejsi detektywi: 




SHERLOCK HOLMES. Genialny detektyw stworzony przez Arthura Conana Doyle'a


HERKULES POIROT. Detektyw pojawił się w ponad 30 powieściach Agathy Christie

3. Cechy dobrego detektywa:

Otwarty umysł, zwracanie uwagi na najdrobniejsze szczegóły  oraz umiejętność łączenia faktów,  spostrzegawczość, dociekliwość  i logiczne myślenie.

4. Cechy Adama Cisowskiego:  inteligencja, spryt, pomysłowość, przenikliwość, spostrzegawczość, opanowanie, umiejętność wnikliwego i krytycznego obserwowania otoczenia oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce. 

4. Jakie zagadki rozwiązał Adam Cisowski? Dopasuj tytuły do obrazków. 






Rozszyfrowanie systemu pytania profesora Gąsowskiego.
Zagadka niewysłanych listów.
Odgadnięcie, kto z rodzeństwa Adasia zjadł porcję lodów.
Fałszywa setka.
Znalezienie skarbu. 

 5. Przeczytaj fragment i zredaguj notatkę prasową do szkolnej gazetki na temat znalezienia pióra:
 Cechy notatki prasowej:


— Burski! Czy wracasz prosto do domu?
— Albo co? — zapytał tamten cicho.
— Nic. Odprowadzę cię. 
— Jak chcesz! — rzekł Burski niechętnie.
Wyszli ze szkoły razem, nic do siebie nie mówiąc. Adam mieszkał w przeciwnej stronie miasta, uparcie jednak
towarzyszył mrukliwemu koledze, który zaczął okazywać zniecierpliwienie.
— Dokąd ty właściwie idziesz? — zapytał szorstko, przystanąwszy.
— Do ciebie.
— Och! Po co?
— Mam ci coś do powiedzenia.
— A teraz… teraz nie możesz mi tego powiedzieć?
— Nie, bo to zawiła sprawa.
— Jak ci się podoba…
Burski przyśpieszył kroku, jak gdyby go gnał niezrozumiały niepokój. Na bladej jego twarzy ukazały się
rumieńce. Wbiegł szybko na schody obejrzawszy się, czy Adam podąża za nim. Adam szedł jak milczący cień.
— No i co? Czego chcesz? — zapytał Burski z udaną hardością, gdy znaleźli się w pokoju.
— Pióra… Tego pióra, które zabrałeś Jasińskiemu… Nie gadajmy długo! Wziąłeś, oddaj i tłumacz się sam
przed sobą.
— Jak śmiesz! — krzyknął kolega zdławionym głosem.
— Nie krzycz — mówił Adam. — Po co mają słyszeć wszyscy w domu? Porozmawiajmy spokojnie… Dlaczego
to zrobiłeś, nie wiem. Być może dlatego, że najpierw robisz, potem dopiero myślisz. Jest mi to obojętne. Pióro Zbyszka masz ty, a Zbyszek pohańbił niesłusznie Żelskiego. Historia jest paskudna.
Burski oddychał szybko i unikając wzroku straszliwego inkwizytora mówił zrozpaczonym głosem:
— Na jakiej podstawie śmiesz mnie oskarżać? To niesłychane!
— Widziałem dzisiaj rano twój kajet. Pisałeś dotąd jak tępym pazurem, a ja znam twoje pismo od czterech lat.
Takim pismem jak twoje powinno się pisać wyroki śmierci, aby ich nikt nie mógł odczytać. Musiałeś używać do takiego pisania zadzierżystych gwoździ, od wczoraj jednak twoje pismo dziwnie się zmieniło: wypiękniało, stało się niemal ozdobne. Musiałeś też zmienić i atrament, bo czarna maź… o, ta, co tutaj na twoim stole czerni się w plugawym kałamarzu!… — przybrała przyjemną zielonkawą barwę takiego atramentu, którym się napełnia amerykańskie wieczne pióra. Zauważyłem poza tym, że zawsze w pisaniu nieporządny, wczoraj oddałeś się zajmującej tej pracy z zastanawiającą błogością. Musiało ci niezwykłą radość sprawić używanie misternego narzędzia. Czy mam mówić
jeszcze?
Nieszczęsny chłopak jęknął i gwałtownie usiadł na krześle. Położył na stole ręce, a na nich oparł głowę. Ciało jego drgnęło lekko, jak gdyby cicho płakał.
Adam zbliżył się szybko i położył mu rękę na ramieniu.
— Uspokój się — mówił szybkim szeptem. — Stało się nieszczęście… Ani ci nie chcę dokuczyć, ani żadnej nie chcę wyrządzać ci przykrości… Ach, przestańże u Boga Ojca! Co ty robisz?
Burski przytulił głowę do jego piersi i mówił rwąc wyrazy na strzępy:
— Adasiu… Ja nie ukradłem… Przysięgam, że nie… Znalazłem… Ukryłem nie zdając sobie sprawy, co
robię… Skusiło mnie… Byłem głupi… Pióro jest śliczne, a ja zawsze… Ja zawsze marzyłem…
— O, młody kretynie! — rzekł Adam udając pogodę. — Rozumiem, rozumiem… Kto tak pisze jak ty, dlatego
nawet zaostrzony patyk byłby pokusą… Dobrze, jak dobrze… Tylko nie płacz, bo nie warto.
— Co za wstyd, co za wstyd!
— Nikt o tym wiedzieć nie będzie. Łajdactwa bym ci nie przebaczył, głupotę mogę, bo sam nie jestem wiele mądrzejszy.
— Naprawdę nie powiesz nikomu?
— Nie jestem trąbą jerychońską. Dawaj to nieszczęsne narzędzie i bądź zdrów. Pióra nie masz oczywiście przy sobie, lecz ukryłeś je głęboko, aby taki zbytkowny przedmiot nie zwrócił uwagi w domu. Jest ono albo gdzieś za obrazem, albo na piecu.
— W samym piecu — szepnął Burski.
Adam zaśmiał się głośno.
— Widzisz, ośle berberyjski, jakim kiepskim jesteś złoczyńcą… Nie będziesz już nigdy urządzał takich
kawałów? Możesz mi nie odpowiadać, bo ja za ciebie przysięgnę i głowę dam, że na widok wiecznego pióra będziesz uciekał. Pozwalam ci natomiast spoglądać pożądliwie na gęsie ogony.
Gadając z przesadną, fałszywie pokrzykującą radością, nieznacznie zbliżył się do pieca i sięgnąwszy ręką w jego paszczę, bezzębną na letni sezon, sprawnym ruchem wydobył pióro–katastrofę i ukrył je w kieszeni. Poklepał po ramieniu zrozpaczonego kolegę, odwracającego twarz, i rzekł cicho:
— Bądź zdrów! I zapomnij o tym.
— Adasiu! — szepnął Burski. — Uratowałeś mnie… Jesteś najlepszym kolegą.
— I najlepszy kolega ma czasem kolegę idiotę! — zaśmiał się Adam. — No, do widzenia… Trzymaj się ciepło, bo to pomaga na głowę.
Nazajutrz działy się dziwaczne historie.

Temat: Ćwiczenia w rozpoznawaniu głosek. 

1. Wykonaj w zeszycie dwa poniższe ćwiczenia. 



2. W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia: 

str. 66- ćw. 2
str. 68- ćw. 7 i 8


Temat: Julian Tuwim- czarodziej słowa- "Czereśnie". 

1. Przeczytaj wiersz w podręczniku na stronie 318.
2. Odpowiedz w zeszycie pełnymi zdaniami na pytania: 

Kim jest osoba mówiąca w wierszu?
Gdzie przebywa podmiot liryczny?
Co robi?
Komu dedykowany jest utwór?

3. Wypisz z wiersza  środki stylistyczne:

epitety: ............................
porównania:.............................
uosobienia:.....................................

Temat: Podział głosek.

1. Ćwiczenie utrwalające o funkcji głoski "i".

siano, widokówka, kiełbasa, widelec, kamieniołom, radio, lis, malina, kici.

