KLASA VII

Temat: W świecie bajek Ignacego Krasickiego.

KRAM Z BAJKAMI


Temat:  I śmiech niekiedy może być nauką, Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa- bajki. - 2 lekcje

PREZENTACJA DO LEKCJI

PREZENTACJA DO LEKCJI

Temat: Ignacy Krasicki jako twórca epoki oświecenia. 

PREZENTACJA DO LEKCJI



Temat: "Zemsta" Aleksandra Fredry jako komedia. 

Aleksander  Fredro:

20 czerwca 1793 - Urodził się w bogatej rodzinie szlacheckiej (niegdyś senatorskiej) jako syn Jacka Fredry i Marianny z Dembińskich.
1809-1815 - Służba w armii Księstwa Warszawskiego, później w wojsku Napoleona.
8 listopada 1828 - Ślub z właścicielką zamku w Odrzykoniu, Zofią hrabianką Jabłonowską.
1834 - Prapremiera "Zemsty" we Lwowie  w teatrze  Jana Nepomucena Kamińskiego
1838 -pierwsze  wydanie książkowe "Zemsty"
15 lipca 1876, Lwów - Został pochowany w rodzinnej krypcie w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Rudkach koło Lwowa.

Jak odmienić nazwisko autora?

Mianownik kto? co? Fredro
Dopełniacz kogo? czego? Fredry
Celownik komu? czemu?  Fredrze
Biernik kogo? co? Fredrę
Narzędnik z kim? z czym?:  z Fredrą
Miejscownik o kim? o czym?:  o Fredrze
 Wołacz Fredro

FILMIK

po 1828 Hrabia odkrywał tajemnice zamku. Po ślubie  Zofią hrabianką Jabłonowską. Fredro zamieszkał  w zamku w Odrzykoniu. W archiwum odnalazł akta sądowe z procesu dawnych właścicieli: Piotra Firleja i Jana Skotnickiego. Dowiedział się, że ich nienawiść została zakończona z chwilą, kiedy młody Firlej poślubił córkę Skotnickiego.
1833  Fredro napisał "Zemstę". 

MIEJSCE AKCJI- Anonimowy zamek na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej.

CZAS AKCJI - Akcja dramatu rozgrywa się pod ostatnim rozbiorze Polski, przełom XVIII i XIX wieku. Obejmuje 1 dzień.

RODZAJ LITERACKI - CZEŚNIK MACIEJ RAPTUSIEWICZ, REJENT MILCZEK, JÓZEF PAPKIN, WACŁAW MILCZEK, KLARA RAPTUSIEWICZÓWNA, PODSTOLINA HANNA CZEPIERSIŃSKA, DYNDALSKI, PEREŁKA, RÓZIA

I GATUNEK LITERACKI- RODZAJ LITERACKI; DRAMAT GATUNEK; KOMEDIA


KOMPOZYCJA:

Ekspozycja: Przedstawienie bohaterów utworu, zarysowanie głównego wątku.

- Dowiadujemy się, że Cześnik chce poślubić Klarę lub Podstolinę dla majątku.

-Poznajemy powód kłótni.

-Jesteśmy świadkami "bitwy o mur".

ROZWÓJ AKCJI:

Nagłe i niespodziewane wydarzenia.

- Rozpoznanie przez Podstolinę Wacława.

-Zerwanie zaręczyn z Cześnikiem.

PUNKT KULMINACYJNY:
Moment najwyższego napięcia emocjonalnego.

Spotkanie dwóch wrogów Rejenta i Cześnika.

ROZWIĄZANIE AKCJI:

Zakończenie losów bohaterów.

- W "Zemście" szczęśliwe zakończenie, ślub Klary i Wacława, zgoda sąsiadów.

"ZEMSTA" jako komedia:

 - żywa akcja, 
-kontrastowe postacie (Rejent- Cześnik),
- pogodna, lekka tematyka (spór o mur),
-przeciętność bohaterów,
-szczęśliwe zakończenie,
-trzy rodzaje komizmu.

KOMIZM
___________________________________________

Temat: Jak zemścił się Cześnik?- akt. IV

RYSUNKI AKT IV

_______________________________________________________________________________

Temat: Prawdziwa zemsta- "Zdmuchnął żonę Cześnikowi i z nią syna swego swata".

1. Za co oskarża Rejent Cześnika- rozmowa z murarzami. 

2. Uporządkuj wydarzenia:

........Wyrzucenie Papkina z domu Rejenta.
.......Nagłe pojawienie się Podstoliny.
.......Odwiedziny Papkina.
.......Rejent namawia Wacława na ślub z Podstoliną.
.......Pisanie pozwu sądowego - nakłanianie murarzy do nieprawdziwych zeznań.

3. Oceń postawę Rejenta Milczka. 

Temat: "Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla daj mi luby"- wymagania Klary względem Papkina. 


Posłuszeństwa chcąc dać miarę,
Milczeć trzeba sześć miesięcy.
 
PAPKIN
Nic nie gadać!
 
KLARA
Tak - nic więcéj.
Wytrwałości zaś dam wiarę,
Gdy o chlebie i o wodzie...
 
PAPKIN
Tylko, przebóg niezbyt długo.
 
KLARA
Rok i dni sześć...
 
PAPKIN
boleśnie
Jestem w grobie...
z ukłonem
Ale zawsze - twoim sługą.
 
KLARA
Zaś śmiałości - w tym sposobie
Da mi dowód, kto dać zechce:
W oddalonej stąd krainie
Jadowity potwór słynie,
Najmężniejszym trwogą bywa -
Krokodylem się nazywa.
Niech go schwyci i przystawi,
Moje oko nim zabawi;
Bom ciekawa jest nad miarę
Widzieć żywą tę poczwarę.
To jest wolą niewzruszoną.
A kto spełni, co ja każę,
Ten powiedzie przed ołtarze,
Tego tylko będę żoną.







Jaka jest różnica między:

wyjść za mąż
ożenić się

Synonimy do "kpina"- przycinek, wyszydzanie, ironia, farsa,  docinanie, parodia, drwina, uszczypliwość, szydzenie, żart, złośliwość, sarkazm, cynizm

AKT II ZEMSTA- RYSUNKI

Temat: Awantura o mur graniczny, Wacław w niewoli - artykuł prasowy. 




Budowa artykułu prasowego:
Artykuł prasowy (od łacińskiego łacińskiego słowa articulus) – to ogólna nazwa drukowanej wypowiedzi w prasie. Artykułem jest więc każdy tekst zamieszczony w gazecie – począwszy od krótkiej notatki prasowej, poprzez wywiad czy sprawozdanie.

Przy pisaniu artykułu należy zwrócić uwagę na kilka elementów:
ciekawy temat
- tytuł, który powinien zwracać uwagę czytelnika – może być wieloznaczny, dowcipny, ciekawy
- lid – zapowiedź, wyróżniona graficznie część artykułu (na przykład inną czcionką), która zawiera skrót informacji, zachęca do przeczytania całości.
- rzetelne przekazanie czytelnikowi informacji na temat:
Co się stało?
Kto brał w tym udział?
Gdzie to się stało?
Kiedy to się stało?
Jak to się stało?
Dlaczego to się stało?
                 CO, KTO, GDZIE, KIEDY, DLACZEGO, JAK
trójdzielna kompozycja – wstęp, rozwinięcie, zakończenie
śródtytuły – jeśli tekst jest długi, warto podzielić go na części, które także mają tytuły
- pamiętajcie, że pod artykułem należy się podpisać

Zadanie: Napisać notatkę prasową na temat: Awantura w odrzykońskim zamku. Czy są pokrzywdzeni?

1.   Kiedy wydarzyła się awantura w odrzykońskim zamku?

2.   Kto w niej uczestniczył?

3.   Co było przyczyną kłótni?

4.   Dlaczego doszło do zakończenia bójki?

5.   Kto z awanturników zachowywał się dziwnie?

6.   Kto został wzięty do niewoli?


Temat:  „Wprzódy słońce w miejscu stanie! Wprzódy w morzu wyschnie woda, Nim tu u nas będzie zgoda!” - jak poprawnie tworzyć dialog? 


AKT II scena I i II

Mowa niezależna: Ułóż dialog między Papkinem i Wacławem, z którego będzie wynikało, w jaki sposób komisarz pozostał w domu Cześnika jako jeniec. 

- Niestety, Wacławie muszę cię uwolnić. Możesz za tę łaskę dać mi okup- rzekł Papkin.
- Ale ja na pewno zostanę tu w niewoli- odpowiedział uparcie Wacław.
-
-
-
-
-

Temat: Powtórzenie wiadomości z lektury "Balladyna". 

ĆWICZENIA

Temat: Ćwiczenia egzaminacyjne z lektury "Balladyna". 


Zadanie- przerobić ćwiczenia TUTAJ

Napisz opowiadanie- Wyobraź sobie, że samotnie zwiedzasz ruiny zamku Kirkora. Nagle wyłania się z nich duch Balladyny, który opowiada Ci o swojej drodze do władzy i karze, jaką wymierzyły jej siły nadprzyrodzone. Pamiętaj, musisz wykazać się znajomością lektury!

Temat: "Balladyna" jako dramat romantyczny. 





W „Balladynie” bez trudu znaleźć możemy wiele cech dramatu romantycznego: 
- elementy baśniowości (bohaterowie np. Goplana, kontrastowe postaci np. Alina i Balladyna), 
- nawiązanie do legend 
 - ludowe zasady moralne (nie ma zbrodni bez kary),
- przeplata się nastrój grozy z elementami humorystycznymi (elementy tragiczne np. zabójstwo siostry i groteskowe np. przebranie Grabca za karcianego Króla), 
- motyw nieszczęśliwej miłości Goplany do Grabca, 
- uosobienie przyrody, 
- motyw mędrca (Pustelnik), 
- zwarta kompozycja (w przeciwieństwie do "Dziadów)3

3 główne wątki w utworze: 

- chęć zdobycia władzy przez Balladynę, 
- dzieje Pustelnika (Popiela III), 
- miłość Goplany do Grabca.

