Temat: Biuro detektywistyczne "Adam" przyjmie zlecenie.
HERKULES POIROT. Detektyw pojawił się w ponad 30 powieściach Agathy Christie
Temat: Ćwiczenia w rozpoznawaniu głosek.
2. W zeszycie ćwiczeń wykonaj ćwiczenia:
str. 66- ćw. 2
str. 68- ćw. 7 i 8
Temat: Julian Tuwim- czarodziej słowa- "Czereśnie".
Temat: Podział głosek.
Temat: Głoski, litery i sylaby- powtórzenie wiadomości.
Literę widzę i piszę. To ZNAK.
Głoskę - mówię i słyszę. To DŹWIĘK.
Głoski dzielimy na SPÓŁGŁOSKI I SAMOGŁOSKI.
Samogłoski: a, e, o, u (ó), i, y, ą, ę . Pozostałe głoski są spółgłoskami.
Do powstania sylaby konieczna jest samogłoska. Wyraz ma tyle sylab, ile samogłosek.
Podziel na głoski:
prosię
pleść
okoń
zięba
ciasto
ziemia
dzieciństwo
dziura
niesie
świt
koniki
wiadro
naleśniki
Temat: Jak napisać sprawozdanie?
Temat: Ćwiczenia w redagowaniu listu oficjalnego.
1. Przypomnijmy
sobie, jak we właściwy sposób zapisywać datę.
Mamy trzy sposobu zapisu daty, oto one:
2.04.2020 |
2 IV 2020 |
2 kwietnia 2020 roku |
Wykonaj teraz w zeszycie ćwiczenie.
Poniżej widzisz kartkę z kalendarza. Datę zapisz na trzy różne
sposoby.
........................................................................... ..........................................................................
...........................................................................
Temat: Czym różni się list oficjalny od prywatnego?
Temat: Wspólne redagowanie listu oficjalnego.
Temat: Problemy z dziedziczeniem świata- Bill Watterson: "Calvin i Hobbes".
Temat: Zwyczajne cuda- Wisława Szymborska: "Jarmark cudów".
Wisława Szymborska żyła w latach 1923-2012, jest laureatką Nagrody Nobla w dziedzinie literatury z 1996 roku. Znakomita poetka tłumaczka, felietonistka. Większość swego życia związała z Krakowem, podkreślała przywiązanie do tego miasta.
2. Zajrzyjmy do Słownika języka polskiego, aby sprawdzić, co to jest "jarmark" i co to jest "cud".
jarmark- sprzedaż i kupno towarów odbywające się w stałych terminach; też: miejsce, w którym odbywa się ta sprzedaż
1. «niewytłumaczalne zjawisko, o którym sądzi się,
że jest wynikiem działalności Boga»
2. «niezwykły, szczęśliwy zbieg okoliczności»
3. «osoba lub rzecz doskonała albo bardzo piękna»
jarmark cudów- zestawienie dwóch rzeczowników, które w naszych wyobrażeniach raczej się nie łączą. Jarmark to pospolitość, zwyczajność. Cud natomiast kojarzymy z czymś niecodziennym.
paradoks- efektowne sformułowanie przeciwstawnych myśli, gra sprzecznych pojęć.
3. Uzupełnij tabelę:
Cud jeden z wielu: chmurka zwiewna i mała, a potrafi zasłonić duży księżyc.
Cud pierwszy lepszy: krowy są krowami.
Cud na porządku dziennym: wiatry dość słabe i umiarkowane, w czasie burz porywiste.
Cud pospolity: to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.
1.
Kilka cudów w jednym: olcha w wodzie odbita i to, że odwrócona ze strony lewej na prawą, i to, że rośnie tam koroną w dół i wcale dna nie sięga, choć woda jest płytka..
Drugi nie gorszy: ten a nie inny sad z tej a nie innej pestki.
Cud zwykły: w ciszy nocnej szczekanie niewidzialnych psów.
Cud bez czarnego fraka i cylindra: rozfruwające się białe gołębie.