2. Podział głosek:




3. Ćwiczenia:








Zeszyt ćwiczeń- str. 63- 68

Temat: Głoski, litery i sylaby- powtórzenie wiadomości. 

Literę widzę i piszę. To ZNAK.

Głoskę - mówię i słyszę. To DŹWIĘK.


Głoski dzielimy na SPÓŁGŁOSKI I SAMOGŁOSKI

Samogłoski: a, e, o, u (ó), i, y, ą, ę . Pozostałe głoski są spółgłoskami. 


Do powstania sylaby konieczna jest samogłoska. Wyraz ma tyle sylab, ile samogłosek.



Podziel na głoski:

prosię

pleść

okoń

zięba

ciasto

ziemia

dzieciństwo

dziura

niesie

świt

koniki

wiadro

naleśniki


Temat: Jak napisać sprawozdanie?



Temat: Ćwiczenia w redagowaniu listu oficjalnego. 

1.      Przypomnijmy sobie, jak we właściwy sposób zapisywać datę.
Mamy trzy sposobu zapisu daty, oto one:                                                 

2.04.2020

2 IV 2020

2 kwietnia 2020 roku

Wykonaj teraz w zeszycie ćwiczenie.
Poniżej widzisz kartkę z kalendarza. Datę zapisz na trzy różne sposoby.

               

...........................................................................                              ..........................................................................

...........................................................................                              












2. Uporządkuj rozsypane fragmenty listu oficjalnego, tak aby stanowiły całość. TUTAJ Uporządkowany list zapisz w zeszycie.
3. Zeszyt ćwiczeń- str. 143 ćw. 3

Temat: Czym różni się list oficjalny od prywatnego?

1. Jaką budowę ma list prywatny?



2. Wyjaśnij termin oficjalny: TUTAJ
3. Do kogo piszemy list oficjalny?

a/ ....................................................................
b/...................................................................
c/ ..................................................................
d/...................................................................

4. Jaką budowę ma list oficjalny?


5. Słownictwo stosowane w liście oficjalnym- podr. str. 299.

6. Analizowanie listu ze strony 300.

7. Ćwiczenia- str. 300- ćw. 1, str. 301- ćw. 5 i 6. 


Temat: Wspólne redagowanie listu oficjalnego. 


1. W naszej miejscowości zauważyliśmy dzikie wysypisko śmieci. 
2. Planujemy coś z tym zrobić, więc piszemy list do wójta gminy Miejsce Piastowe. 
3. Pamiętamy, że list oficjalny ma charakter urzędowy.
4. Prosimy o interwencję. 
5. W liście nie używamy wyrażeń i zwrotów z języka potocznego. 
6. Posługujemy się oficjalnymi formami, np. Szanowna Pani..., Z wyrazami szacunku...

Temat: Problemy z dziedziczeniem świata- Bill Watterson: "Calvin i Hobbes".

1. Wyjaśnij znaczenie terminu: "dziedziczyć". TUTAJ

2. Przeczytaj treść komiksu: 


3. O czym jest komiks?
4. Kim są jego bohaterowie? Jak wyglądają?
5. Gdzie przebywają?
6. Jakie cechy ma komiks?
7. Dlaczego Calvin chce odmówić dziedziczenia świata?

komiks to historia opowiedziana za pomocą obrazków, na które naniesione są w dymkach wypowiedzi i myśli bohaterów oraz krótkie informacje od narratora. Informacje dotyczące dźwięków, ruchu czy emocji znajdują się bezpośrednio na obrazkach.



Temat: Zwyczajne cuda- Wisława Szymborska: "Jarmark cudów".

1. Kim była W. Szymborska?

Wisława Szymborska żyła w latach 1923-2012, jest laureatką Nagrody Nobla w dziedzinie literatury z 1996 roku. Znakomita poetka  tłumaczka, felietonistka. Większość swego życia związała z Krakowem, podkreślała przywiązanie do tego miasta.
Jest autorką kilkunastu tomów poezji. Poetka tworzyła także limeryki (miniaturowe wierszyki)        a także stworzyła własne formy poetyckie, które nazywała lepiejami czy moskalikami.
Czy potrafisz wymienić innych polskich noblistów ? Ile Polek do tej pory otrzymało  Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury?

2. Zajrzyjmy do Słownika języka polskiego, aby sprawdzić, co to jest "jarmark" i co to jest "cud".

jarmark-  sprzedaż i kupno towarów odbywające się w stałych terminach; też: miejsce, w którym odbywa się ta sprzedaż

cud

1. «niewytłumaczalne zjawisko, o którym sądzi się, 
że jest wynikiem działalności Boga»
2. «niezwykły, szczęśliwy zbieg okoliczności»
3. «osoba lub rzecz doskonała albo bardzo piękna»

jarmark cudów- zestawienie dwóch rzeczowników, które w naszych wyobrażeniach raczej się nie łączą. Jarmark to pospolitość, zwyczajność. Cud natomiast kojarzymy z czymś niecodziennym. 

paradoks- efektowne sformułowanie przeciwstawnych myśli, gra sprzecznych pojęć.

3. Uzupełnij tabelę: 

 

 Cud jeden z wielu: chmurka zwiewna i mała, a potrafi zasłonić duży księżyc.

 

 

 Cud pierwszy lepszy: krowy są krowami.

 

 

 Cud na porządku dziennym: wiatry dość słabe i umiarkowane, w czasie burz porywiste.

 

 

 Cud pospolity: to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.

 

1.

 

 Kilka cudów w jednym: olcha w wodzie odbita i to, że odwrócona ze strony lewej na prawą, i to, że rośnie tam koroną w dół i wcale dna nie sięga, choć woda jest płytka..

 

 

 Drugi nie gorszy: ten a nie inny sad z tej a nie innej pestki.

 

 

 Cud zwykły: w ciszy nocnej szczekanie niewidzialnych psów.

                                                                                                                                                                                                                                     

 

 Cud bez czarnego fraka i cylindra: rozfruwające się białe gołębie.

 

 

 Cud, tylko się rozejrzeć: wszechobecny świat.

 

 

 Cud, który nie tak dziwi, jak powinien: palców u dłoni wprawdzie mniej niż sześć, za to więcej niż cztery. 

 

 

 Cud, no bo jak to nazwać: słońce dziś wzeszło o trzeciej czternaście a zajdzie o dwudziestej zero jeden.

 


Anafora:  Zauważyliście, że w wierszu Wisławy Szymborskiej pojawiają  się powtórzenia. Poetka w podobny sposób zaczyna poszczególne wersy np.:

Cud pospolity:
to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.

Cud zwykły:
w ciszy nocnej szczekanie
niewidzialnych psów.

Takie celowe powtórzenie słowa (słów) na początku wersów nazywamy anaforą. 

4. Zadanie: Opisz co najmniej jeden z dostrzeżonych przez ciebie cudów wokół siebie. Opis prześlij na środę- 12 maja na adres: bargocha@gmail.com

Temat: Błękit nieba czy szarość betonu?- Julia Hartwig: "Komunikat".

1. Wyjaśnienie tytułu wiersza. 
Tekst jest poetyckim komunikatem, gdyż podaje się w nim do powszechnej wiadomości informację o tym, że.....................................Dowodem potwierdzającym, że jest to wiersz świadczą:....................................................................................................................................

2. Uzupełnij tabelę:

 Krajobraz przed wybudowaniem wieżowca

 Krajobraz po wybudowaniu wieżowca

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Co czuje podmiot liryczny. 

..............................................................................................................

4. Kto może zostać przyjacielem Ziemi?- podr. str. 297

5. Porównaj grafiki i pomyśl, co chciałby widzieć podmiot liryczny przez okno?




Cechy Komunikatu prasowego:
 aktualność, istotność, bezstronność, zwięzłość, unikalność, poprawna forma

Polecenie: Napisz komunikat prasowy na temat likwidacji parku we Wrocance i wybudowaniu na jego miejscu wieżowca biurowego. 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Malarskie przedstawienie zawłaszczania przyrody przez człowieka- opis obrazu pt. "Wtargnięcie".