_______________________________________________

Temat: Symbolika w tragedii "Balladyna". 

1. Wyjaśnij symboliczne znaczenie:
dzban malin- 
korona-
nóż- 
piorun-
piętno na czole-
zamknięta skrzynia-
2. Przedstaw swoją interpretację dramatu Słowackiego – rozwiń podane zdanie i dodaj
uzasadnienie. Możesz wybrać dowolną liczbę propozycji.
Dla mnie „Balladyna” to dramat:
 o magii i uroku władzy.
 o przeznaczeniu.
 o przypadku jako regule rządzącej światem.
 o niemożności ucieczki od popełnionego zła.
 o tragizmie rodzicielskiej miłości.
 ukazujący prawdy o naturze ludzkiej.
 wyrażający pesymistyczny pogląd na świat i życie człowieka.

3. Do oglądnięcia. 

--------------------------------------------

Temat: "Balladyna"- analiza tekstu ikonicznego. 

Link do lekcji:
Małgorzata Baran is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Małgorzata Baran's Zoom Meeting
Time: Dec 20, 2021 10:00 AM Warsaw

Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/99538692997?pwd=UHNXb1Zod3poRm1IRlhuUHJONTFldz09

Meeting ID: 995 3869 2997
Passcode: 5NDsEh

 od slajdu 46
-----------------------------------------------------------------------------

Temat: Piszemy przemówienie. 


Napisz przemówienie, skierowane do swoich rówieśników, w którym zachęcisz do czytania książek Henryka Sienkiewicza. Odwołaj się do lektur: „Latarnik” i „Krzyżacy”. 

1. Rozpocznij przemówienie od formuły powitalnej, np. Koleżanki i Koledzy!
2. We wstępie przedstaw temat wystąpienia w taki sposób, aby wzbudzić zainteresowanie słuchaczy. Sformułuj tezę. Możesz to osiągnąć, odwołując się do ich emocji i wspólnych doświadczeń.
3. W rozwinięciu zaprezentuj trafne i różnorodne argumenty uzasadniające Twoje stanowisko. Argumenty powinny odwoływać się zarówno do rozumu i faktów (poparte przykładami z literatury), jak i do emocji (wykorzystują słownictwo nacechowane emocjonalnie).
4. Argumenty zilustruj odpowiednimi przykładami. Argumenty rzeczowe potwierdź przykładami z lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz z innego tekstu literackiego.
5. W zakończeniu sformułuj wnioski wynikające z zebranych argumentów i zaapeluj do słuchaczy o przyjęcie określonego stanowiska.

Temat: Jak napisać przemówienie?

1. Zasady tworzenia przemówienia. Prezentacja TUTAJ
2. Podręcznik- str. 286.

Temat: Czym jest hejt?- "Co się dzieje w głowie hejtera". 

1. Wyjaśnij słowo "hejt" TUTAJ i ksenofobia TUTAJ
2. Przeczytaj tekst na stronie 276. 
3. Na podstawie przeczytanego tekstu odpowiedz pisemnie na pytanie: Co jest przyczyną hejtu?
4. Jaka jest różnica między tekstem popularnonaukowym a naukowym? Uzupełnij tabelę na podstawie definicji na str. 278-279.

Cechy charakterystyczne tekstu popularnonaukowego

Cechy charakterystyczne tekstu naukowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Czy człowiek jest istotą dobrą? "Dziś dzień dobrych uczynków". 



1. Wyjaśnij termin altruizm TUTAJ
2. Czym zajmuje się fundacja Arka? TUTAJ
3. Tekst- podr. str. 262
4. Znajdź w tekście argumenty uzasadniające, że dobre uczynki są nam potrzebne. Wypełnij tabelę.

Argument

Czy jest wiarygodny i dlaczego?

Przykład z życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Jakie cechy ma tekst informacyjny, a jakie publicystyczny? Wypisz w punktach. Co to jest artykuł?

Temat: Imiesłowy- powtórka. 


2. Wypisz imiesłowy ze zdań i nazwij je:

Pisząc swój testament, Papkin nie zapomniał o długach i kolekcji motyli.
Przesłuchawszy mularzy, Rejent zdobył zeznania obciążające sąsiada.
Dyktując list, Cześnik często powtarzał słowa: mocium panie.
Zgromadziwszy się w kaplicy przycmentarnej, uczestnicy tajemniczego obrzędu wsłuchiwali się w
głos Guślarza.
Widmo Złego Pana odeszło z kaplicy, nie mogąc liczyć na wsparcie.
Wysłuchawszy świadectwa Sowy i Kruka, uczestnicy obrzędu poznali przewinienia ducha ciężkiego.

3. Od podanych bezokoliczników utwórz odpowiednie imiesłowy.

kichać, sprzątać, sprzątnąć, zasnąć

imiesłów przymiotnikowy                                        imiesłów przysłówkowy
czynny           bierny                                                    współczesny uprzedni

Temat: Upadek potęgi krzyżackiej- plakat filmowy. 


1. Informacje o bitwie pod Grunwaldem 15 lipca 1410r. : 





2. Przeczytaj fragment powieści "Krzyżacy" TUTAJ
3. Jak zachował się król Władysław Jagiełło podczas bitwy?
4. Dwa nagie miecze- symbolika:

Jak podaje kronika Jana Długosza, rankiem 15 lipca 1410 roku do obozu Władysława Jagiełły przybyli krzyżaccy heroldowie z niezwykłym przesłaniem – przynieśli dwa nagie miecze i wypowiedzieć mieli następujące słowa:

Najjaśniejszy królu! Wielki mistrz pruski Ulryk śle tobie i twojemu bratu [...] przez nas heroldów, te dwa miecze w pomoc do zbliżającej się walki, abyś przy tej pomocy i orężu ludu twojego nie tak gnuśnie i z większą niżeli okazujesz odwagą wystąpił do bitwy; a iżbyś się nie chował w tych gajach i zaroślach, ale na otwartym polu wyszedł walczyć [...].

5. Opisz plakat filmowy:


tytuł pl./oryg.Krzyzacy
tytuł ang./oryg.Teutonic Knights
autor plakatuCieslewicz Roman
wielkośćA1 (ok. 84x59 cm)
rok druku1960
kategoriaplakat filmowy
kraj filmuPolska
reżyserAleksander Ford

Temat: Jurand-  człowiek, który potrafił przebaczyć wrogowi. 








1. Jaki był system wartości Juranda jako:

rycerza

męża i ojca

2. System wartości Juranda po śmierci żony.
ZEMSTA
osamotnienie nienawiść zapalczywość pycha oschłość ból cierpienie żal

3. Przemiana rycerza po śmierci Danusi:

Osamotnienie - umiera wśród najbliższych, otoczony ich miłością, troską i oddaniem
Nienawiść do wrogów - przebaczenie, puszcza wolno oprawcę swojej córki
Zapalczywość, chęć zemsty - rozwaga, spokój
Pycha - skromność
Oschłość - wrażliwość

4. Ułóż napis, który można by umieścić na nagrobku Juranda i który byłby podsumowaniem jego drogi życiowej. Możesz rozpocząć go od słów: Tu leży Jurand...

Temat: Nauka argumentowania.

Oglądnij lekcję TUTAJ
Zrób notatki do zeszytu, co to jest argument.

Zadanie: Na podstawie znanych ci fragmentów "Krzyżaków" napisz dwa argumenty potwierdzające tezę: Powieść Henryka Sienkiewicza pt. "Krzyżacy" warto przeczytać.  

Temat: W jaki sposób Danuśka ocaliła życie Zbyszkowi? "Krzyżacy"?


  1. Przeczytaj fragment powieści: TUTAJ
  2. Przypomnij sobie, jak piszemy list.


3, Zobacz, jak należy rozmieścić list na stronie.


4. A teraz napisz list do kolegi/ koleżanki, w którym opiszesz, w jaki sposób Zbyszko uniknął śmierci. 

Temat: Pojedynek Zbyszka z Rotgierem- ogłoszenie. 


1. Przeczytaj fragment powieści "Krzyżacy" TUTAJ
2. Napisz w punktach, jak przebiegał pojedynek.
3. Napisz ogłoszenie o rekonstrukcji pojedynku rycerskiego.



Temat: Archaizmy w języku polskim.- śmierć królowej Jadwigi- "Krzyżacy"- fragment.


1. Przeczytaj fragment TUTAJ
2. Uporządkuj plan we właściwej kolejności:

Czarna chorągiew zwiastująca śmierć królowej.
Modlitwy w świątyniach o zdrowie Jadwigi.
Nagłe zasłabnięcie królowej.
Narodziny córki królowej.
Niedobre wiadomości z zamku.
Ochrzczenie dziecka.
Składanie darów przebłagalnych w kościołach.
Smutek i obawy mieszkańców Krakowa i okolic.
Śmierć córki królowej.
Wystawienie ciała królowej w katedrze.

3. Podaj przykłady archaizmów z tekstu. 
4. Opisz obraz:


Tytuł: "Jagiełło opłakuje śmierć królowej". 
Twórca:Piotrowski Maksymilian Antoni
Technika:olej
Data powstania:1859
Wymiary:21,5 x 25,5 cm
Miejsce przeniesienia:=> 24.06.1943 -Kawęcin (Kawentschin) 

__________________________________________________________________________________

Temat: Średniowieczne zwyczaje rycerskie na podstawie „Krzyżaków”- ślubowanie damie serca.

  1. Przeczytaj tekst, który jest TUTAJ
  2. ! Odpowiedz pisemnie w zeszycie na poniższe pytania.
  • Co się stało z matką Danusi?
  • W jaki sposób Zbyszko poznał Danusię?
  • Jak wyglądało ślubowanie?
  • Co Zbyszko obiecał spełnić w ramach ślubów?

Zadanie domowe:

Oglądnij filmik, aby przypomnieć sobie o rycerstwie średniowiecznym TUTAJ


Temat: Obraz władczyni - Jadwigi- w powieści Henryka Sienkiewicza. 