Cud, tylko się rozejrzeć: wszechobecny świat.
Cud, który nie tak dziwi, jak powinien: palców u dłoni wprawdzie mniej niż sześć, za to więcej niż cztery.
Cud, no bo jak to nazwać: słońce dziś wzeszło o trzeciej czternaście a zajdzie o dwudziestej zero jeden.
Anafora: Zauważyliście, że w wierszu Wisławy Szymborskiej pojawiają się powtórzenia. Poetka w podobny sposób zaczyna poszczególne wersy np.:
Cud pospolity:to, że dzieje się wiele cudów pospolitych.
Cud zwykły:w ciszy nocnej szczekanieniewidzialnych psów.
Takie celowe powtórzenie słowa (słów) na początku wersów nazywamy anaforą.
4. Zadanie: Opisz co najmniej jeden z dostrzeżonych przez ciebie cudów wokół siebie. Opis prześlij na środę- 12 maja na adres: bargocha@gmail.com
Temat: Błękit nieba czy szarość betonu?- Julia Hartwig: "Komunikat".
1. Wyjaśnienie tytułu wiersza. Tekst jest poetyckim komunikatem, gdyż podaje się w nim do powszechnej wiadomości informację o tym, że.....................................Dowodem potwierdzającym, że jest to wiersz świadczą:....................................................................................................................................
2. Uzupełnij tabelę:
Krajobraz przed wybudowaniem wieżowca
Krajobraz po wybudowaniu wieżowca
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Co czuje podmiot liryczny.
Polecenie: Napisz komunikat prasowy na temat likwidacji parku we Wrocance i wybudowaniu na jego miejscu wieżowca biurowego.
Temat: Malarskie przedstawienie zawłaszczania przyrody przez człowieka- opis obrazu pt. "Wtargnięcie".
Temat: Mechanizmy dyskryminacji w przypowieści "O miłosiernym Samarytaninie".
Temat: Człowiek i zwierzęta- jak równy z równym- "Delfin człowiekowi człowiekiem".
1. Przeczytanie tekstu ze strony 294 i wyjaśnienie słownictwa:
Lis i koziełJuż był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko:
Studnia na półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
”Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!”
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
”Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryży kudła,
Wara od źródła!”
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.
Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy, skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyśleć o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko:
Studnia na półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia.
Postaw się teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Za czym maca wkoło zębem,
A patrzy w górę. Jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
”Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce mi się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!”
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
”Ej! – krzyknął z góry – ej, ty ryży kudła,
Wara od źródła!”
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi.
Środek poetycki |
Przykład z wiersza |
Rola w utworze |
epitet |
||
wyraz dźwiękonaśladowczy |
CYKL LEKCJI Z LEKTURY "FELIX, NET I NIKA"
Wszystko o "Hobbicie..." jest TUTAJ
Czy wiesz o czym jest tekst "Siła wyobraźni...."?
Czy wiesz, co znaczy ostatnie pytanie tekstu? "Kto wie, czy i wśród Was nie ma poetów i malarzy?"
Autor zastanawia się, czy wśród czytelników nie ma poety czy malarza bądź innego artysty, który kiedyś pokaże światu swoją propozycję widzenia świata. W swoich słowach zachęca każdego z nas do dzielenia się swoimi wizjami, które są wyjątkowe i niepowtarzalne.
Trochę gramatyki.
Czy wiesz, w jaki sposób autor nawiązuje kontakt z czytelnikiem?
- Ludwik Janion zwraca się bezpośrednio do czytelnika tekstu.
- Autor używa wypowiedzeń w trybie rozkazującym (Pomyślcie chwilę).
- Zadaje wiele pytań, jakby naprawdę prowadził dialog z czytelnikiem (Słucham?).
- Stosuje czasowniki w 1 osobie liczby mnogiej, które wskazują na utożsamianie się z czytelnikiem.
A teraz pora na powtórzenie!
Przeczytaj tekst i zastanów się, jakich wyrazów brakuje.