1. Dyskusja: czy człowiek może robić ze środowiskiem, co chce?
2. Wyjaśnienie terminu "urbanizacja".
3. Opis obrazu w oparciu o pytania od 1-6 str. 291
4. Omówienie filmu Człowiek i świat natury
_______________________________________________________________________________

Temat: Mechanizmy dyskryminacji w przypowieści "O miłosiernym Samarytaninie".

Temat: Człowiek i zwierzęta- jak równy z równym- "Delfin człowiekowi człowiekiem". 

1. Przeczytanie tekstu ze strony 294 i wyjaśnienie słownictwa:

piktogram
altruizm

2. Uporządkuj i dopisz odpowiedzi na pytania:

Co udało się zaobserwować zespołowi Kassewitza?
 językiem odkryć, że  porozumiewają Zespołowi się ze sobą swoim  delfiny własnym  Kassewitza  udało się.

W jaki sposób naukowcy porozumiewają się z delfinami?
 za pomocą porozumiewają się  Naukowcy dźwięków - obrazów z delfinami  .

Które zachowania delfinów świadczą o ich inteligencji i uczuciach?
O inteligencji delfinów świadczy to, że:

- się ze  porozumiewać  sobą potrafią ,
- się  uczą błyskawicznie  .

O uczuciach delfinów świadczą natomiast to, że:

- troszczą się o niedołężnych ..............................................................................
- poświęcają się dla bliskich, ..........................................................................
- znane są przypadki, gdy pomagały ...........................................................

3.Zredagujcie odezwę, w której zaapelujecie do ludzi o lepsze traktowanie zwierząt. Swoją wypowiedź stwórzcie na podstawie planu:

1.  Ukazanie różnych przykładów traktowania zwierząt przez ludzi.
2.  Przedstawienie argumentów za lepszym obchodzeniem się ze zwierzętami.
3.  Wskazanie możliwości niesienia pomocy zwierzętom.

Słownictwo pomocnicze:
Zwroty do adresatów:
Wszyscy, którym leży na sercu dobro zwierząt... , Drodzy Mieszkańcy Ziemi... , Szanowni Obywatele naszej planety...

Czasowniki: można, warto mieć, powinno się, wypada, należy, trzeba, nie wolno.

Wyrazy nazywające wartości: przyjaźń, opiekuńczość, obowiązek, poszanowanie, miłość, dbałość, troska, godność, szacunek, przywiązanie.

4. 

 5. Co to jest artykuł?

ARTYKUŁ – jedna z głównych form dziennikarskich, gatunek publicystyki, zawiera omówienie aktualnych wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych.


Temat: Kto mało myśli, błądzi wiele (Leonardo da Vinci) – historia lisa, bohatera bajki Adama Mickiewicza

Adam MickiewiczLis i kozieł

Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko:
Studnia na półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
”Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!”
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
”Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryży kudła,
Wara od źródła!”
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.

Plan wydarzeń z bajki. 
Punkt kulminacyjny.
Opis sytuacji, która miała miejsce przed punktem zwrotnym( zanim lis ujrzał kozła).
Co wydarzyło się po punkcie zwrotnym?
Jakie cechy prezentują bohaterowie bajki? Dobierz cechy do lisa i do kozła.

Archaizmy w bajce.
Przerysuj tabelkę do zeszytu i ją uzupełnij.

Środek poetycki

Przykład z wiersza

Rola w utworze

epitet

wyraz dźwiękonaśladowczy


Uzasadnienie cytatu Leonarada da Vinci w odniesieniu do bajki.
Opis ryciny:

Lis i kozieł
Wenceslas Hollar, domena publiczna


CYKL LEKCJI Z LEKTURY "FELIX, NET I NIKA"

Wszystko o "Hobbicie..." jest TUTAJ






Czy wiesz o czym jest tekst "Siła wyobraźni...."?


  1. Autor tekstu zwraca uwagę na fakt, że każdy z nas widzi świat inaczej. 

  2. Wszystko zależy od sytuacji, w której się znajdujemy. Ludwik Janion podaje przykład jabłoni – inaczej będzie ją widział ogrodnik, a inaczej łakomczuch. Świat też inaczej widzi mrówka niż żyrafa.

  3. Różnice sprawiają, że każdy z nas jest wyjątkowym stworzeniem. Na przykład niektórzy ludzie uważają, że nietoperze są okropnymi zwierzętami. Jednak gdyby nietoperz mógł porozmawiać z człowiekiem, nie uwierzyłby mu, że świat jest kolorowy. Natomiast gdyby ktoś z nas ludzi chciałby tak poruszać się po zmroku jak nietoperz, z pewnością mogłoby to skończyć się kontuzją. 

    4. Ludwik Janion utrzymuje, iż każdy człowiek może opowiedzieć innym o tym, co widzi. Tak się właśnie dzieje, kiedy poeci piszą wiersze czy też malarze tworzą obrazy. 

   5. Jeżeli własna wizja świata, którą przedstawią poeci czy malarze będzie podobać się odbiorcom, to możemy uznać takie osoby za artystów znakomitych.


Czy wiesz, co znaczy ostatnie pytanie tekstu?  "Kto wie, czy i wśród Was nie ma poetów i malarzy?"

Autor zastanawia się, czy wśród czytelników nie ma poety czy malarza bądź innego artysty, który kiedyś pokaże światu swoją propozycję widzenia świata. W swoich słowach zachęca każdego z nas do dzielenia się swoimi wizjami, które są wyjątkowe i niepowtarzalne. 

Trochę gramatyki. 
Czy wiesz, w jaki sposób autor nawiązuje kontakt z czytelnikiem?

  • Ludwik Janion zwraca się bezpośrednio do czytelnika tekstu. 
  • Autor używa wypowiedzeń w trybie rozkazującym (Pomyślcie chwilę). 
  • Zadaje wiele pytań, jakby naprawdę prowadził dialog z czytelnikiem (Słucham?). 
  • Stosuje czasowniki w 1 osobie liczby mnogiej, które wskazują na utożsamianie się z czytelnikiem.

A teraz pora na powtórzenie!

Przeczytaj tekst i zastanów się, jakich wyrazów brakuje.

Autor tekstu zwraca uwagę na fakt, że każdy z nas………wie jak wygląda nasz świat…………………………... Wszystko zależy od ……sytuacji…………….., w której ………autor…………….... Ludwik Janion podaje przykład ………różnicy………….. – inaczej będzie ją widział ogrodnik, a inaczej łakomczuch. Świat też inaczej widzi mrówka niż żyrafa. 
Autor również zawraca uwagę na bardzo ważny problem. Mianowicie ludzie często widzą tylko to, co chcą widzieć. Nie dostrzegają osób, którym potrzebna jest ………………..., ale bardzo chętnie każdy ogląda ………………………... 
Kolejnym przykładem jest postrzeganie owadów według różnych osób. Ktoś powie, że dżdżownica jest ……glizdą………………. i nazywa ją ………brzydką………….... Inna osoba stwierdzi, że jest ona …różowa………………….. i ……zwinna jak prosiaczek…………………., a ktoś się nie zgodzi w kwestii koloru i będzie upierał się, że jest ona ………czerwona………………….... Różnice w postrzeganiu tej samej rzeczy nie oznaczają, iż ktoś jest w błędzie. Po prostu każdy z nas jest inny i ma prawo do innego widzenia świata. Wyobraźnia każdego z nas działa inaczej, ponieważ jesteśmy ………inni………….... Nie oznacza to jednak, że mamy prawo sprzeciwiać się przyjętym regułom i zasadom lub też utrzymywać, że kolor biały tak naprawdę jest czarny i na odwrót, bo to po prostu kłamstwo. 
Ludwik Janion utrzymuje, iż każdy człowiek może …………………opowiedzieć o tym, co widzi innym…………………………………….. Tak się właśnie dzieje, kiedy poeci piszą ……wiersze…………….. czy też ……artyści………………... tworzą obrazy. Jeżeli ich własna wizja świata, którą przedstawią będzie podobać się odbiorcom to możemy uznać takie osoby za ………fanów…………………………………………... 
W ostatnim zdaniu fragmentu autor zastanawia się, czy wśród nas, czytelników nie ma jednego z tych poetów czy malarzy. W swoich słowach ……zaprasza…………………... każdego z nas do dzielenia się swoimi wizjami, które są wyjątkowe i niepowtarzalne. 
Ludwik Janion zwraca się ……w mądry sposób…………………….. do czytelnika tekstu. Autor używa wypowiedzeń w trybie rozkazującym (Pomyślcie chwilę). Zadaje wiele pytań, jakby naprawdę prowadził dialog z czytelnikiem (Słucham?). Stosuje czasowniki w 1 osobie liczby mnogiej, które wskazują na utożsamianie się z czytelnikiem. 