Czytamy uważnie fragment "Krzyżaków", a następnie wykonujemy w zeszycie ćwiczenia z karty pracy, którą zamieszczam pod linkiem. 


_______________________________________________________________________________________

ZEMSTA- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE- CZ. II

BALLADYNA_-ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE

LATARNIK- ĆWICZENIA EGZAMINACYJNE

================================================

O "Zemście" inni nauczyciele TUTAJ

9 lutego - wtorek

ZADANIA EGZAMINACYJNE Z "ZEMSTY"

Kliknij w obrazek i oglądnij film. 



Akt IV komedii "Zemsta" w formie rysunkowej.






=========================================================================

"Zemsta" w pytaniach i odpowiedziach TUTAJ

Akt III komedii "Zemsta" w formie rysunkowej.







Akt II komedii "Zemsta" w formie rysunkowej.









Coś o nazwiskach bohaterów:

Warto zwrócić uwagę na nazwiska bohaterów. Mają one duże znaczenie, gdyż  od razu wnoszą pewne informacje o cechach charakteru i osobowości  postaci:

  1. Cześnik Raptusiewicz  – „raptus” znaczy porywczy, gwałtowny. Cześnik to nazwa urzędu, którego  sprawowanie polegało na podawaniu potraw królowi – cześnik ziemski,  czyli powiatowy.
  2. Rejent Milczek –  nazwisko świadczące o małomówności osoby. Rejent to nazwa urzędu i  stanowiska w dawnym sądownictwie, odpowiednik współczesnego notariusza.
  3. Papkin – nazwisko  wywodzące się od papki, czyli potrawy i oznacza człowieka, którego  usługi można pozyskać za papkę; tchórzliwego, wesołego hulakę.


Cześnik to „narwaniec”, co mu do głowy wpadnie, od razu czyni, nie bacząc na konsekwencje.











Rejent Milczek jest powolny, cierpliwy, fałszywy w pobożności i pokorze: „Cierpliwości wiele trzeba; / Niech się dzieje wola Nieba.”, ale opanowany, i gotów spokojnie czekać na bieg wydarzeń, które oczywiście muszą układać się po jego myśli.


Papkin jest tchórzliwy, ale wesoły. Wszystko zrobi za pieniądze. 






Połącz w pary



Bohaterowie "Zemsty" w formie rysunkowej. 



Akt I komedii "Zemsta" w formie rysunkowej.









Co o Aleksandrze Fredrze należy zapamiętać do egzaminu? Jaka była geneza komedii?

I. „Urodziłem się w Surochowie, w ziemi przemyskiej, z Jacka z Pleszowic i Marii z Dembińskich Fredrów małżonków. Kiedy? Nie wiem dokładnie, bo w owym czasie proboszcze na mokro oficjowali, a na sucho pisali" - rozpoczyna swój życiorys Aleksander hrabia Fredro w pamiętniku Trzy po trzy. „Metryki więc odszukać nie mogłem, może i dlatego że plebania w Jarosławiu zgorzała"

Dokładna data narodzin pisarza nie jest znana. Przyjmuje się, że wydarzenie to miało miejsce 20 czerwca 1793 roku w Surochowie niedaleko Jarosławia. Fredro pochodził ze starej rodziny ziemiańskiej (tytuł hrabiego, herb szlachecki Bończa). W latach młodzieńczych nie kwapił się zbytnio do nauki, jego kształcenie i wychowanie powierzono prywatnym nauczycielom – guwernerom. Sam wspominał: „uczyłem się krótko i nietęgo, a w szesnastym roku życia, podług rachuby mojej piastunki, wstąpiłem do wojska. Zmarł 15.07.1876 r. we LWOWIE. 

        II. Polski komediopisarz, poeta, żyjący i tworzący w okresie romantyzmu, lecz niezależny od              stylu epoki. Uczestnik kampanii Napoleona I w Rosji(1812). Hrabia od 1822r.


        III. Zaciągnął się do oddziałów księcia Józefa Poniatowskiego, wkraczających do Galicji (tereny zaboru austriackiego). Za wojenne zasługi otrzymał Krzyż Virtuti Militari i francuską Legię Honorową, co dowodzi jego dzielności i odwagi. Do 1814 roku był oficerem wojsk napoleońskich i dosłużył się rangi kapitana. Brał udział w rosyjskiej kampanii Napoleona. Dostał się wówczas do niewoli u Rosjan, ale udało mu się zbiec w przebraniu wieśniaka. Wkrótce znalazł się w Paryżu, gdzie z zachwytem obserwował teatrzyki, w których grywano komedie i melodramaty.

         IV. W 1815 roku powrócił do kraju i osiadł w rodzinnym gnieździe – Beńkowej Wiszni.

       V. W 1817 roku poznał Zofię z Jabłonowskich Skarbkową i... zakochał się na całe życie. Zofia jako piętnastoletnia dziewczynka została wydana za mąż za świetnie sytuowanego hrabiego Skarbka. Odeszła od męża po kilku latach nieudanego małżeństwa, a z Fredrą łączył ją długoletni romans. Pobrali się po 10 latach wspólnych starań, a ich małżeństwo było bardzo szczęśliwe. Para dochowała się dwójki dzieci – syna i córki o aspiracjach literackich.

        VI. Geneza- przyczyny powstania "Zemsty". 

  • Jak Aleksander Fredro wpadł na pomysł napisania "Zemsty"?
Wszystko zaczęło się od... porządków. Fredro, przeglądał kiedyś dokumenty majątku, który w posagu wniosła jego żona - zamku Kamieniec w Odrzykoniu, natknął się wtedy na dokumenty procesowe.
  • Zamek w Odrzykoniu należał w XVII wieku do dwóch właścicieli: 
 wojewody - Piotra Firleja
     kasztelana - Jana Skotnickiego 
      Toczyli między sobą zażarty spór - dokuczali, kłócili się i procesowali. Jan Skotnicki naprawił mur i remontował zamek. Jednak w zemście za dokuczanie, przebudował dach w taki sposób, że rynny odprowadzały Firlejom na ich dziedziniec wody deszczowe. Wojewoda napadał z kolei na robotników naprawiających mur i przy okazji zniszczył rynny.Kres ich długoletnim zatargom położył dopiero ślub zawarty w 1630 roku przez wojewodzica Mikołaja Firleja z kasztelanką Zofią Skotnicką.
      ======================================================

      Co o rzeźbie powinniście wiedzieć?

      Zapoznaj się TUTAJ

      i wykonaj ćwiczenia


      Przygotowujecie się do pisania rozprawki. To bardzo ważna forma pisemna na egzaminie. Jak się rozprawić z rozprawką?!


      Trzeba umieć bronić własnego zdania i aby to zrobić należy posługiwać się argumentami i przykładami. 

      RYSUNEK

      Najprostsza kompozycja rozprawki:
      1.  Wstęp zawierający tezę - pewne zdanie, które chcesz uzasadnić, że jest prawdziwe.
      2.  Rozwinięcie składające się z argumentów i przykładów potwierdzających argumenty. Każdy wprowadzony przez Ciebie argument powinien rozpoczynać kolejny akapit pracy.Pamiętaj o starannym komponowaniu każdego akapitu, na który składa się jeden argument i przykład lub  przykłady. Akapity zaznaczamy graficznie - większym wcięciem/marginesem.
      3. Zakończenie - potwierdzenie przyjętej we wstępie tezy. 
      A teraz ćwiczenie. Podaję tezę i 1 argument, a ty wymyśl 3 argumenty. Do każdego argumentu podaj po jednym przykładzie z lektury.

      Teza: Balladyna to zła kobieta.
      Argument 1: Dziewczyna była nieszczera.
      Przykład: Kirkorowi wmawiała, że kocha go bardziej niż Alina. Mówiła, że nawet wzięłaby na siebie jego grzechy.

      Argument 2:......................................
      Przykład:..............

      Argument 3:..............
      Przykład:.................

      Argument 4:...................................
      Przykład:.............................................................................................................................

      A Teraz w zakończeniu napisz czy faktycznie te argumenty z przykładami potwierdzają, że była to postać negatywna. 

      Filmik o bajkach TUTAJ

      Filmik o Żonie modnej TUTAJ

      Rozwiąż test TUTAJ i TUTAJ

      Co należy wiedzieć o "Żonie modnej na egzamin?

      I. Zwróćcie uwagę na to, że w tej satyrze mamy do czynienia z opowieścią w opowieści. Dlaczego?

      Poznajemy historię pana Piotra, który opowiada o swoim małżeństwie. Taka kompozycja utworu nosi nazwę szkatułkowej.



      II. A teraz spróbujmy odpowiedzieć na pytania, dlaczego pan Piotr był nieszczęśliwy?

      Przysłuchujemy się rozmowie dwóch kolegów, Piotra i przyjaciela Piotra. Ten drugi gratuluje mu ożenku. Piotr nie jest zbyt szczęśliwy. Jedną z licznych zalet żony są... 4 wsie, które otrzymała ona w posagu. Pan Piotr narzeka jednak na jej miejskie wychowanie i maniery, wolałby jednak małżonkę ze wsi.

      "A ponieważ dostałeś, coś tak drogo cenił, 
      Winszuję, panie Pietrze, żeś się już ożenił"
      "Bóg zapłać". - "Cóż to znaczy? Ozięble dziękujesz
      Alboż to szczęścia swego jeszcze nie pojmujesz? 
      Czyliż się już sprzykrzyły małżeńskie ogniwa?" 
      - "Nie ze wszystkim; luboć to zazwyczaj tak bywa, 
      Pierwsze czasy cukrowe". - "Toś pewnie w goryczy?" 
      - "Jeszczeć!" - "Bracie, trzymaj więc, coś dostał w zdobyczy! Trzymaj skromnie, cierpliwie, a milcz tak jak drudzy, 
      Co to swoich małżonek uniżeni słudzy, 
      Z tytułu ichmościowie, dla oka dobrani, 
      A jejmość tylko w domu rządczyna i pani, 
      Pewnie może i twoja?" - "Ma talenta śliczne: 
      Wziąłem po niej w posagu cztery wsie dziedziczne, 
      Piękna, grzeczna, rozumna". - "Tym lepiej". - "Tym gorzej. 
      Wszystko to na złe wyszło i zgubi mnie sporzej; 
      Piękność, talent wielkie są zaszczyty niewieście, 
      Cóż po tym, kiedy była wychowana w mieście". 
      - "Alboż to miasto psuje?" - "A któż wątpić może?
       Bogdaj to żonka ze wsi!" - "A z miasta?" - "Broń Boże!