Autor tekstu zwraca uwagę na fakt, że każdy z nas………wie jak wygląda nasz świat…………………………... Wszystko zależy od ……sytuacji…………….., w której ………autor…………….... Ludwik Janion podaje przykład ………różnicy………….. – inaczej będzie ją widział ogrodnik, a inaczej łakomczuch. Świat też inaczej widzi mrówka niż żyrafa. Autor również zawraca uwagę na bardzo ważny problem. Mianowicie ludzie często widzą tylko to, co chcą widzieć. Nie dostrzegają osób, którym potrzebna jest ………………..., ale bardzo chętnie każdy ogląda ………………………... Kolejnym przykładem jest postrzeganie owadów według różnych osób. Ktoś powie, że dżdżownica jest ……glizdą………………. i nazywa ją ………brzydką………….... Inna osoba stwierdzi, że jest ona …różowa………………….. i ……zwinna jak prosiaczek…………………., a ktoś się nie zgodzi w kwestii koloru i będzie upierał się, że jest ona ………czerwona………………….... Różnice w postrzeganiu tej samej rzeczy nie oznaczają, iż ktoś jest w błędzie. Po prostu każdy z nas jest inny i ma prawo do innego widzenia świata. Wyobraźnia każdego z nas działa inaczej, ponieważ jesteśmy ………inni………….... Nie oznacza to jednak, że mamy prawo sprzeciwiać się przyjętym regułom i zasadom lub też utrzymywać, że kolor biały tak naprawdę jest czarny i na odwrót, bo to po prostu kłamstwo. Ludwik Janion utrzymuje, iż każdy człowiek może …………………opowiedzieć o tym, co widzi innym…………………………………….. Tak się właśnie dzieje, kiedy poeci piszą ……wiersze…………….. czy też ……artyści………………... tworzą obrazy. Jeżeli ich własna wizja świata, którą przedstawią będzie podobać się odbiorcom to możemy uznać takie osoby za ………fanów…………………………………………... W ostatnim zdaniu fragmentu autor zastanawia się, czy wśród nas, czytelników nie ma jednego z tych poetów czy malarzy. W swoich słowach ……zaprasza…………………... każdego z nas do dzielenia się swoimi wizjami, które są wyjątkowe i niepowtarzalne. Ludwik Janion zwraca się ……w mądry sposób…………………….. do czytelnika tekstu. Autor używa wypowiedzeń w trybie rozkazującym (Pomyślcie chwilę). Zadaje wiele pytań, jakby naprawdę prowadził dialog z czytelnikiem (Słucham?). Stosuje czasowniki w 1 osobie liczby mnogiej, które wskazują na utożsamianie się z czytelnikiem.
=================================================
Przeczytaj życzenia świąteczne z 1916 roku zamieszczone w "Gazecie Ludowej" z 1916 roku. Napisz w zeszycie odpowiedź na pytanie, co było ważne dla Polaków żyjących w tamtym okresie?
Temat: Ucieczka z domu- jak wyperswadować?
Temat: Rodzina jest najważniejsza- Gienia u Lewandowskich na obiadku. Redagujemy ogłoszenie.
Temat: Każdy ma swój styl- poznajemy Kreskę- bohaterkę powieści "Opium w rosole".
Prezentacja jest TUTAJ
Temat: Powtórzenie wiadomości z rozdziału pt. "Odkrywanie świata".
- Rozwiąż test, który znajdziesz pod linkiem - TUTAJ
- Odpowiedzi wpisz do zeszytu, które sprawdzimy w czwartek. Wpisuj tylko numer zadania i właściwą odpowiedź.
Temat: Reklama- tekst reklamowy.
- tekst reklamowy – budowa i tworzenie,
- cele oraz znaczenie ekonomiczne i społeczne reklamy,
- wartości negatywne i pozytywne kreowane przez reklamę.
- Funkcja informacyjna. Jej rola polega na zaprezentowaniu odbiorcy pewnych produktów, uzmysławiając ich istnienie.