=================================================

Przeczytaj życzenia świąteczne z 1916 roku zamieszczone w "Gazecie Ludowej" z 1916 roku. Napisz w zeszycie odpowiedź na pytanie, co było ważne dla Polaków żyjących w tamtym okresie?




====================================

Temat: Ucieczka z domu- jak wyperswadować?




=========================================================================

Temat: Rodzina jest najważniejsza- Gienia u Lewandowskich na obiadku. Redagujemy ogłoszenie. 



=========================================================================

Temat: Każdy ma swój styl- poznajemy Kreskę- bohaterkę powieści "Opium w rosole". 

Prezentacja jest TUTAJ

=========================================================================

Temat: Powtórzenie wiadomości z rozdziału pt. "Odkrywanie świata". 

  1. Rozwiąż test, który znajdziesz pod linkiem - TUTAJ
  1. Odpowiedzi wpisz do zeszytu, które sprawdzimy w czwartek. Wpisuj tylko numer zadania i właściwą odpowiedź. 

Temat: Reklama- tekst reklamowy. 

Zapisz w zeszycie. 
  1. tekst reklamowy – budowa i tworzenie,
  2. cele oraz znaczenie ekonomiczne i społeczne reklamy,
  3. wartości negatywne i pozytywne kreowane przez reklamę.
Ad. 1. Oglądnij film TUTAJ i napisz krótką notatkę, co jest warunkiem dobrej reklamy, aby przyciągała klienta. 

Ad.2  Funkcja reklamy:
  • Funkcja informacyjna. Jej rola polega na zaprezentowaniu odbiorcy pewnych produktów, uzmysławiając ich istnienie.
  • Funkcja nakłaniająca czyli perswazyjna. Reklama ma zachęcić potencjalnych konsumentów do decyzji zakupu. Ma udowodnić i przekonać, że pewne parametry produktu są dużo wyższe od parametrów produktu konkurencyjnego
  • Funkcja przypominająca. Funkcja przypominająca wiąże się z utrzymaniem przy reklamowanej marce bądź wyrobie stałej grupy jej wcześniejszych użytkowników.  
Ad. 3. Przeczytaj i wypisz emocje pozytywne i negatywne związane z reklamą. 
Reklamy świadomie prowokują w nas różne emocje – czyli przemawiają do sfery uczuć, ukazując radość z posiadania reklamowanego produktu, „smak” konsumpcji, „fantastyczne” efekty korzystania z produktu, „rewelacyjne” ceny.
 Emocje negatywne, do których odwołują się reklamy to: złość (uraza, furia, wściekłość), którą czujemy, gdy… nie posiadamy nowej formuły płynu do czyszczenia dywanów; smutek (żal, przykrość), który oczywiście przeminie, gdy kupimy upragniony towar; strach (niepokój, obawa), który także zniknie jak kamfora gdy… skorzystamy z oferty firmy ubezpieczeniowej; wstyd, którego już nigdy w życiu nie zaznamy, jeżeli tylko… skorzystamy z nowej receptury dezodorantu bądź kremu na zmarszczki.

=========================================================================

Temat: Obrazy poetyckie w wierszu Danuty Wawiłow: "Latem".

=========================================================================

Temat: Pisownia wielką i małą literą. 



 Temat: Co nas śmieszy? „Wilka wyprawa Ciumków”.


1. Jakie zadania do wykonania miał Grzesiek?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Co czuł chłopiec przed wykonaniem zadania i dlaczego?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Dlaczego sytuacja, w której znalazł się Grzesiek jest śmieszna?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Scenariusz filmowy- tekst do nagrania filmu: dialogi i opisy miejsc, czasu akcji, bohaterów.
Zadanie: Dokończ scenariusz filmu– str. 184, ćw. 6


===========================================

Temat: Jak odróżnić fakt od opinii? 

Zapoznaj się z prezentacją i wykonaj, zamieszczone w niej polecenia. Prezentacja jest TUTAJ

=========================================================================

Temat: Plan wydarzeń opowiadania pt. "Nowe przygody Mikołajka". 

Przeczytaj opowiadanie ze strony 174 i napisz w punktach plan wydarzeń. 

=========================================================================

Temat: Ćwiczenia przygotowujące do tworzenia wypowiedzi twórczej. 

Zeszyt ćwiczeń, str. 128-131.


=========================================================================

Temat: Sposoby wyrażania orzeczenia. 



Temat: Jak urozmaicić wypowiedź twórczą?


=========================================================================

Temat: Sposoby wyrażania podmiotu. 

Oglądnij filmik i wykonaj polecenia. Filmik jest TUTAJ


=========================================================================

Temat: Jak zapisać dialog? Ćwiczenia utrwalające.

Wykonaj polecenia: 

ZAPAMIĘTAJ


Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 3 ze strony 170( podręcznik). 

Zadanie w zeszycie ćwiczeń: str. 105 ćw. 2, 3, str. 106 ćw. 4

=========================================================================

Temat: Powtarzamy wiadomości o częściach zdania. 

Prezentacja do lekcji: TUTAJ 

Temat: Poznaj swoją naturę. Jak żyją foki?

Oglądnij film o fokach TUTAJ
================================================

Temat: Miasta słowem malowane- Czesław Miłosz: "Ojciec objaśnia". 

Prezentacja do lekcji: TUTAJ

Temat: Tajemniczy świat muzeów. 

Prezentacja do lekcji: TUTAJ


=========================================================================

PRACA KLASOWA Z LEKTURY "KSIĘGA DŻUNGLI". 

TAJ

LINK DO TEKSTU TUTAJ

==============================================

Temat:  Jak wygląda Riki-Tiki-Tavi?- opis zwierzątka. 

Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ

=========================================================================

Temat: Co groziło Kotikowi? "Księga dżungli". 

Prezentacja pptx, gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ

Temat: Sposób na szybką naukę - mapy myśli. 

Oglądnij filmik TUTAJ
=========================================================================

Temat: Czy warto wagarować?- Mowgli wśród małp. 

 gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o częściach mowy. 

Prezentacja pptx, gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ

=========================================================================

Temat: Dlaczego Mowgli nie został w wiosce. 

Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Mowgli w leśnej szkole. 

Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ


=========================================================================

Temat: Wśród zwierząt w dżungli. 

Prezentacja pptx, gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ

Temat: Wykrzyknik i partykuła jako nieodmienne części mowy. 

Prezentacja, gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ

=========================================================================

Temat: “Księga dżungli”- okoliczności powstania, powody zainteresowania książką.

1. Zapoznaj się z krótką biografią autora lektury:


Joseph Rudyard Kipling żył w latach 1865–1936. Był angielskim pisarzem urodzonym w Indiach, ówczesnej kolonii brytyjskiej. Wychowywały go hinduskie opiekunki – być może opowiadane przez nie bajki i legendy wpłynęły na przyszłą twórczość pisarza. Kiedy Rudyard miał sześć lat, rodzice wysłali go do Anglii do szkoły z internatem. Przeżycia z tamtego okresu znalazły się w tomiku opowiadań „Stalky i spółka”.  

Po powrocie do Indii Kipling zaczął pracować jako dziennikarz. Był zafascynowany Indiami, kulturą i egzotyczną przyrodą tego kraju, dlatego chętnie umieszczał akcje swych książek właśnie w hinduskiej scenerii. W 1907 roku został laureatem literackiej Nagrody Nobla.  