      III. Jest takie powiedzenie: "Widziały gały, co brały". Pan Piotr wiedział, jaką kobietą jest jego przyszła żona. 

      Pierwsze wrażenie zmyliło Piotra. Dostrzegał co prawda niepokojące sygnały, ale starał się je tłumaczyć na korzyść kobiety. Nie chciał postąpić niehonorowo wobec wybranki. Zalecał się więc do niej zgodnie z wymogami epoki, naśladując bohaterów modnych wtedy romansów. Już wówczas spostrzegł, że narzeczona gardzi nim i zastanawiał się nad wycofaniem sięale postawił sobie zdobycie jej za punkt honoru, a poza tym żal było mu zrezygnować z posagowych wiosek, które graniczyły z jego ziemiami.

      Źlem tuszył, skorom moją pierwszy raz obaczył,
      Ale, żem to, co postrzegł, na dobre tłumaczył,
      Wdawszy się już, a nie chcąc dla damy ohydy,
      Wiejski Tyrsys, wzdychałem do mojej Filidy.
      Dziwne były jej gesta i misterne wdzięki,
      A nim przyszło do szlubu i dania mi ręki,
      Szliśmy drogą romansów, a czym się uśmiechał,
      Czym się skarżył, czy milczał, czy mówił, czy wzdychał,
      Wiedziałem, żem niedobrze udawał aktora,
      Modna Filis gardziła sercem domatora.
      I ja byłbym nią wzgardził; ale punkt honoru,
      A czego mi najbardziej żal, ponęta zbioru,
      Owe wioski, co z mymi graniczą, dziedziczne,
      Te mnie zwiodły, wprawiły w te okowy śliczne.

      IV. Na czym polegała intercyza czyli umowa przedślubna?


      Przed ślubem spisano intercyzę, czyli umowę prawną. W niej młoda pani zagwarantowała sobie, że będzie miała francuską damę do towarzystwa, a ilekroć będzie chora, zamieszka w mieście, w którym będzie spędzała także zimąKobieta będzie miała również swój powóz. Mąż powinien wynająć dla nich wygodny, odpowiedniej wielkości dom z reprezentacyjnymi apartamentami dla gości, oddzielnymi pokojami dla małżonków. Pana Piotra przeraził fakt, że rodzina panny dopuszcza możlwość rozwodu. Krewni przyszłej żony śmiali się z niego, kiedy stwierdził, że małżeństwo trwa do śmierci któregoś z małżonków.

      Przyszło do intercyzy. Punkt pierwszy: że w mieście
      Jejmość przy doskonałej francuskiej niewieście,
      Co lepiej (bo Francuzka) potrafi ratować,
      Będzie mieszkać, ilekroć trafi się chorować.
      Punkt drugi: chociaż zdrowa, czas na wsi przesiedzi,
      Co zima jednak miasto stołeczne odwiedzi.
      Punkt trzeci: będzie miała swój ekwipaż własny.
      Punkt czwarty: dom się najmie wygodny, nieciasny,
      To jest apartamenta paradne dla gości,
      Jeden z tyłu dla męża, z przodu dla jejmości.
      Punkt piąty: a broń Boże! – Zląkłem się. A czego?
      “Trafia się – rzekli krewni – że z zdania wspólnego
      Albo się węzeł przerwie, albo się rozłączy!”
      “Jaki węzeł?” “Małżeński”. Rzekłem: “Ten śmierć kończy”.
      Rozśmieli się z wieśniackiej przytomni prostoty.

      V. Jak wyglądała podróż na wieś?

      Krótko po ślubie nasz bohater szybko pożałował swojej decyzji. Nastąpił dzień wyjazdu młodych na wieś, do posiadłości męża. Żona zażyczyła sobie podróżować nowoczesną, wygodną angielską karetą na resorachPan zakupił powóz od kasztelana, który przegrał pieniądze w grach hazardowych. Wtedy pani zachorowała i wyjazd odłożono. Gdy zdecydowano się wyruszyć, okazało się, że dla męża brakuje miejsca w powozie, bo pani zabrała ze sobą mnóstwo rzeczy i wszystkie swoje zwierzęta (kanarka, psa mysz, kotkę z kociętami, srokę). Pan Piotr wziął w końcu klatkę pod pachę, suczkę na kolana i młodzi wreszcie mogli wyjechać.

      A tak płacąc wolnością niewczesne zaloty,
      Po zwyczajnych obrządkach rzecz poprzedzających
      Jestem wpisany w bractwo braci żałujących.
      Wyjeżdżamy do domu. Jejmość w złych humorach:
      Czym pojedziem?” “Karetą”. “A nie na resorach ?”
      Daliż ja po resory. Szczęściem kasztelanie,
      Co karetę angielską sprowadził z zagranic,
      Zgrał się co do szeląga. Kupiłem. Czas siadać.
      Jejmość słaba. Więc podróż musiemy odkładać.
      Zdrowsza jejmość, zajeżdża angielska kareta.
      Siada jejmość, a przy niej suczka faworyta.
      Kładą skrzynki, skrzyneczki, woreczki i paczki,
      Te od wódek pachnących, tamte od tabaczki,
      Niosą pudło kornetów, jakiś kosz na fanty;
      W jednej klatce kanarek, co śpiewa kuranty,
      W drugiej sroka, dla ptaków jedzenie w garnuszku,
      Dalej kotka z kocięty i mysz na łańcuszku.
      Chcę siadać, nie masz miejsca; żeby nie zwlec drogi,
      Wziąłem klatkę pod pachę, a suczkę na nogi.
      Wyjeżdżamy szczęśliwie, jejmość siedzi smutna,
      Ja milczę, sroka tylko wrzeszczy rezolutna.

      VI. Rzeczywistość małżeńska. 

      Podczas drogi żona zaczęła wypytywać o gospodarstwo męża, rozpoczęła od kucharza. Gdy ten w czasie rozmowy zwrócił się do niej per “moje serce”, ofuknęła go i nakazała, by nie zwracał się do niej językiem rodem z kalendarza (prostackim). Kobieta znowu spytała o kucharza oraz stangreta, życząc sobie zatrudnienia nowego od parady. Kazała zwolnić z pracy kucharza i przyjąć niejakiego Matyjasza który przyrządzi potrawy odpowiednie dla jej ważnych gości (żony wojskiego i córki podstolego). Potem spytała o pasztetnika. Piotr stwierdził, że kucharz potrafił robić także pasztety.

      Wyjeżdżamy szczęśliwie, jejmość siedzi smutna,
      Ja milczę, sroka tylko wrzeszczy rezolutna.
      Przerwała jejmość myśli: “Masz waćpan kucharza ?”
      “Mam, moje serce”. “A pfe, koncept z kalendarza,
      Moje serce! Proszę się tych prostactw oduczyć!”
      Zamilkłem. Trudno mówić, a dopieroż mruczyć.
      Więc milczę. Jejmość znowu o kucharza pyta.
      “Mam, mościa dobrodziejko”. “Masz waćpan stangryta?”
      “Wszak nas wiezie”. “To furman. Trzeba od parady
      Mieć inszego. Kucharza dla jakiej sąsiady
      Możesz waćpan ustąpić”. “Dobry”. “Skąd?” “Poddany”.
      “To musi być zapewne nieoszacowany –
      Musi dobrze przypiekać reczuszki, łazanki,
      Do gustu pani wojskiej, panny podstolanki.
      Ustąp go waćpan. Przyjmą pana Matyjasza,
      Może go i ksiądz pleban użyć do kiermasza.
      A pasztetnik?” “Umiał ci i pasztety robić”.

      VII. Ciężka dola Piotra. 

      Żona była zdania, że, jeśi chcą prowadzić uczciwe życie (czyli na odpowiednim poziomie), powinni zatrudnić modnych (popularnych) obcokrajowców, w tym cukeirnka. Złośliwie skomentowała brak porcelanowych figurek w domu męża. Pytając o zastawy stołowe z porcelany, bardzo się zdziwiła, gdy mąż odpowiedział, że takowych nie posiada. Wyśmiała zwyczaj podawania deserów na półkach, na których poustawiane są różnego rodzaju "przysmaki" (wszystkie słodycze wymieniane przez żonę są już "niemodne") Z ironią stwierdziła, że nie jest godna "takich wspaniałości".

      Wierz mi waćpan, jeżeli mamy się sposobić
      Do uczciwego życia, weźże ludzi zgodnych,
      Kucharzy cudzoziemców, pasztetników modnych,
      Trzeba i cukiernika. Serwis zwierściadlany
      Masz waćpan i figurki piękne z porcelany ?”
      “Nie mam”. “Jak to być może? Ale już rozumiem
      I lubo jeszcze trybu wiejskiego nie umiem,
      Domyślam się. Na wety zastawiają półki,
      Tam w pięknych piramidach krajanki, gomółki,
      Tatarskie ziele w cukrze, imbier chiński w miodzie,
      Zaś ku większej pociesze razem i wygodzie
      W ładunkach bibułowych kmin kandyzowany,
      A na wierzchu toruński piernik pozłacany.
      Szkoda mówić, to pięknie, wybornie i grzecznie,
      Ale wybacz mi waćpan, że się stawię sprzecznie.
      Jam niegodna tych parad, takiej wspaniałości”.
      Zmilczałem, wolno było żartować jejmości.