- Funkcja nakłaniająca czyli perswazyjna. Reklama ma zachęcić potencjalnych konsumentów do decyzji zakupu. Ma udowodnić i przekonać, że pewne parametry produktu są dużo wyższe od parametrów produktu konkurencyjnego
- Funkcja przypominająca. Funkcja przypominająca wiąże się z utrzymaniem przy reklamowanej marce bądź wyrobie stałej grupy jej wcześniejszych użytkowników.
Temat: Obrazy poetyckie w wierszu Danuty Wawiłow: "Latem".
Temat: Pisownia wielką i małą literą.
1. Jakie zadania do wykonania miał Grzesiek?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Co czuł chłopiec przed wykonaniem zadania i dlaczego?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Dlaczego sytuacja, w której znalazł się Grzesiek jest śmieszna?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Scenariusz filmowy- tekst do nagrania filmu: dialogi i opisy miejsc, czasu akcji, bohaterów.
Zadanie: Dokończ scenariusz filmu– str. 184, ćw. 6
Temat: Jak odróżnić fakt od opinii?
Zapoznaj się z prezentacją i wykonaj, zamieszczone w niej polecenia. Prezentacja jest TUTAJ
Temat: Plan wydarzeń opowiadania pt. "Nowe przygody Mikołajka".
Przeczytaj opowiadanie ze strony 174 i napisz w punktach plan wydarzeń.
Temat: Ćwiczenia przygotowujące do tworzenia wypowiedzi twórczej.
Temat: Sposoby wyrażania orzeczenia.
Temat: Jak urozmaicić wypowiedź twórczą?
Temat: Sposoby wyrażania podmiotu.
Oglądnij filmik i wykonaj polecenia. Filmik jest TUTAJ
Temat: Jak zapisać dialog? Ćwiczenia utrwalające.
ZAPAMIĘTAJ
Zadanie w zeszycie ćwiczeń: str. 105 ćw. 2, 3, str. 106 ćw. 4
Temat: Powtarzamy wiadomości o częściach zdania.
Prezentacja do lekcji: TUTAJ
Temat: Poznaj swoją naturę. Jak żyją foki?
Oglądnij film o fokach TUTAJ================================================
Temat: Miasta słowem malowane- Czesław Miłosz: "Ojciec objaśnia".
Prezentacja do lekcji: TUTAJ
Temat: Tajemniczy świat muzeów.
Prezentacja do lekcji: TUTAJ
PRACA KLASOWA Z LEKTURY "KSIĘGA DŻUNGLI".
TAJ
LINK DO TEKSTU TUTAJ
Temat: Jak wygląda Riki-Tiki-Tavi?- opis zwierzątka.
Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ
Temat: Co groziło Kotikowi? "Księga dżungli".
Temat: Sposób na szybką naukę - mapy myśli.
Temat: Czy warto wagarować?- Mowgli wśród małp.
gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o częściach mowy.
Prezentacja pptx, gdyby komuś nie udało się połączyć jest TUTAJ
Temat: Dlaczego Mowgli nie został w wiosce.
Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ
Temat: Mowgli w leśnej szkole.
Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ
Temat: Wśród zwierząt w dżungli.
Temat: Wykrzyknik i partykuła jako nieodmienne części mowy.
Temat: “Księga dżungli”- okoliczności powstania, powody zainteresowania książką.
1. Zapoznaj się z krótką biografią autora lektury:
Po powrocie do Indii Kipling zaczął pracować jako dziennikarz. Był zafascynowany Indiami, kulturą i egzotyczną przyrodą tego kraju, dlatego chętnie umieszczał akcje swych książek właśnie w hinduskiej scenerii. W 1907 roku został laureatem literackiej Nagrody Nobla.