2. Przepisz do zeszytu:

Okoliczności powstania “Księgi dżungli” 

OPOWIADANIA WCHODZĄCE W SKŁAD ZBIORU DOTYCZĄ INDII I ICH FOLKLORU ORAZ INDYJSKICH DŻUNGLI 

AUTOR, URODZONY W INDIACH, ZDOBYŁ NIEZBĘDNĄ WIEDZĘ POPRZEZ OBSERWACJE, BADANIA ORAZ DZIĘKI ZASŁYSZANYM OPOWIEŚCIOM 

OPOWIADANIA POWSTAŁY, GDY MIESZKAŁ ON W VERMONCIE 

 UKAZAŁY SIĘ ONE W LATACH 1893 I 1894 

3. ADAPTACJE FILMOWE 

NA MOTYWACH POWIEŚCI OPARTO KILKA FILMÓW, M.IN. PRODUKCJE WALTA DISNEYA “KSIĘGA DŻUNGLI” I “KSIĘGA DŻUNGLI 2”, A TAKŻE AKTORSKIE FILMY Z 1994 I 2016. W 2018  POWSTAŁA NAJNOWSZA EKRANIZACJA, TYM RAZEM W DYSTRYBUCJI WARNER BROS W REŻYSERII ANDY’EGO SERKISA. 

4. ZADANIE: 

POSZUKAJ W DOSTĘPNYCH ŹRÓDŁACH JAKIE KSIĄŻKI NAPISAŁ KIPLING i napisz kilka tytułów w zeszycie. 


====================================

Temat: Ćwiczenia utrwalające wiadomości o nieodmiennych częściach mowy. 


=========================================================================

Temat: Jak dyskutować?

https://zoom.us/j/94659795541?pwd=TGdqS1NsMS9aZzJRRnlhaENXUzJadz09



Temat: Jak zredagować wypowiedź argumentacyjną? 

https://zoom.us/j/97387754424?pwd=QUoza2dubElpenp1UGtkQmVCWUYrdz09

=========================================================================

Temat: Mówiły jaskółki, że niedobre są spółki- Jan Brzechwa: "Lis i jaskółka".


LEKCJA DO WYSŁUCHANIA: TUTAJ


=========================================================================

Temat: O co pokłóciły się ptaki? Aleksander Fredro: "Koguty". 


Oglądnijcie filmik TUTAJ
Wykonajcie polecenia.

_______________________________________________________________________

NIKOLA TESLA- NIESPEŁNIONY GENIUSZ CZY WŁADCA PIORUNÓW?

Audycja radiowa- TUTAJ


Lektury i termin ich omawiania. 
  1. A.S. Exupery: „Mały Książę”*- wrzesień
  2. J. Słowacki: „Balladyna”*- listopad
  3. A. Fredro: „Zemsta”*- styczeń
  4. I. Krasicki: „Żona modna”*/ w podręczniku/- listopad
  5. A. Mickiewicz: „Dziady” cz. II*- marzec
  6. A. Mickiewicz: „Reduta Ordona”*/ w podręczniku/- grudzień
  7. A. Mickiewicz: Śmierć Pułkownika”*/ w podręczniku/- grudzień
  8. H. Sienkiewicz: „Latarnik”*- listopad
  9. K. Dickens: „Opowieść wigilijna”*- maj

_______________________________________________________________________________


Temat 1 i 2: Oglądamy film pt. "Szatan z siódmej klasy".

Oglądnij film "Szatan z siódmej klasy"- wersja stara (1960 rok) TUTAJ
Oglądnij film w wersji nowszej  (2006 rok)- TUTAJ

_______________________________________________________________________________

Temat: Dyktando.

  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
  2. Zapisz w zeszycie dyktando z lekcji i sprawdź, jak ci wyszło.
________________________________________________________________________________

Temat1: Jakim chłopcem był Adaś? Omówienie lektury „Szatan z siódmej klasy”.

  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
  2. Zapisz w zeszycie notatkę z końca lekcji.
Temat2: Pamiętnik księdza Koszyczka – plan wydarzeń. 

  1. Przeczytaj tekst Pamiętnika ks. Koszyczka TUTAJ
  2. Ułóż plan wydarzeń przeczytanego fragmentu.
___________________________________________________________________________________

Temat: Trudne zadanie dla Adama Cisowskiego.
  1. Wysłuchaj tekstu TUTAJ
  2. Przeczytaj jeszcze raz TUTAJ
  3. Odpowiedz w zeszycie na pytania:

  • Kogo poznał Adaś u profesora Gąsowskiego?
  • O co prosił profesor Adama?
  • Dlaczego Adam zgodził się na wyjazd do Bejgoły- rodzinnego domu profesora?
  • Wyjaśnij zasadą ortograficzną pisownię wyrazu "drzwi". 


______________________________________________________________________________

Temat 1 i 2: Poznajemy profesora Gąsowskiego i Adama Cisowskiego z lektury "Szatan z VII klasy".

  1. Przeczytaj rozdział I lektury, który jest TUTAJ. Możesz go czytać słuchając nagrania TUTAJ
  2. Na podstawie poznanego tekstu napisz notatkę - 6-8 zdań- o przedwojennej szkole. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat1: Zdanie złożone podrzędnie.

  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
  2. Zrób w zeszycie notatkę - co to jest zdanie złożone podrzędnie.
  3. Wykonaj w zeszycie ćw. 6 str. 284 z podręcznika. 
Temat2: Pisownia ą, ę oraz em, en, om i on.

  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
  2. Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 204 z podręcznika.
_______________________________________________________________________________

Temat: Praca klasowa z lektury "Felix, Net i Nika".

Test jest TUTAJ

______________________________________________________________________________

DZIEŃ DZIECKA!

Temat 1-2: Powtórka przed klasówką- "Felix, Net i Nika..."


_________________________________________________________________________________
Temat: Jak zakończyła się historia z Mortenem?

  1. Wysłuchaj obszerny fragment o tym, jak Felix, Net i Nika zmagali się z Mortenem - TUTAJ Słuchając, czytaj tekst od strony 331- 352. TUTAJ
  2. W trakcie słuchania i czytania wypisuj w punktach w zeszycie, jakie przeszkody stawiał im Morten.

______________________________________________


Temat 1-2: Jedna powieść- kilka gatunków. Cechy lektury „Felix, Net i Nika oraz…”

  1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ 
  2. Na podstawie wysłuchanej lekcji uzupełnij tabelę przykładami z wycinanki. 


__________________________________________________________________________

Temat: Dwie historie skarbu- „Felix, Net i Nika oraz…”

  1. Wysłuchaj fragmentu tekstu lektury TUTAJ
  2. Przeczytaj jeszcze samodzielnie fragment TUTAJ
  3. Odpowiedz na pytania dotyczące historii Polski. Poszukaj odpowiedzi w dostępnych źródłach.
  • Kim był Świętopełk?
  • Kiedy wybuchło powstanie warszawskie?
  • Wyjaśnij znaczenie słowa „skarb” w słowniku TUTAJ
  • Kim był gnom i jak wyglądał?
  • Jaki skarb znajdował się w skrzyni?
_________________________________________________________________________

Temat1Sztuczna inteligencja- Manfred.

  1. Wysłuchaj nagrania do lekcji TUTAJ
  2. Uporządkuj plan wydarzeń i przepisz do zeszytu. 
Manfred w sieci.
Napisanie przez Neta programu Manfred.
Nieudany plan odpisywania- wymądrzanie się Manfreda. 
Opracowanie planu ściągania na klasówce z geografii za pomocą długopisu Felixa i Manfreda.
Plan oglądnięcia filmu o Ameryce.
Ponowne zakorkowanie miasta.
Poważna rozmowa Neta z ojcem o programie.
Prezentacja programu Feliksowi i Nice.
Prośba uczniów do pani Konstancji.
Spóźnienie się na lekcję przez uliczne korki. 
Sprawdzanie programu w domu Neta.
Wizyta Neta u doktora Jamnika.


3. Zapisz w zeszycie notatkę: 

Sztuczna inteligencja- program, który sam się doskonali i potem uczy ludzi. 