      VIII. W domu pana Piotra.

      Kiedy młodzi wjeżdżali w bramę folwarku, pani skrytykowała parkan - drewniany płot. Wysiadłszy z powozu, odepchnęła starego Franciszka odpowiedzialnego za zapasy. Służący omal nie rozpłakał się z żalu, a pan Piotr tylko westchnął. Nowa gospodyni nie uszanowała też księdza przestawionego jej przez męża. Rzuciła duchownemu tylko oschłe powitanie, czym wywołała jego oburzenie.

      Wjeżdżamy już we wrota, spojźrzała z karety:
      “A pfe, mospanie, parkan, czemu nie sztakiety?”
      Wysiadła, a z nią suczka i kotka, i myszka;
      Odepchnęła starego szafarza Franciszka,
      Łzy mu w oczach stanęły, jam westchnął. W drzwi wchodzi.
      “To nasz ksiądz pleban!” “Kłaniam”. Zmarszczył się dobrodziej.


      IX. Na wiejskich salonach. 


      Nowa gospodyni rozpoczęła lustrację swojej posiadłości. Skrytykowała jadalnię zbyt małą, jej zdaniem,  na potrzeby 40 gości, których zamierzała zaprosić. Na jej słowa Franciszek się wzdrygnął, a przerażona klucznica uciekła. Żona z niesmakiem przyjęła wiadomość, że bawialnia i jadalnia to ten sam pokój. Zapytała o gabinet - ten na szczęście był. Oburzenie kobiety wywołała informacja o wspólnej sypialni z mężem. Pani zażądała oddzielnej sypialni, garderoby, biblioteki, pokoju muzycznego i pokoju do zabaw, a także oddzielnych pomieszczeń dla pokojówek i płatnych służących.


      “Gdzie sala?” “Tu jadamy”. “Kto widział tak jadać!
      Mała izba, czterdziestu nie może tu siadać”.
      Aż się wezdrgnął Franciszek, skoro to wyrzekła,
      A klucznica natychmiast ze strachu uciekła.
      Jam został. Idziem dalej. “To pokój sypialny”.
      “A pokój do bawienia?” “Tam, gdzie i jadalny”.
      “To być nigdy nie może! A gabinet ?” “Dalej.
      Ten będzie dla waćpania tu będziem spali”.
      “Spali? Proszę, mospanie, do swoich pokojów.
      Ja muszę mieć osobne od spania, od strojów,
      Od książek, od muzyki, od zabaw prywatnych,
      Dla panien pokojowych, dla służebnic płatnych.

      X. Zmiany w ogrodzie.


      Ogród także nie zadowolił kapryśnej damy. Nie podobały się się klomby złożone z bukszpanu i ligustru, więc kazała je wyrzucić. Nakazała przerobić go w modny wówczas ogród angielski - krajobrazowy. (Film o takim ogrodzie znajdziecie w trzecim "niebieskim serduszku".) W takim ogrodzie miała zamiar czytać o losach Pameli i Heloizy - bohaterkach popularnych wtedy powieści sentymentalnychNa to wszystko Piotr, przesycony już "bajkami" żony, uciekł z ogrodu.

      "A ogród?” “Są kwatery z bukszpanu, ligustru”.
      “Wyrzucić! Nie potrzeba przydatniego lustru,
      To niemczyzna. Niech będą z cyprysów gaiki,
      Mruczące po kamyczkach gdzieniegdzie strumyki,
      Tu kiosk, a tu meczecik, holenderskie wanny,
      Tu domek pustelnika, tam kościół Dyjanny.
      Wszystko jak od niechcenia, jakby od igraszki,
      Belwederek maleńki, klateczki na ptaszki,
      A tu słowik miłośnie szczebiocze do ucha,
      Synogarlica jęczy, a gołąbek grucha,
      A ja sobie rozmyślam pomiędzy cyprysy
      Nad nieszczęściem Pameli albo Heloisy…”
      Uciekłem, jak się jejmość rozpoczęła zżymać,
      Już też więcej nie mogłem tych bajek wytrzymać,
      Uciekłem. 

      XI. Rządy żony modnej. 

      Rozpoczęły się w domu rządy pani. Zapanowały gwar i zamieszanie. W ciągu tygodnia do Warszawy trzykrotnie wysłano kurierów  po zakupy, a w dwa tygodnie dworek zmienił się nie do poznania. Żona miała wiele planów. W jadalni drewniany strop zamieniła na sufit z malowidłem przdstawiającym ofiarę Wenus. Alkowa - sypialnia bez okien łącząca się z drugim pokojem - została ozdobiona złoceniami. Garderoba zyskała gipsowe sztukaterie. Pani wyrzuciła zapasy, zastęując szafami z mahoniu z pókami z mnóstwem francuskich książek. Na stoliku ustawiła globus. W jej pokoju (buduarze) mieniło się od bogatych ozdób. Wkrótce dom szlachecki zamienił się w pałac podobny do tych, jakie wznoszono w Warszawie. Rolę Piotra sprowadzono jedynie do opłacania rachunków.

      Jejmość w rządy. Pełno w domu wrzawy,
      Trzy sztafety w tygodniu poszło do Warszawy,
      W dwa tygodnie już domu i poznać nie można,
      Jejmość w plany obfita, a w dziełach przemożna,
      Z stołowej izby balki wyrzuciwszy stare,
      Dała sufit, a na nim Wenery ofiarę.
      Już alkowa złocona w sypialnym pokoju,
      Gipsem wymarmurzony gabinet od stroju.
      Poszły słojki z apteczki, poszły konfitury,
      A nowym dziełem kunsztu i architektury
      Z półek szafy mahoni, w nich książek bez liku,
      A wszystko po francusku: globus na stoliku,
      Buduar szklni się złotem, pełno porcelany,
      Stoliki marmurowe, zwierściadlane ściany.
      Zgoła przeszedł mój domek warszawskie pałace,
      A ja w kącie nieborak, jak płacę, tak płacę.

      XII. Życie towarzyskie. 

      Dwór małżeństwa zaczął tętnić życiem. Na zaproszenie żony pojawiło się mnóstwo gości - eleganccy panowie i modne damy. Odbywały się bale i przyjęcia, podczas których wznoszono totasty za drowie gospodyni i wypisjano zapasy wina męża :). 
      W obecności gości żona udawała zakochaną w panu Piotrze - śmiała się do niego i zalotnie mrugała.

      To mniejsza, lecz gdy hurmem zjechali się goście,
      Wykwintne kawalery i modne imoście,
      Bal, maszki, trąby, kotły, gromadna muzyka,
      Pan szambelan za zdrowie jejmości wykrzyka,
      Pan adiutant wypija moje stare wino,
      A jejmość w kącie szepcząc z panią starościną,
      Kiedy ja się uwijam jako jaki sługa,
      Coraz na mnie pogląda, śmieje się i mruga.

      XIII. Polak mądr po szkodzie. Tragiczny finał. 


      W czasie jednego z przyjęć pani chciała zabawić gości fajerwerakmi. Niestety, jeden z nich trafił w stodołę stojącą na podwórzu. Zrozpaczony mąż rzucił się gasić pożar, czym wzbudził wesołość i złośliwe żarty gości, których we dworze wciąż przybywało. Wreszcie pan Piotr zwrócił żonie uwagę na fakt, że zbyt dużo wydaje. Ta wypomniała mu cztery wsie wniesione w posagu, na co mąż stwierdził, że przy tylu wydatkach i osiem wsi nie wystarczy. Wówczas małżonka namówiła go, aby wrócili do miasta. Tak też zrobili. Właśnie Piotr opowiada przyjacielowi, jak to siedzą w mieście od czterech tygodni, wydając pieniądze na przyjemności. Przyznaje, iż wszytko to jego wina. Ma to, czego chciał. Jest mądry dopiero po szkodzie.

                                   Po wieczerzy fejerwerk. Goście patrzą z sali;

      Wpadł szmermel między gumna, stodoła się pali.
      Ja wybiegam, ja gaszę, ratuję i płaczę,
      A tu brzmią coraz głośniej na wiwat trębacze.
      Powracam zmordowany od pogorzeliska,
      Nowe żarty, przymówki, nowe pośmiewiska.
      Siedzą goście, a coraz więcej ich przybywa,
      Przekładam zbytni ekspens, jejmość zapalczywa
      Z swoimi czterma wsiami odzywa się dwornie.
      “I osiem nie wystarczy” – przekładam pokornie.
      “To się wróćmy do miasta”. Zezwoliłem, jedziem;
      Już tu od kilku niedziel zbytkujem i siedziem.
      Już… ale dobrze mi tak, choć frasunek bodzie,
      Cóż mam czynić? Próżny żal, jak mówią, po szkodzie”.

      Co solidny uczeń powinien wiedzieć o oświeceniu? 
      Czy ty jesteś oświecony albo oświecona?

      A jak było z tym oświeceniem w Rzeczypospolitej? 

      Zapamiętaj te pojęcia: 

      Klasycyzm to główny kierunek artystyczno- literacki, który ma swe źródła w kulturze antycznej. Narodził się w połowie XVII w. we Francji, gdzie pojawiali się twórcy, którzy cenili sobie antyczny ład, harmonie i elegancję. Nazwa „klasycyzm” pochodzi od łacińskiego classicus - pierwszej klasy, wzorowy, doskonały.
       
      Sztuka klasyczna często nawiązywała do tradycji antyku, wykorzystując jego wzorce

      Sentymentalizm- to prąd umysłowy i literacki, który narodził się w dojrzałym oświeceniu. Został stworzony przez francuskiego filozofa Jeana Jacquesa Rousseau. Klasycznym przekonaniom o harmonii i ładzie świata przeciwstawiał on emocje, serce, uczuciowość, czułość i naturę. 

      Rokoko- to styl, który w głównej mierze dotyczy architektury, sztuki użytkowej i malarstwa.  Za główną wartość uznawano radość i czerpanie przyjemności z życia. 