2. Przepisz do zeszytu:
Okoliczności powstania “Księgi dżungli”
•OPOWIADANIA WCHODZĄCE W SKŁAD ZBIORU DOTYCZĄ INDII I ICH FOLKLORU ORAZ INDYJSKICH DŻUNGLI
•AUTOR, URODZONY W INDIACH, ZDOBYŁ NIEZBĘDNĄ WIEDZĘ POPRZEZ OBSERWACJE, BADANIA ORAZ DZIĘKI ZASŁYSZANYM OPOWIEŚCIOM
•OPOWIADANIA POWSTAŁY, GDY MIESZKAŁ ON W VERMONCIE
• UKAZAŁY SIĘ ONE W LATACH 1893 I 1894
3. ADAPTACJE FILMOWE
NA MOTYWACH POWIEŚCI OPARTO KILKA FILMÓW, M.IN. PRODUKCJE WALTA DISNEYA “KSIĘGA DŻUNGLI” I “KSIĘGA DŻUNGLI 2”, A TAKŻE AKTORSKIE FILMY Z 1994 I 2016. W 2018 POWSTAŁA NAJNOWSZA EKRANIZACJA, TYM RAZEM W DYSTRYBUCJI WARNER BROS W REŻYSERII ANDY’EGO SERKISA.
4. ZADANIE:
POSZUKAJ W DOSTĘPNYCH ŹRÓDŁACH JAKIE KSIĄŻKI NAPISAŁ KIPLING i napisz kilka tytułów w zeszycie.
====================================
Temat: Ćwiczenia utrwalające wiadomości o nieodmiennych częściach mowy.
Temat: Jak dyskutować?
https://zoom.us/j/94659795541?pwd=TGdqS1NsMS9aZzJRRnlhaENXUzJadz09
Temat: Jak zredagować wypowiedź argumentacyjną?
https://zoom.us/j/97387754424?pwd=QUoza2dubElpenp1UGtkQmVCWUYrdz09
Temat: Mówiły jaskółki, że niedobre są spółki- Jan Brzechwa: "Lis i jaskółka".
LEKCJA DO WYSŁUCHANIA: TUTAJ
Temat: O co pokłóciły się ptaki? Aleksander Fredro: "Koguty".
- A.S. Exupery: „Mały Książę”*- wrzesień
- J. Słowacki: „Balladyna”*- listopad
- A. Fredro: „Zemsta”*- styczeń
- I. Krasicki: „Żona modna”*/ w podręczniku/- listopad
- A. Mickiewicz: „Dziady” cz. II*- marzec
- A. Mickiewicz: „Reduta Ordona”*/ w podręczniku/- grudzień
- A. Mickiewicz: Śmierć Pułkownika”*/ w podręczniku/- grudzień
- H. Sienkiewicz: „Latarnik”*- listopad
- K. Dickens: „Opowieść wigilijna”*- maj
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Zapisz w zeszycie dyktando z lekcji i sprawdź, jak ci wyszło.
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Zapisz w zeszycie notatkę z końca lekcji.
- Przeczytaj tekst Pamiętnika ks. Koszyczka TUTAJ
- Ułóż plan wydarzeń przeczytanego fragmentu.
- Kogo poznał Adaś u profesora Gąsowskiego?
- O co prosił profesor Adama?
- Dlaczego Adam zgodził się na wyjazd do Bejgoły- rodzinnego domu profesora?
- Wyjaśnij zasadą ortograficzną pisownię wyrazu "drzwi".
- Przeczytaj rozdział I lektury, który jest TUTAJ. Możesz go czytać słuchając nagrania TUTAJ
- Na podstawie poznanego tekstu napisz notatkę - 6-8 zdań- o przedwojennej szkole.
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Zrób w zeszycie notatkę - co to jest zdanie złożone podrzędnie.
- Wykonaj w zeszycie ćw. 6 str. 284 z podręcznika.
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Wykonaj w zeszycie ćw. 1 str. 204 z podręcznika.
- Wysłuchaj lekcji TUTAJ
- Na podstawie wysłuchanej lekcji uzupełnij tabelę przykładami z wycinanki.
- Wysłuchaj fragmentu tekstu lektury TUTAJ
- Przeczytaj jeszcze samodzielnie fragment TUTAJ
- Odpowiedz na pytania dotyczące historii Polski. Poszukaj odpowiedzi w dostępnych źródłach.