Program Manfred, czyli AI został stworzony przez Marka Bieleckiego, dokończony przez jego syna – Neta i umieszczony w ratuszu, jako program do sterowania światłami, znudzony tym zajęciem skopiował się do komputera Neta. Przebywając w wielu miejscach na raz, pomaga wyplątywać się przyjaciołom z kłopotów. Zawsze jest „ostatnim rozsądnym”, gdy trójka przyjaciół idzie tam gdzie nie powinna – deklaruje, że jak nie wrócą zadzwoni po pomoc jak to określa "rodzice nie zakopią pustych trumien".

 
Temat2: Strach ma wielkie oczy. 

  1. Wysłuchaj nagrania TUTAJ
  2. Przepisz do zeszytu
Fobia – chorobliwy lęk przed jakimiś przedmiotami lub sytuacjami.
Achluofobia to strach przed ciemnością.

3. Odpowiedz na pytania z nagrania:
Jak myślisz dlaczego, ludzie odczuwają strach?
Czego się boisz, dlaczego?
Czy uważasz, że strach jest irracjonalny? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Co zrobiłbyś w sytuacji bohaterów?

4. Przepisz do zeszytu związki frazeologiczne z wyrazem "strach"
napędzić strachu (stracha)
najeść się strachu
umierać ze strachu
strachem podszyty
strach ma wielkie oczy
wyglądać jak strach na wróble

5. Wyszukaj w słowniku synonimów/ wyrazów bliskoznacznych wyrazy do słowa "strach".

STOPIEŃ RÓWNY     STOPIEŃ WYŻSZY      STOPIEŃ NAJWYŻSZY       PRZYSŁÓWEK/ PRZYMIOTNIK
późna                      późniejsza                 najpóźniejsza                       przymiotnik
późno                      później                      najpóźniej                            przysłówek

6. Obejrzyj wypowiedź Rafała Kosika, autora książki "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" i odpowiedz na poniższe pytanie. Filmik jest TUTAJ

Dlaczego Rafał Kosik zdecydował się napisać książkę dla młodzieży i z ilu tomów aktualnie składa się seria Felix, Net i Nika?
_______________________________________________________________________________

Temat: Świat przedstawiony w lekturze „Felix, Net i Nika oraz…”

  1. Wysłuchaj nagrania o lekturze: TUTAJ
  2. Zapisz w zeszycie notatkę:
Czas akcji: I połowa XXI wieku, kilka miesięcy: od września (pierwszy dzień roku szkolnego) do kwietnia (Wielkanoc).
Miejsce akcji:
Warszawa: Gimnazjum im. Prof. S. Kuszmińskiego, dom Polonów, mieszkanie Bieleckich, mieszkanie Niki, kawiarnia „Zbędne kalorie”, budynek Mexportu, Silver Tower, 
Kocia Skała: zamek.
Zakopane i jego okolice: Gubałówka, Krupówki, pensjonat „Pod Zezowatą Owcą”, stok narciarski.
Bohaterowie: 
Główni: Felix Polon, Net Bielecki, Nika Mickiewicz
Drugoplanowi: rodzice Felixa: matka – ekonomistka pracująca w banku, ojciec – wynalazca konstruktor, babcia Lusia, rodzice Neta: matka – malarka, ojciec – informatyk, 
sztuczna inteligencja: Manfred, Morten i Vidoktor, uczniowie: Aurelia, Celina, Marcel i Ruben, Lucjan, 
nauczyciele: dyrektor Juliusz Stokrotka, wychowawczyni głównych bohaterów: Jolanta Chaber, informatyk: pan Eftep, historyk: pan Cedynia, matematyczka: pani Ekierka, biolog: pan Butler, chemiczka: pani Próbówka, fizyk: pan Antoni Czwartek, geograficzka: pani Konstancja Konstantynopolska, bibliotekarka: pani Małolepsza, woźny: pan Sylwester.


______________________________________________________________________________

Temat1: Nauczyciele w Gimnazjum im. Stefana Kuszmińskiego.

  1. Przeczytaj fragmenty o nauczycielach, którzy uczyli w szkole Felixa, Neta i Niki. Tekst jest TUTAJ
  2. Wypisz w zeszycie nauczycieli i zrób o nich krótkie notatki.
  3. Dopisz jeszcze trzech nauczycieli i wyjaśnij kim byli: Juliusz Stokrotka, Ekierka, Jolanta Chaber.

Temat2: Opis postaci - idealny nauczyciel.

Felix, Net i Nika mieli problem z wyborem zajęć dodatkowych, na które mogliby uczęszczać. Wymyśl za nich zajęcia dodatkowe oraz opisz nauczyciela, który mógłby być dla uczniów idealny. Postać powinna być zmyślona. Zredaguj opis tej wymyślonej postaci według planu:

  • Jakiego przedmiotu uczy pan albo pani? - wymyśl nazwisko albo pseudonim.
  • Jak wygląda?
  • Dlaczego lekcje są ciekawe?
  • Jak traktuje uczniów?
________________________________________________________________

UWAGA: Na notatki czekam do czwartku- 21 maja do godz. 21:00. Po tym terminie wpisuję oceny negatywne!

Temat: Poznajemy bohaterów lektury "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".

  1. Przeczytaj I rozdział lektury, jeśli jeszcze nie zrobił/a/e/ś tego (!), to jest TUTAJ
  2. Możesz wysłuchać treść lektury TUTAJ
  3. Wykonaj w zeszycie tabele i uzupełnij brakujące miejsca na temat wyglądu i zainteresowań postaci. Tabele do przepisania są pod linkami: FELIX      NET    NIKA
  4. Na podstawie lektury odpowiedz na pytania:
  • Czym zajmował się Gang Niewidzialnych Ludzi?
  • Dlaczego Felix, Net i Nika chcieli dać nauczkę Marcelowi?
  • Podaj 6 przykładów wynalazków taty Felixa.
  • Gdzie mieściła się siedziba Felixa, Neta i Niki?
_______________________________________________________________________________

Temat1: Jak napisać twórcze opowiadanie na podstawie przypowieści?

Oglądnij lekcję TUTAJ

Temat2: Piszemy opowiadanie na podstawie przypowieści.

Napisz opowiadanie na podstawie "Przypowieści o talentach" według podanego planu:

  1. Ogłoszenie nauczycielki o szkolnym konkursie sportowym.
  2. Wybór do konkursu najlepszych sportowców szkolnych.
  3. Ćwiczenia przed rywalizacją- ciężka praca.
  4. Sprawdzenie umiejętności przez nauczycielke.
  5. Porażka leniwego Jacka.
  6. Kara za zmarnowanie talentu.
UWAGA:
OD ŚRODY- zaczynamy omawianie lektury "Felix, Net i Nika oraz.........
___________________________________________________________________________

Temat: Być człowiekiem niezależnie od czasu i miejsca. 

Wysłuchaj lekcji TUTAJ

________________________________________________________________________


Temat1: Witamy w leśniczówce. Tu rządzi przyimek.

Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Zrób w zeszycie notatkę o przyimku. NIE ODSYŁAJ.


Temat2. Olbrzymie marzenie jeża Jerzego - o pisowni „rz” i „ż”

Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Wypisz w zeszycie zasady pisowni wyrazów z "rz" i "ż". NIE ODSYŁAJ

_____________________________________________________________________________
Temat: Współczesna wersja mitu lub przypowieści.

Przeczytaj z podręcznika ze strony 270 zmienioną wersję mitu o Dedalu i Ikarze, a następnie napisz odpowiedź na pytania dotyczące innych mitów:

Co by się stało, gdyby Demeter nie odnalazła córki?
Co mogłoby się wydarzyć, gdyby panny roztropne pożyczyły oliwy pannom nieroztropnym?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat1: Co to jest akcent wyrazowy?

Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Napisz notatkę w zeszycie- co to jest akcent wyrazowy i podaj kilka przykładów akcentowanych wyrazów w języku polskim. 

Temat2: W czasie deszczu dzieci się nudzą- o pogodzie w różnych tekstach kultury.