      Racjonalizm- od łac. ratio- rozum

      =================================================================

      Temat: Mowa zależna i niezależna. 



      =========================================================================

      Temat: Rozpoznajemy zdania. 



      =========================================================================

      Temat: Zdania złożone współrzędnie. 

      1. Oglądnij film TUTAJ
      2. Przepisz notatkę do zeszytu i naucz spójników łączących zdania składowe oraz sposobu wykonywania wykresu.

      3. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń- str. 23- ćw. 1, str. 24- ćw. 3. Nie odsyłać, sprawdzę w czwartek. 


      =========================================================================

      Temat: Powtórzenie wiadomości z lektury "Latarnik".

      Przygotuj się do pracy klasowej na środę. 

      Wysłuchaj streszczenia utworu: https://www.youtube.com/watch?v=K6QuNBEu7oU
      Wysłuchaj omówienia lektury https://www.youtube.com/watch?v=uvssySf52Eg

      =========================================================================

      Temat: Samotność z wyboru- "Latarnik".

      Jak sądzisz, czym była latarnia dla Skawińskiego, a czym jest dla marynarzy?
      Określ, jakie znaczenie symboliczne mają: latarnia, statek, port.


      =========================================================================

      Temat: Skawiński- sienkiewiczowski Odyseusz.


      1. Kim był Odyseusz?
      2. Ile lat wracał do domu?
      3. Jak przebiegała jego tułaczka?

      =========================================================================

      Temat: Jak zredagować opis przeżyć wewnętrznych?

      Wysłuchaj obydwu lekcji, a następnie w zeszycie zredaguj notatkę na pytanie z tematu lekcji. Przygotuj się w ten sposób do następnej lekcji na platformie ZOOM. 

       


      Temat: Opis przeżyć wewnętrznych Skawińskiego.

      Prezentacja do lekcji: TUTAJ

      =========================================================================

      Temat: Budowa noweli "Latarnik".

      Przerysuj do zeszytu schemat budowy noweli. 


      Zapisz w punktach cechy noweli.



      Zadanie domowe.

      Wysłuchaj audycji pt. "Latarnik" i napisz notatkę, czy audycja ci się podobała albo nie podobała i dlaczego. Jakie efekty akustyczne( głosowe) pojawiły się w audycji?

      Link do audycji TUTAJ

      =========================================================================

      Temat: „Jestem jak statek, który jeśli nie wejdzie do portu, to zatonie”- charakterystyka Skawińskiego. 

      =========================================================================

      Temat: Opowiadamy o losach Skawińskiego. 

      Kartkówka. Opowiadanie ustne.


      =========================================================================

      Temat: Geneza "Latarnika". 

      Oglądnij filmik i wykonaj polecenia. Filmik jest TUTAJ

      Temat: Wśród przeciwności losu- dzieje Skawińskiego. 

      Prezentacja do lekcji jest TUTAJ

      =========================================================================

      Temat: Poznajemy autora noweli "Latarnik"- Henryka Sienkiewicza. 

      1. Zapoznaj się z wiadomościami o Henryku Sienkiewiczu, podanymi w prezentacji TUTAJ
      2. Oglądnij film o tym pisarzu, a następnie zredaguj do zeszytu notatkę o nim. Film jest TUTAJ

      =========================================================================

      Temat: Co to znaczy wychowywać?- Melchior Wańkowicz: "Ziele na kraterze". 

      •  Kim był Wańkowicz?- biogram
      • Dokończ zdania: 

      Rodzice chcą ochronić dzieci przed...
      • Rodzice boją się, że ich dzieci...
      • Rodzice chcieliby, aby ich dzieci...
      • Rodzice pragną nauczyć swoje dzieci...
       
      • Z wizytą u rodziny WańkowiczówKARTA PRACY
      • Przeczytanie tekstu z podręcznika- str. 128-129
      • Bohaterowie tekstu- KARTA PRACY
      • Jaką rolę odgrywała w domu Mama, a jaką – King? 
      • Co można powiedzieć o związku Kinga i Mamy? 
      • Jakie dylematy związane z wychowywaniem dzieci mieli King i Mama?
        Wykonanie ćwiczenia na padlecie- TUTAJ 


      =========================================================================

      Temat: Praca klasowa z lektury "Balladyna".   

      Link do pracy klasowej TUTAJ


      Temat: Zdanie pojedyncze i złożone. 

      PREZENTACJA DO LEKCJI JEST TUTAJ

      ================================================

      Temat: Jaką sędziną była Balladyna?

      Przeczytaj prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ

      Zadanie domowe "Nie ma zbrodni bez kary"- Balladyna – kobieta, która zasłużyła na karę. 

      =========================================================================

      Temat: Uczta na zamku Kirkora- "Urodziłam z siebie trumnę dla siebie" 

      Prezentacja pptx, jeśli komuś nie uda się połączyć jest TUTAJ

      =========================================================================

      Temat: Akty: I, II, III "Balladyny"- powtórzmy i zapamiętajmy. 

      Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ


      Temat: Części zdania- powtórzenie wiadomości. 

      Prezentacja pptx, jeśli komuś nie uda się połączyć jest TUTAJ
      =========================================================================

      Temat: Balladyna jako grafini. 

      Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ

      =========================================================================

      Temat:  "Jak mało malin! a jakie czerwone by krew"- piętno Kaina na czole Balladyny. 

      Prezentacja pptx, jeśli komuś nie uda się połączyć jest TUTAJ

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Co się wydarzyło w chacie Wdowy?

      Prezentacja pptx, jeśli komuś nie uda się połączyć jest TUTAJ

      =========================================================================

      Temat: W chacie Pustelnika i nad jeziorem Gopło- plan wydarzeń- "Balladyna" Juliusza Słowackiego.

      1. Zapisz w zeszycie
      Bohaterowie: Pustelnik, Kirkor, Filon, Goplana, Skierka, Chochlik, Grabiec. 

      Miejsce akcji: w pustelni i nad jeziorem Gopło. 

      Czas akcji- czasy bajeczne. 

      2. Wydarzenia z aktu I- scena 1 i 2: uporządkuj we właściwej kolejności i przepisz do zeszytu.

      19.Zadania dla Chochlika i Skierki. 

      ....Prośba Kirkora o radę, kogo ma poślubić.  

      ....Cierpienie Pustelnika z powodu pozbawienia ludu korony Lecha. 

      ...Złość starca na Filona. 

      1.Przybycie Kirkora do Pustelnika. 

      ...Wyznanie nimfy o jej miłości do człowieka. 

      2.Opowieść starca o pozbawieniu go władzy przez brata. 

       ....Pocałowanie Goplany przez chłopa. 

      ....Rada Pustelnika. 

      .....Odwiedziny Pustelnika przez Filona. 

      ....Pragnienie pomszczenia krzywd Pustelnika przez Kirkora.  

      ....Poszukiwanie bogatej żony. 

      ....Historia o krwawych rządach nieprawowitego władcy. 

      .....Rozmowa Skierki i Chochlika. 

      Pojawienie się Goplany. 

      Przybycie Grabca.  

      Przyznanie się Grabca o miłości do Balladyny. 

      Ucieczka Grabca od Goplany.  

      Poprowadzenie Kirkora przez jaskółkę. 

      3. Odpowiedz pisemnie na następujące pytania. Odpowiedzi sprawdzę w czwartek: 
      1. Kim był Pustelnik i co stało się z jego rodziną? 
      2. W jakich okolicznościach Goplana poznała Grabca? 
      3. Kim był Grabiec i czym zajmowali się jego rodzice? 

      =========================================================================

      Temat:  Jak wyglądał dom Kochanowskich za życia i po śmierci Urszulki przedstawiony w Trenie VIII? 

      Oglądnij prezentację i wykonaj polecenia. Prezentacja jest TUTAJ

      Temat: Bolesna strata ojca- Tren VII.

      =================================================================Temat: Tren V Jana Kochanowskiego jako wyraz bólu i cierpienia po straci córki. 

      PREZENTACJA

      ================================================

      Temat: Poetycki obraz śmierci w Trenie I Jana Kochanowskiego. 

      NAGRANIE LEKCJI - TUTAJ

      ================================================


      Temat:  Sekret udanego życia Jana Kochanowskiego na podstawie pieśni "Serce roście". 

      Proszę oglądnąć filmik i wykonać polecenia. 
      Filmik jest TUTAJ

      __________________________________________________________________________________




      Temat: Błędy w języku polskim.

      Oglądnij filmik TUTAJ

      __________________________________________________


      Temat: Oglądamy ekranizację lektury "Oskar i pani Róża".

      Książka pt. "Oskar i pani Róża" to lektura dodatkowa. Proszę oglądnąć film, który jest adaptacją tej książki: TUTAJ

      __________________________________________________________________________________


      Temat: Cechy utworów dramatycznych.
      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Wypisz najważniejsze elementy dramatu.
      _________________________________________________________________________


      Temat: Cechy epiki. 

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Wypisz w punktach cechy epiki.
      _____________________________________________________________________________________


      Temat1: Jak przeprowadzić wywiad?

      1. Wysłuchaj nagrania TUTAJ
      2. Wykonaj polecenie z nagrania.
      Temat2: Ćwiczenia ortograficzne w pisowni wyrazów z „ą” i „ę”.

      1. Przepisz do zeszytu: 

      Pamiętamy:

      Liczba pojedyncza

      Narzędnik – z kim? z czym? Idę- z koleżanką

      Liczba mnoga

      Celownik- komu? czemu? przyglądam się- koleżankom

      2. Wykonaj polecenia:

      Zeszyt ćwiczeń0 str. 70- ćw. 2 i 3

      Str. 71 ćw. 4

      Wzór: Lubię jeździć na rowerze.

      Str. 5 ćw. 5

      ______________________________________________________________________________

      Temat: Jak powstaje film?

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Wymień w zeszycie w punktach etapy powstawania filmu.
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Skróty i skrótowce.