- Kim był Świętopełk?
- Kiedy wybuchło powstanie warszawskie?
- Wyjaśnij znaczenie słowa „skarb” w słowniku TUTAJ
- Kim był gnom i jak wyglądał?
- Jaki skarb znajdował się w skrzyni?
- Wysłuchaj nagrania do lekcji TUTAJ
- Uporządkuj plan wydarzeń i przepisz do zeszytu.
Napisanie przez Neta programu Manfred.
Nieudany plan odpisywania- wymądrzanie się Manfreda.
Opracowanie planu ściągania na klasówce z geografii za pomocą długopisu Felixa i Manfreda.
Plan oglądnięcia filmu o Ameryce.
Ponowne zakorkowanie miasta.
Poważna rozmowa Neta z ojcem o programie.
Prezentacja programu Feliksowi i Nice.
Prośba uczniów do pani Konstancji.
Spóźnienie się na lekcję przez uliczne korki.
Sprawdzanie programu w domu Neta.
Wizyta Neta u doktora Jamnika.
Sztuczna inteligencja- program, który sam się doskonali i potem uczy ludzi.
Program Manfred, czyli AI został stworzony przez Marka
Bieleckiego, dokończony przez jego syna – Neta i umieszczony w ratuszu, jako
program do sterowania światłami, znudzony tym zajęciem skopiował się do
komputera Neta. Przebywając w wielu miejscach na raz, pomaga wyplątywać się
przyjaciołom z kłopotów. Zawsze jest „ostatnim rozsądnym”, gdy trójka
przyjaciół idzie tam gdzie nie powinna – deklaruje, że jak nie wrócą zadzwoni
po pomoc jak to określa "rodzice nie zakopią pustych trumien".
- Wysłuchaj nagrania TUTAJ
- Przepisz do zeszytu
- Wysłuchaj nagrania o lekturze: TUTAJ
- Zapisz w zeszycie notatkę:
- Przeczytaj fragmenty o nauczycielach, którzy uczyli w szkole Felixa, Neta i Niki. Tekst jest TUTAJ
- Wypisz w zeszycie nauczycieli i zrób o nich krótkie notatki.
- Dopisz jeszcze trzech nauczycieli i wyjaśnij kim byli: Juliusz Stokrotka, Ekierka, Jolanta Chaber.
- Jakiego przedmiotu uczy pan albo pani? - wymyśl nazwisko albo pseudonim.
- Jak wygląda?
- Dlaczego lekcje są ciekawe?
- Jak traktuje uczniów?
- Przeczytaj I rozdział lektury, jeśli jeszcze nie zrobił/a/e/ś tego (!), to jest TUTAJ
- Możesz wysłuchać treść lektury TUTAJ
- Wykonaj w zeszycie tabele i uzupełnij brakujące miejsca na temat wyglądu i zainteresowań postaci. Tabele do przepisania są pod linkami: FELIX NET NIKA
- Na podstawie lektury odpowiedz na pytania:
- Czym zajmował się Gang Niewidzialnych Ludzi?
- Dlaczego Felix, Net i Nika chcieli dać nauczkę Marcelowi?
- Podaj 6 przykładów wynalazków taty Felixa.
- Gdzie mieściła się siedziba Felixa, Neta i Niki?
Oglądnij lekcję TUTAJ
Temat2: Piszemy opowiadanie na podstawie przypowieści.
Napisz opowiadanie na podstawie "Przypowieści o talentach" według podanego planu:
- Ogłoszenie nauczycielki o szkolnym konkursie sportowym.
- Wybór do konkursu najlepszych sportowców szkolnych.
- Ćwiczenia przed rywalizacją- ciężka praca.
- Sprawdzenie umiejętności przez nauczycielke.
- Porażka leniwego Jacka.
- Kara za zmarnowanie talentu.