Wysłuchaj lekcji TUTAJ
Wymień utwory, w których pojawia się motyw pogody. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Kto mało myśli, błądzi wiele (Leonardo da Vinci) – historia lisa, bohatera bajki Adama Mickiewicza

Wysłuchaj lekcji i napisz w zeszycie plan wydarzeń z bajki. Lekcja jest TUTAJ
Przeczytaj bajkę:

Lis i kozioł

Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy skok robiąc wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyślić o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko:
Studnia na półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia.
Postaw sięż teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Zawsze maca wkoło zębem,
A patrzy w górę; jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
"Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce ini się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!"
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
"Ej! - krzyknął z góry - Ej, ty ryży kudła,
Wara od źródła!"
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi,



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat1: Najlepsi wynalazcy i ich wynalazki, czyli potrzeba jest matką wynalazków.

Wysłuchaj lekcji i wypisz w zeszycie największych wynalazców. Lekcja jest TUTAJ

Temat2. Czym są zdania pojedyncze, a czym zdania złożone.

Wysłuchaj lekcji tutaj i zapisz w zeszycie notatkę z lekcji- czym różni się zdanie pojedyncze od złożonego. Lekcja jest TUTAJ


___________________________________________________________________________________


Temat: Siedem cudów świata.


  1. Wysłuchaj lekcję TUTAJ
  2. Wypisz w punktach, co zaliczane jest do 7 cudów świata. NOTATKI NIE ODSYŁAJ! 
  3. Powtarzaj rozdział o przypowieściach i mitach- w poniedziałek będzie praca klasowa. 
__________________________________________________________________________


Temat1: Co grozi za nieprzestrzeganie zasad postępowania? „Baśniobór”.
  1. Oglądnij film TUTAJ
  2. Odpowiedz na pytania:

  • Czego zabronił wnukom dziadek?
  • Jaka kara groziła dzieciom za nieprzestrzeganie zasad? Czy według ciebie była ona zbyt surowa?
  •   Podaj dwa argumenty, którymi posłużył się Seth, aby uniknąć kary. 

Temat2: Przypowieść jako gatunek literacki: „Przypowieść o synu marnotrawnym”
  1. Oglądnij lekcję TUTAJ
_________________________________________________________________________


Temat:  Jak napisać opowiadanie na podstawie mitu?
  1. Oglądnij lekcję dla klasy V TUTAJ
  2. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- str. 137- ćw. 2, str. 138- ćw. 4
________________________________________________________________________________


Temat:  Powtórzenie wiadomości o Ignacym Krasickim.

Powtórz wiadomości i oglądnij film TUTAJ

Temat: Kim była Irena Sendlerowa?

  1. Oglądnij film TUTAJ
  2. Napisz kilka zdań o Irenie Sendlerowej na podstawie wysłuchanej lekcji.
_________________________________________________________________________________

Temat: Sprawdzian- części zdania.

Wykonaj test, który znajduje się pod linkiem. Masz na jego rozwiązanie 30 minut.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Podsumowanie wiadomości o częściach zdania. 

  1. Oglądnij filmik dla klasy V  TUTAJ
  2. Poucz się na piątek o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku na kartkówkę. 
  3. Do kartkówki będzie podany w piątek link, który należy otworzyć i wykonać sprawdzian. 
Temat: Rozpoznajemy części zdania.

Wykonaj w zeszycie  ćw. 4 i 8 TUTAJ
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Przygotowanie do sprawdzianu o częściach zdania- okolicznik.

1. Oglądnij film dla klasy V na temat okolicznika: TUTAJ
2. Przygotuj się na piątek do sprawdzianu o częściach zdania- naucz się pytań do przydawki, dopełnienia i okolicznika.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Przygotowanie do sprawdzianu o częściach zdania- dopełnienie.

  1. Oglądnij lekcję dla klasy V, aby przypomnieć sobie o dopełnieniu. TUTAJ
  2. Podkreśl dopełnienia w zdaniach:

  • Nauczyciel wpisał uczniowi szóstkę.
  • Koleżanka poszła z siostrą do kina.
  • Zobaczyłam z daleka góry.
  • Dziadek opowiadał dzieciom o wojnie.
  • Mama postawiła kwiaty na stole.

Temat: Siła miłości na podstawie „Mitu o Orfeuszu i Eurydyce”.
  1. Wysłuchaj nagrania: TUTAJ
  2. Odpowiedz pisemnie na pytania 1 i 2 ze strony 263.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Wśród bogów na Olimpie.
  1. Odszukaj w podręczniku temat „W świecie mitów”- str. 266-267. Wypisz kim byli: Zeus, Artemida, Atena, Posejdon, Hades
  2. Oglądnij filmik i wypisz kim byli i jak wyglądali: Najada, satyr, centaur.

  1. Przerysuj krzyżówkę i rozwiąż ją.


.................................................................................................................................

Temat 1: Czym była puszka Pandory?

  1. Wysłuchaj filmiku TUTAJ
  2. Napisz krótko, co to była puszka Pandory.


Temat 2: Prometeusz jako tytan.

  1. Zapisz w zeszycie definicję słowa "tytan".

  • człowiek o wielkiej sile i ogromnym wzroście
  • człowiek wielkiego ducha, umysłu itp.
2. Napisz, co oznacza, że ktoś jest "tytanem pracy"?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Czy Prometeusz postąpił słusznie?
  1. Wysłuchaj i oglądnij filmik TUTAJ
  2. Przepisz do zeszytu i zapamiętaj następujące definicje:

Prometeizm to postawa altruistyczna, skłonność do poświęcenia dla dobra człowieka, nawet za cenę ogromnego cierpienia.

Mity– fantastyczne opowieści wyjaśniające pochodzenie i narodziny bogów, świata, ludzi, zjawisk.  W mitach światy bogów, herosów (nadludzkich bohaterów) i ludzi często się przeplatają.

Ogień prometejski– ogień, którym Prometeusz tchnął życie w gliniane figurki ludzkie; w znaczeniu przenośnym używa się tego związku w znaczeniu: ogień życia, natchnienie. 

3. Wymień, czego Prometeusz nauczył ludzi? W jaki sposób tytan dostarczył ludziom ogień i jak został za to ukarany? Odpowiedź na te pytania prześlij do nauczyciela.

4. ZADANIE DODATKOWE: dla chętnych:
Napisz wypracowanie na temat „Gdybym była/był Prometeuszem w dzisiejszych czasach”. Pamiętaj, aby Twoja wypowiedź zawierała wstęp, rozwinięcie i zakończenie. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Każdy z nas zmierza do swej Itaki- Odys.
  1. Oglądnij lekcję - https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jez-polski-2042020-lekcja-4,47345766
  2. Wysłuchaj omówienia mitu- https://www.youtube.com/watch?v=0NzXLSSLOA0
  3. Przeczytaj wiersz Leopolda Staffa na str. 264.
  4. Jak rozumiesz słowa: Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki”?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Przygotowanie do sprawdzianu na temat części zdania.

  1. Oglądnij film dla klasy V, aby utrwalić wiadomości o przydawce. TUTAJ
  2. Wykonaj w zeszycie ćwiczenia 3 i 5, które znajdziesz TUTAJ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Przypowieść o dziesięciu pannach- o czym przypomina?

  1. Przeczytaj tekst ze strony 255.
  2. Oglądnij filmik TUTAJ
  3. Wysłuchaj nagrania: TUTAJ
  4. Odpowiedz na pytanie 3 ze strony 256.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Temat: Przypomnienie wiadomości o częściach mowy i częściach zdania.

  1. Oglądnij lekcję TUTAJ
  2. Zrób notatki w zeszycie- wymień części mowy i części zdania. 
  3. Zadanie: wypisz części mowy i części zdania z poniższego przykładu:
Przypowieści biblijne doskonale uczą każdego chrześcijanina właściwego postępowania. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Lekcja o talentach i roztropności.