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Przeczytaj z podręcznika ze str. 322 i 324 co to są skrótowce i skróty. Zrób notatkę w zeszycie. 
      _____________________________________________________________________________

      Temat1: Czytanie ze zrozumieniem- praca klasowa.

      Test jest TUTAJ

      Temat2: Słowotwórstwo- co to są złożenia, zrosty i zestawienia?

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Utrwal wiadomości, co to są wyrazy złożone, wysłuchując lekcji TUTAJ
      3. Przepisz z podręcznika - str. 326 definicję złożenia i zrostu.
      4. Wykonaj w zeszycie ćwiczeń następujące zadania:
      • str. 65- ćw. 2- Wzór: cudzy+ziemiec --> cudz-o-ziemiec
      • str. 66- ćw. 5

      _________________________________________________________________________ 

      Temat: Sztuka tworzenia prezentacji multimedialnej.

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Wykonaj polecenie z lekcji.
      _____________________________________________________________________________


      Temat: Do czego służy interpunkcja?

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Zrób notatkę w zeszycie i wypisz wszystkie znaki interpunkcyjne, których używamy w wypowiedziach pisemnych.
      3. Wstaw brakujące znaki interpunkcyjne w poniższym tekście:

      • Kto pod kim dołki kopie ten sam w nie wpada
      • Czy ty się wreszcie uspokoisz
      • Która jest godzina
      • Cały czas marudzi narzeka mruczy coś pod nosem
      • Przeczytaliśmy niedawno lekturę Latarnik

      ___________________________________________________________


      Temat: Czy to jakaś aluzja? Sugeruję, że tak. O niektórych narzędziach językowych w komunikacji.

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Na podstawie wysłuchanej lekcji zrób notatkę. Napisz, co to jest: sugestia, aluzja, eufemizm.
      3. Wykonaj to zadanie:


      ___________________________________________________________________

      Temat1: Gatunki filmowe. 

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Przepisz do zeszytu notatki z poniższych zdjęć:




      4. Zadanie do wykonania: Podaj po dwa przykłady tytułów filmu historycznego oraz wojennego.

      Temat2: Informacja czy opinia? Jak analizować tekst dziennikarski. 
      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Zapisz w zeszycie notatki ze zdjęć


      3. Zadanie- Na podstawie wysłuchanej lekcji, napisz, co powinno znaleźć się w recenzji w części oceniającej. 
      --------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Wyrazy też mają swoje rodziny- słowotwórstwo.

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Napisz, co to jest rodzina wyrazów, rdzeń, oboczność rdzenia oraz czym się różnią wyrazy pokrewne od bliskoznacznych.
      3. Utwórz rodziny wyrazów od poniższych słów. Podkreśl rdzenie, wypisz rdzenie oboczne.
      duch
      dom
      _______________________________________________________________________________

      Temat: Środki w reklamie i ich funkcje.

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Zrób w zeszycie notatkę na temat: co to jest reklama?, jakie cechy ma reklama?, czym różni się perswazja od manipulacji?
      3. Ułóż frazę reklamową do jakiegoś swojego przedmiotu, który posiadasz w domu.
      _________________________________________________________________________________
      Temat: Wyobraźnia ludowa- Adam Mickiewicz „Świtezianka”- powtórka.

      Oglądnij lekcję TUTAJ
      Zrób krótką notatkę z lekcji. 

      __________________________________________________________________

      Temat1: Czytam więc jestem – o Skawińskim z „Latarnika”.

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Wysłuchaj streszczenia utworu: https://www.youtube.com/watch?v=K6QuNBEu7oU
      3. Wysłuchaj omówienia lektury https://www.youtube.com/watch?v=uvssySf52Eg
      4. Wymień w punktach zasługi Skawńskiego jako żołnierza.
      5. Wymień w punktach, gdzie pracował Skawiński.
      6. Jaką rolę odegrała w jego życiu epopeja „Pan Tadeusz”?
      Temat2: Literackie powroty do domu- Przypowieść o synu marnotrawnym.

      1. Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      2. Napisz notatkę z lekcji składającą się z 8 zdań.
      ______________________________________________________________________________

      Temat: Dziękuję Ci, Panie, że jestem „w kratkę”. Jan Twardowski: „Podziękowanie”.

      1. Przeczytaj wiersz ze strony 266 w podręczniku. 

      2. Oglądnij lekcję dla klasy V, która jest poświęcona temu tematowi TUTAJ

      3. Napisz wypracowanie na 1 stronę w zeszycie, odpowiadając na pytania: 

      • Kim był Jan Twardowski?
      • Za co jest wdzięczny podmiot liryczny i z jakiego powodu?
      • W jaki sposób wyglądałby świat, gdyby wszystkie przedmioty i elementy świata natury były takie same? Jakie mogłyby być tego skutki?
      _______________________________________________________________________________
      Temat: O komiksowych spotkaniach słów, dźwięków i obrazków.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      Napisz w zeszycie notatkę z lekcji. 
      _______________________________________________________________________

      Temat: O spektaklu bez antraktu. Magia żywego słowa w teatrze.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Zrób w zeszycie notatkę z lekcji. 

      _______________________________________________________________________________


      Temat1: Refleksje nad współczesnością- ładni i smutni ludzie w prozie poetyckiej i innych tekstach kultury. 

      Oglądnij lekcję TUTAJ

      Temat2: „Taka sytuacja”? Wiem jak ją opisać.

      Oglądnij lekcję TUTAJ

      Odpowiedz na pytania:

      Co to jest sytuacja i jakie zawiera elementy?
      Co to są elementy statyczne i dynamiczne?
      Jaka jest kompozycja( budowa) opisu sytuacji?
      Zredaguj opis sytuacji na jeden z wybranych tematów z lekcji.
      --------------------------------------------------------------------------------------------------

      Moja piosnka II Cypriana Norwida czyli poetycki wymiar tęsknoty. 

      Przeczytaj wiersz Cypriana Kamila Norwida: "Moja piosnka II"

      Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba

      Podnoszą z ziemi przez uszanowanie

      Dla darów Nieba....

      Tęskno mi, Panie...

      *

      Do kraju tego, gdzie winą jest dużą

      Popsować gniazdo na gruszy bocianie,

      Bo wszystkim służą...

      Tęskno mi, Panie...

      *

      Do kraju tego, gdzie pierwsze ukłony

      Są, jak odwieczne Chrystusa wyznanie,

      "Bądź pochwalony!"

      Tęskno mi, Panie...

      *

      Tęskno mi jeszcze i do rzeczy innej,

      Której już nie wiem, gdzie leży mieszkanie,

      Równie niewinnej...

      Tęskno mi, Panie...

      *

      Do bez-tęsknoty i do bez-myślenia,

      Do tych, co mają tak za tak -- nie za nie,

      Bez światło-cienia...

      Tęskno mi, Panie...

      *

      Tęskno mi owdzie, gdzie któż o mnie stoi?

      I tak być musi, choć się tak nie stanie

      Przyjaźni mojéj...

      Tęskno mi, Panie...


      Wysłuchaj lekcji TUTAJ
      Wymień w punktach za czym tęskni podmiot liryczny.
      Poszukaj w internecie informacji w jakich okolicznościach umarł C.K.Norwid.
      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat lekcji: Jak grzecznie zwracać się do innych, czyli językowy savoir-vivre.

      Wysłuchaj lekcji: TUTAJ
      Zapisz w zeszycie 2 przykłady grzecznych zwrotów do innych. - Nie odsyłaj notatki. 

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Formanty i ich rodzaje.

      Wysłuchaj lekcji TUTAJ

      Zrób notatkę do zeszytu- nie odsyłaj. 

      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat1: Wyobraźnia ludowa- Adam Mickiewicz „Świtezianka”- powtórka.

      Oglądnij lekcję TUTAJ

      Zrób w zeszycie notatkę - odpowiedz na pytanie: Dlaczego strzelec został ukarany? Odpowiedzi nie przysyłaj. 

      Temat2: Jak powstają nowe wyrazy?

      Oglądnij lekcję TUTAJ

      Napisz w zeszycie notatkę z lekcji o powstaniu wyrazów. Nie przesyłaj do nauczyciela.


      Temat: Wywiad z Religą- człowiek z sercem w dłoni. 

      1. Wysłuchaj lekcjiTUTAJ
      2. Oglądnij lekcję TUTAJ
      3. Wykonaj notatkę do zeszytu na temat Zbigniewa Religi. 


      ======================================================================

      Temat2: Jak obce słowa zadomawiają się w polszczyźnie?

      1. Na podstawie lekcji, która jest TUTAJ podaj przykłady wyrazów obcych, które przeniknęły do polskiego języka. 

      ________________________________________________________________________________

      Temat: Baśniowa wyobraźnia- Bolesław Leśmian: „Dusiołek”.

      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Odpowiedz na pytanie- O co Bajdała miał pretensje do Pana Boga?
      Temat: Języki, dialekty, gwary.
      1. Oglądnij lekcję TUTAJ
      2. Poszukaj w internecie jakiejś ciekawostki na temat języka kaszubskiego. 
      ___________________________________________________________________________


      Temat:Test z lektury „Opowieść wigilijna”.

      Wykonaj test TUTAJ

      ______________________________________________________________________________

      Temat: Charakterystyka Ebenezera Scooge’a.

      bohater dynamiczny- to taka postać, która się zmienia, staje się lepsza lub gorsza. Ebenezer jest bohaterem dynamicznym. 

      Aby ocenić postać, odpowiedz na pytania:
      1. Kim był Ebenezer?
      2. Co się stało z jego przyjacielem Marleyem?
      3. Jaką miał rodzinę?
      4. Kogo zatrudniał i jak traktował ludzi?- podaj przykłady z lektury.
      5. Jakie było dzieciństwo i młodość Scooge’a?
      6. Jakie były jego cechy charakteru? Podaj kiedy się uwidoczniały.
      7. Jak zmienił się Ebenezer po odwiedzinach duchów?
      8. Co sądzę o tej postaci?