Temat:
Wysłuchaj lekcji TUTAJ
________________________________________________________________________
Co mogłoby się wydarzyć, gdyby panny roztropne pożyczyły oliwy pannom nieroztropnym?
Lis i kozioł
Już był w ogródku, już witał się z gąską;
Kiedy skok robiąc wpadł w beczkę wkopaną,
Gdzie wodę zbierano;
Ani pomyślić o wyskoczeniu.
Chociaż wody nie było i nawet nie grząsko:
Studnia na półczwarta łokcia,
Za wysokie progi
Na lisie nogi;
Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznokcia.
Postaw sięż teraz w tego lisa położeniu!
Inny zwierz pewno załamałby łapy
I bił się w chrapy,
Wołając gromu, ażeby go dobił:
Nasz lis takich głupstw nie robił;
Wie, że rozpaczać jest to zło przydawać do zła.
Zawsze maca wkoło zębem,
A patrzy w górę; jakoż wkrótce ujrzał kozła,
Stojącego tuż nad zrębem
I patrzącego z ciekawością w studnię.
Lis wnet spuścił pysk na dno, udając, że pije;
Cmoka mocno, głośno chłepce
I tak sam do siebie szepce:
"Oto mi woda, takiej nie piłem, jak żyję!
Smak lodu, a czysta cudnie.
Chce ini się całemu spłukać,
Ale mi ją szkoda zbrukać,
Szkoda!
Bo co też to za woda!"
Kozioł, który tam właśnie przyszedł wody szukać:
"Ej! - krzyknął z góry - Ej, ty ryży kudła,
Wara od źródła!"
I hop w dół. Lis mu na kark, a z karku na rogi,
A z rogów na zrąb i w nogi,
Wysłuchaj lekcji i wypisz w zeszycie największych wynalazców. Lekcja jest TUTAJ
Temat2. Czym są zdania pojedyncze, a czym zdania złożone.
Wysłuchaj lekcji tutaj i zapisz w zeszycie notatkę z lekcji- czym różni się zdanie pojedyncze od złożonego. Lekcja jest TUTAJ
___________________________________________________________________________________
- Wysłuchaj lekcję TUTAJ
- Wypisz w punktach, co zaliczane jest do 7 cudów świata. NOTATKI NIE ODSYŁAJ!
- Powtarzaj rozdział o przypowieściach i mitach- w poniedziałek będzie praca klasowa.
- Oglądnij film TUTAJ
- Odpowiedz na pytania:
- Czego zabronił wnukom dziadek?
- Jaka kara groziła dzieciom za nieprzestrzeganie zasad? Czy według ciebie była ona zbyt surowa?
- Podaj dwa argumenty, którymi posłużył się Seth, aby uniknąć kary.
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Oglądnij lekcję dla klasy V TUTAJ
- Wykonaj w zeszycie ćwiczeń- str. 137- ćw. 2, str. 138- ćw. 4
- Oglądnij film TUTAJ
- Napisz kilka zdań o Irenie Sendlerowej na podstawie wysłuchanej lekcji.
- Oglądnij filmik dla klasy V TUTAJ
- Poucz się na piątek o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku na kartkówkę.
- Do kartkówki będzie podany w piątek link, który należy otworzyć i wykonać sprawdzian.
- Oglądnij lekcję dla klasy V, aby przypomnieć sobie o dopełnieniu. TUTAJ
- Podkreśl dopełnienia w zdaniach:
- Nauczyciel wpisał uczniowi szóstkę.
- Koleżanka poszła z siostrą do kina.
- Zobaczyłam z daleka góry.
- Dziadek opowiadał dzieciom o wojnie.
- Mama postawiła kwiaty na stole.
- Wysłuchaj nagrania: TUTAJ
- Odpowiedz pisemnie na pytania 1 i 2 ze strony 263.
- Odszukaj w podręczniku temat „W świecie mitów”- str. 266-267. Wypisz kim byli: Zeus, Artemida, Atena, Posejdon, Hades
- Oglądnij filmik i wypisz kim byli i jak wyglądali: Najada, satyr, centaur.