Wysłuchaj nagrania tekstu przypowieści TUTAJ
Oglądnij film, aby zrozumieć przypowieść:


CIEKAWOSTKA O BIBLIJNYM TALENCIE
Termin "talent" ma tutaj podwójne znaczenie. Określa pieniądz, który był najwartościowszym i najcenniejszym środkiem płatniczym wszystkich czasów. Przy tej okazji warto dodać, że słowo to oznacza zwykle wartość kruszcu srebra o wadze ok. 26 kg. W kontekście biblijnym stanowi monetarną jednostkę obrachunkową, używaną do rozliczeń przy dużych transakcjach. Niekiedy też pojęciem tym określa się wartość kruszcu złota równą 327,5 g. Wydaje się jednak, że materialny aspekt biblijnej przypowieści o talentach dotyczy kwestii finansowych, opartych na srebrze. Jeden talent to wartość zarobków z 15 lat pracy przeciętnego robotnika.



Odpowiedz pełnym zdaniem na poniższe pytania i odpowiedzi prześlij do nauczyciela.
  1. Czym był talent za życia Chrystusa?
  2. Czego oczekiwał Pan, gdy rozdzielał swój majątek między sługi?
  3. Dlaczego Pan zdenerwował się na sługę, który nie pomnożył majątku?
  4. Metafora talentów- przypomnienie, co to jest przenośnia.
  5. Jak powinniśmy wykorzystywać swoje talenty? 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Miłość bliźniego na podstawie przypowieści o miłosiernym Samarytanininie.

samarytanin - człowiek miłosierny, śpieszący z pomocą chorym i słabym
kapłan- osoba duchowna
lewita-pomocnik kapłana

  1. Przeczytaj z podręcznika przypowieść "O miłosiernym Samarytaninie".
  2. Uporządkuj wydarzenia i przepisz do zeszytu:
Bezduszność lewity
Obojętność przechodzącego kapłana
Ograbienie człowieka przez zbójców
Okaleczenie
Opatrzenie ran poszkodowanemu
Pomoc ze strony Samarytanina
Pozostawienie na pastwę losu
Prośba Samarytanina do gospodarza
Troska o dalszy los poszkodowanego
Zawiezienie rannego do gospody

3. Nazwij uczucia, jakie może mieć człowiek do drugiego człowieka i wpisz na słoneczku. 
  4. Które uczucie jest mocniejsze: miłość czy miłosierdzie?
……………………………………………………………………………………………………

5. Dobierz synonimy i antonimy do słowa miłosierdzie. Możesz skorzystać ze słownika synonimów  TUTAJ i antonimów TUTAJ

Synonim- wyraz bliskoznaczny, np. mądry- inteligentny
Antonim- wyraz przeciwstawny, np. mądry- głupi


6. Czego uczy współczesnego człowieka przypowieść? Przepisz tabelę.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Ukryte znaczenie przypowieści o siewcy.

  1. Wysłuchaj nagrania TUTAJ
  2. Przeczytaj tekst na stronie 251.
  3. Odpowiedz na pytania ze str. 252 ćw. 5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Zapiski Adama i Ewy.
  1. Przeczytaj dwukrotnie tekst ze stron- 245-246. Nagrania głosowego wysłuchaj TUTAJ
  2. Zrób tabelkę i wpisz do niej cechy Adama i Ewy: upór, gadulstwo, nieśmiałość, brak taktu, pewność siebie, wrażliwość, skromność, swoboda, cierpliwość, grzeczność, tupet, takt, małomówność, śmiałość, cierpliwość.
  3. Jeśli nie wiesz, co to znaczy: takt, być taktownym, to wyjaśniam: zachowywać się właściwie, stosownie,
  4. Jeśli nie wiesz, co to znaczy: tupet, to wyjaśniam: mieć tupet- być zuchwałym, aroganckim, niegrzecznym, bezczelnym.
Tabela do samodzielnego uzupełnienia. Nie przesyłaj jej nauczycielowi tylko jutro sprawdź na tym blogu, czy dobrze wykonałeś to ćwiczenie. 


Cechy Adama
Cechy Ewy







         5. Zapisz w zeszycie notatkę ze strony 247- co to jest pamiętnik.

       ! 6. Wzorując się na pamiętniku Adama i Ewy, napisz pamiętnik ze swojego dzisiejszego dnia. Tekst zapisany w zeszycie prześlij nauczycielowi na czwartek- 26 marca. 

PISZ CZYTELNIE, WYRAŹNIE i BEZ BŁĘDÓW!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: W raju. 
  1. Otwórz podręcznik str. 242-244 i wysłuchaj i oglądnij filmik, a następnie wykonaj polecenia.
  2. Filmik jest TUTAJ
  3. Następnie oglądnij film: TUTAJ
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temat: Dzieło stworzenia według Biblii i mitologii greckiej. 

  1. Przeczytaj ze strony 241 w podręczniku, co to jest "Powtórzenie" i napisz w zeszycie, jakie powtórzenia występują w tekście pt. "Stworzenie świata". Zadaniem tych powtórzeń jest podkreślić znaczenie tych słów:
  2. Powtórzenia w tekście to: ( pamiętaj, że jak cytujesz, należy użyć cudzysłowu)
...........................................................
..........................................................
..........................................................
Następnie, przypomnij sobie z klasy V "Mit o stworzeniu świata". Jest tutaj:  

Napisz notatkę, w jaki sposób powstał świat według starożytnych Greków. 

..........................................................................................................................................................



Temat: Biblijny początek świata.

ćw.1


ćw.2
Wysłuchaj nagrania i wykonaj polecenia, które usłyszysz na końcu nagrania.

NAGRANIE

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  1. Przeczytaj dwukrotnie wiersz pt. "Pudełko zwane wyobraźnią" ze strony 219. 
  2. Przepisz ze zrozumieniem do zeszytu temat i notatkę do wiersza, która jest poniżej. 
  3. Wykonaj ćwiczenie 15 ze strony 221.


Temat: Podróż po krainie wyobraźni




PODMIOT LIRYCZNY
1.       Do kogo się zwraca?
Do czytelnika, czyli każdego z nas
2.       W jaki sposób to robi?
Zachęca do wykonania określonych czynności
3.       Do spełnienia jakich czynności zachęca czytelnika?
Zastukanie, zaświstanie, chrząknięcie, zamknięcie oczu.
SYTUACJA LIRYCZNA
1.       Co stanie się po wykonaniu poleceń podmiotu lirycznego?
 Z dębowego klocka wyskoczy kukułka itd.
2.       Czy są to zdarzenia realistyczne?
Fakt, iż z dębowego klocka wyskakuje kukułka nie jest realistyczny, jednakże elementy przedstawionego świata już takie są (kukułka, domy, rzeka, miasto itd.)
3.       Jaki świat przedstawia podmiot liryczny?
Jest to świat naszej wyobraźni, świat nierzeczywisty, który może istnieć w naszym umyśle.
JAK ROZUMIECIE TYTUŁ WIERSZA?
 W pudełku „odbywają się” wszystkie niezwykłe wydarzenia. Każdy z nas posiada takie „ pudełko”, trzeba tylko z niego skorzystać. Wystarczy w nie zapukać, a od razu przeniesie nas do świata fantazji.
ŚRODKI ARTYSTYCZNE
Epitety:
drzewa – jedno i drugie;
rzeka – mocna  nić,
miasto – z jedną wieżą, murem, domkami;                                                                                           
wieża – czerwona, domki – żółte,
płomyki – zielone;
płomyki –drzew,
sowa - krajobrazu;
zegar –błyszczący
Przenośnie:
rzeka zwiąże góry z dolinami,
śnieg zgasi płomyki,
płomyki drzew,
sowa krajobrazu
Uosobienia:
kukułka wywoła drzewa,
stanie las,
podbiegnie rzeka,
zwiąże góry z dolinami,
śnieg zgasi płomyki.
Porównanie:
domki jak kostki do gry
Jaką rolę pełnią one w tekście?
Epitety podkreślają, uwydatniają cechę opisywanego przedmiotu, służą obrazowości, dzięki nim łatwiej przychodzi nam wyobrażenie sobie tego, o czym mowa w wierszu.
BUDOWA WIERSZA
·podział na strofy, liczba wersów
·brak rymów, znaków interpunkcyjnych, wiersz wolny – wiersz nieregularny, o swobodnej budowie, długość wersów jest zróżnicowana, brak stałej liczby sylab


O "Zemście" w dawnej prasie.