                      Ebenezer Scrooge to główny bohater lektury „Opowieść wigilijna. Był on właścicielem kantoru, w którym sam prowadził interesy po śmierci  wspólnika Jakuba Marleya. Jego przyjaciel zmarł przed siedmiu laty. Mężczyzna zajmował się przedsiębiorstwem i handlem, robił nieustannie interesy.
      W dzieciństwie sam spędzał święta Bożego Narodzenia, w szkole z internatem, bo ojciec nie chciał, aby mały Ebenezer był w rodzinie. Miał kochającą, młodszą siostrę, która zmarła oraz siostrzeńca, który go kochał, ale on nie chciał z nim utrzymywać kontaktów.
      Mężczyzna przed wizytą duchów był milczącym i zamkniętym w sobie skąpcem. Nie zauważał on biedy i nędzy, odmawiał pomocy biednym i chorym. W jego życiu najważniejsze były pieniądze. Mężczyzna był samotny, nie utrzymywał kontaktów nawet z najbliższymi i żyło mu się z tym dobrze. Nie pamiętał, że dawniej kochał i był szczęśliwy. Całkowicie zapomniał też o swojej siostrze, dlatego nie interesował się losem jej syna, odrzucił jego zaproszenie na świąteczny obiad.


      Temat: Jakie miejsca odwiedził Scrooge z duchem wigilijnej przyszłości? 

      Wypisz w punktach.
      Oglądnij filmik TUTAJ


      Temat: Spotkanie z duchem wigilijnej przyszłości.

      1. Przeczytaj czwarty rozdział "Opowieści wigilijnej"TUTAJ
      2. Wykonaj w punktach plan wydarzeń. 
      Temat: Renesans- Jan Kochanowski- powtórzenie wiadomości.

      1. Oglądnij lekcję o Janie Kochanowskim TUTAJ
      2. Wykonaj w zeszycie notatkę o poecie. 
      --------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Scrooge z duchem u Freda.

      Przeczytaj poniższe fragmenty i odpowiedz na pytania:
      Kogo odwiedził Scrooge z duchem tegorocznych świąt?

      Jak przebiegały święta u Freda? ( przeczytaj do końca rozdział III)


      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Z duchem w mieszkaniu Boba Cratchita.


      Przeczytaj z trzeciego rozdziału lektury- str. 29-32 informacje na temat pobytu Scrooge w domu Boba i odpowiedz, czym najbardziej przejął się Ebenezer, widząc całą rodzinę swego pomocnika. 

      .............................................................................................................................................................


      Temat: Jak wyglądał duch tegorocznych świąt Bożego Narodzenia?

      1. Przeczytaj solidnie strony 26 i 27 rozdziału 3- "Odwiedziny drugiego ducha" TUTAJ
      2. Wyszukaj następujące informacje i wpisz do zeszytu. Rozwiązania nie przysyłaj.
      • Gdzie i kiedy ukazał się duch?
      • Jak wyglądał?
      Postaraj się przeczytać cały trzeci rozdział. 
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat 1: Co duch wigilijnej przeszłości pokazał Scrooge'owi?
      1. Oglądnij i wysłuchaj lekcji: TUTAJ
      2. Zapisz w zeszycie punkty:
      • wizyta w szkole Scrooge’a
      • spotkanie z siostrą Fanny
      • wizyta w sklepie Fezzwiga.
      • rozstanie z narzeczoną Bellą
      • widok narzeczonej po latach jako szczęśliwej żony i matki
      3. Napisz krótko, jak wyglądało dzieciństwo Scrooge'a na podstawie tego, co pokazał mu duch.

      Temat 2: Co uświadomił sobie Scrooge po wizycie pierwszego ducha? 


      Wymień w punktach, w jaki sposób wizyta ducha wigilijnej przeszłości wpłynęła na postawę Scrooge'a, co sobie uświadomił po "podróży" do przeszłości. 


      Temat: Jak wyglądał duch przeszłości?- "Opowieść wigilijna".

      1. Godzina pojawienia się ducha.
      2. Wygląd zjawy.
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Jakim człowiekiem był Scrooge?
      1. Wysłuchaj nagrania TUTAJ
      2. Napisz 10 zdań na temat Ebenezera Scooge'a. Kim był? Czym się zajmował? Jak traktował swojego pracownika Roberta Cratchita? Jak zachował się wobec siostrzeńca Freda? Jak potraktował przedstawicieli domu opieki i kolędnika? Jak żył?
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Epokowa rola twórcy- kim był Charles Dickens?

      1. Zapoznaj się z tekstem o pisarzu – podręcznik str. 250- 251
      2. Wymyśl na podstawie przeczytanego tekstu krzyżówkę o pisarzu, w którym znajdzie się hasło:

      D
      I
      C
      K
      E
      N
      S
      3. Na poniedziałek przeczytaj I rozdział lektury „Opowieść wigilijna”. Jest TUTAJ
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Wypowiedzenie złożone współrzędnie- przypomnienie wiadomości.

      1. Oglądnij film TUTAJ
      2. Podkreśl orzeczenia i wykonaj wykresy podanych niżej zdań.

      W czasie epidemii koronawirusa przestrzegamy higieny i unikamy spotkań z ludźmi.
      Klient nie umył rąk w płynie dezynfekującym, więc ekspedientka wyprosiła go ze sklepu.
      Wieczorem spędzimy czas przed telewizorem albo posłuchamy dobrej muzyki.
      Rodzice pojechali na zakupy, jednak nie zabrali z sobą dzieci. 

      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Nauka argumentowania.

      Oglądnij lekcję TUTAJ
      Zrób notatki do zeszytu, co to jest argument.

      Zadanie: Na podstawie znanych ci fragmentów "Krzyżaków" napisz dwa argumenty potwierdzające tezę: Powieść Henryka Sienkiewicza pt. "Krzyżacy" warto przeczytać. 
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Pojedynek Zbyszka z Rotgierem- na podstawie fragmentu "Krzyżaków". 


      1. Oglądnij fragment:


      1. Przeczytaj solidnie fragment Krzyżaków. Tekst jest TUTAJ
      2. Napisz w punktach, jak przebiegał pojedynek. - przesłać na środę.
      3. Napisz ogłoszenie o rekonstrukcji pojedynku rycerskiego. - przesłać na środę


      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: W jaki sposób Danuśka ocaliła życie Zbyszkowi? "Krzyżacy".


      1. Przeczytaj fragment powieści: TUTAJ
      2. Przypomnij sobie, jak piszemy list.


      3, Zobacz, jak należy rozmieścić list na stronie.


      4. A teraz napisz list do kolegi/ koleżanki, w którym opiszesz, w jaki sposób Zbyszko uniknął śmierci. 

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Średniowieczne zwyczaje rycerskie na podstawie „Krzyżaków”- ślubowanie damie serca.


      1. Oglądnij filmik, aby przypomnieć sobie o rycerstwie średniowiecznym TUTAJ
      2. Przeczytaj tekst dwukrotnie, który jest TUTAJ
      3. ! Odpowiedz pisemnie w zeszycie na poniższe pytania. 
      • Co się stało z matką Danusi?
      • W jaki sposób Zbyszko poznał Danusię?
      • Jak wyglądało ślubowanie?
      • Co Zbyszko obiecał spełnić w ramach ślubów?
      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: W średniowiecznej Polsce- fragment "Krzyżaków" Henryka Sienkiewicza.

      Przeczytaj jeszcze raz fragment "Krzyżaków" i uporządkuj poniższe punkty planu. Następnie przepisz je do zeszytu we właściwej kolejności. 

      Czarna chorągiew zwiastująca śmierć królowej.
      Modlitwy w świątyniach o zdrowie Jadwigi.
      Nagłe zasłabnięcie królowej.
      Narodziny córki królowej.
      Niedobre wiadomości z zamku.
      Ochrzczenie dziecka.
      Radość  na wieść o nowinie.
      Rozpacz Jagiełły.
      Składanie darów przebłagalnych w kościołach.
      Smutek i obawy mieszkańców Krakowa i okolic.
      Śmierć córki królowej.
      Wysłanie gońców do króla z informacją o chorobie królowej.
      Wystawienie ciała królowej w katedrze.
      Zebranie się ludu pod Wawelem.
      Zmartwienie Zbyszka uwięzionego w podziemiu


      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Temat: Śmierć królowej Jadwigi. Archaizmy w języku polskim.

      Przeczytaj dokładnie fragment "Krzyżaków" Henryka Sienkiewicza- link poniżej. Następnie wypisz ARCHAIZMY- czyli wyrazy, których już dzisiaj się nie używa. Podaj 5 przykładów archaizmów i napisz, jak dzisiaj brzmiałyby te słowa.

      https://drive.google.com/file/d/1qz3WJu-PN9wnYiqbDi8TUhl8r0bAan0B/view?usp=sharing


      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Temat: Obraz władczyni w powieści Henryka Sienkiewicza. 

      Ponieważ "Krzyżacy" to bardzo obszerna powieść, więc pozwolę sobie na kolejny fragment. Tym razem o królowej Jadwidze. Przeczytajcie go uważnie, a następnie wykonajcie w zeszycie ćwiczenia z karty pracy, którą zamieszczam pod linkiem. 

      Zachęcam do oglądnięcia krótkiego filmiku o królu Jadwidze. 

      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      1. Zauważyłam, że mieliście problemy ze zrozumieniem treści fragmentu powieści Henryka Sienkiewicza pt. "Krzyżacy". 
      2. Proponuję Wam, żebyście oglądnęli film w całości.
      3. Jeśli nie macie ochoty na oglądnięcie go w całości to proszę o oglądnięcie następujących fragmentów:
      • 1:27 - 1:39 - pojedynek Zbyszka z Rotgierem i zwycięstwo polskiego Rycerza oraz okaleczenie Juranda z polecenia Zygfryda- zemsta za zabicie Rotgiera,
      • 2:17 - 2:22 - uwolnienie Zygfryda przez Juranda i samobójstwo Krzyżaka. 

      O "Zemście" w dawnej prasie.