- Przerysuj krzyżówkę i rozwiąż ją.
- Wysłuchaj filmiku TUTAJ
- Napisz krótko, co to była puszka Pandory.
- Zapisz w zeszycie definicję słowa "tytan".
- człowiek o wielkiej sile i ogromnym wzroście
- człowiek wielkiego ducha, umysłu itp.
- Wysłuchaj i oglądnij filmik TUTAJ
- Przepisz do zeszytu i zapamiętaj następujące definicje:
- Oglądnij lekcję - https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,jez-polski-2042020-lekcja-4,47345766
- Wysłuchaj omówienia mitu- https://www.youtube.com/watch?v=0NzXLSSLOA0
- Przeczytaj wiersz Leopolda Staffa na str. 264.
- Jak rozumiesz słowa: Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki”?
- Oglądnij film dla klasy V, aby utrwalić wiadomości o przydawce. TUTAJ
- Wykonaj w zeszycie ćwiczenia 3 i 5, które znajdziesz TUTAJ
- Przeczytaj tekst ze strony 255.
- Oglądnij filmik TUTAJ
- Wysłuchaj nagrania: TUTAJ
- Odpowiedz na pytanie 3 ze strony 256.
- Oglądnij lekcję TUTAJ
- Zrób notatki w zeszycie- wymień części mowy i części zdania.
- Zadanie: wypisz części mowy i części zdania z poniższego przykładu:
- Czym był talent za życia Chrystusa?
- Czego oczekiwał Pan, gdy rozdzielał swój majątek między sługi?
- Dlaczego Pan zdenerwował się na sługę, który nie pomnożył majątku?
- Metafora talentów- przypomnienie, co to jest przenośnia.
- Jak powinniśmy wykorzystywać swoje talenty?
- Przeczytaj z podręcznika przypowieść "O miłosiernym Samarytaninie".
- Uporządkuj wydarzenia i przepisz do zeszytu:
- Wysłuchaj nagrania TUTAJ
- Przeczytaj tekst na stronie 251.
- Odpowiedz na pytania ze str. 252 ćw. 5
- Przeczytaj dwukrotnie tekst ze stron- 245-246. Nagrania głosowego wysłuchaj TUTAJ
- Zrób tabelkę i wpisz do niej cechy Adama i Ewy: upór, gadulstwo, nieśmiałość, brak taktu, pewność siebie, wrażliwość, skromność, swoboda, cierpliwość, grzeczność, tupet, takt, małomówność, śmiałość, cierpliwość.
- Jeśli nie wiesz, co to znaczy: takt, być taktownym, to wyjaśniam: zachowywać się właściwie, stosownie,
- Jeśli nie wiesz, co to znaczy: tupet, to wyjaśniam: mieć tupet- być zuchwałym, aroganckim, niegrzecznym, bezczelnym.
Cechy Adama
|
Cechy Ewy
|
PISZ CZYTELNIE, WYRAŹNIE i BEZ BŁĘDÓW!
- Otwórz podręcznik str. 242-244 i wysłuchaj i oglądnij filmik, a następnie wykonaj polecenia.
- Filmik jest TUTAJ
- Następnie oglądnij film: TUTAJ
- Przeczytaj ze strony 241 w podręczniku, co to jest "Powtórzenie" i napisz w zeszycie, jakie powtórzenia występują w tekście pt. "Stworzenie świata". Zadaniem tych powtórzeń jest podkreślić znaczenie tych słów:
- Powtórzenia w tekście to: ( pamiętaj, że jak cytujesz, należy użyć cudzysłowu)
ćw.1
ćw.2
Wysłuchaj nagrania i wykonaj polecenia, które usłyszysz na końcu nagrania.
NAGRANIE
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Przeczytaj dwukrotnie wiersz pt. "Pudełko zwane wyobraźnią" ze strony 219.
- Przepisz ze zrozumieniem do zeszytu temat i notatkę do wiersza, która jest poniżej.
- Wykonaj ćwiczenie 15 ze strony 221.